Antibiotikachock?

Borde de inte bli typ bedövade? :angel:

Menade mest att det var "bärsubstansen" som de kunde chocka på om det kom ut i blodet.

Prokain är också ett lokalbedövningsmedel. Andra tex lidokain har en kraftigt blodtryckssänkande effekt om det kommer ut i blodet kan vara samma effekt man får av prokain.
PL

Glömde skriva att jag sprutat pc-procain på många hästar men aldrig sett en chock. Har en gång sett en häst chocka på beviplex iv men det är allt.
PL

Jo förresten jag har sett en häst som chockat av en hovfräs.
Hästen (egen) gillade inte hovfräsen men i samband med att den fått ordentligdt med lugnande för beh av en hovböld tänkte jag fixa hovarna med fräsen men då gick hästen omkull o krampade.
PL

Jag har, som sagt, efter många år med hästar aldrig sett en pc-chock. Jag har ändå jobbat många år i travstall där det var vanligt förekommande med ab-beh. Kanske ett problem som förstoras upp något? Jag sydde en sårskada i somras och då ville dj.äg absolut inte ha penovet till hästen p.g.a risk för chock.

Jag har sprutat min egen häst med över 70 pc-sprutor och andras hästar med ett tiotal och aldrig råkat ut för biverkning av ena eller andra slaget. En bekants häst hade chackat dagen innan jag kom och hälsade på för ett par år sedan, men det är den enda jag hört talas om i min närhet.

Att låta en infektion eller inflammation vara obehandlad för att man är rädd för att hästen ska få reaktion på pc låter överdrivet. Det hoppas jag att det inte finns någon som gör?

Helt riktigt men ett problem kan vara att veterinären upplever ett krav från djurägaren att "göra något". Veterinären kan tycka att det är lättare att spruta pc än att övertyga djurägaren att det inte behövs o sedan ta betalt utan att "ha gjort något".
PL

Strålande, då väntar man alltså tills hästen "är döden nära" innan man behandlar en infektion. Tack för tipset!

Ja, hästar kan chocka på penicillin, eller oftare prokainet i medicinen. Vi snackar alltså vanligt vitt pc, Penovet, Ethacilin. Jag har sett hästar som chockat, men samtliga fall har varit lindriga. Hästen kan t ex bete sig som om den ser spöken och yra runt i boxen. Vid något tillfälle har en häst slagit sig illa i skallen under sina färder och behövt vård av den anledningen.

Även om pc-chock är ovanligt kan det vara bra att känna till hur man ska ge sprutan för att i möjligaste mån undvika att det händer:

1. Flaskan med pc ska förvaras i kylskåp, men den mängd man ska injicera skall värmas till kroppstemp; lämpligen drar man upp pc´n i sprutan/sprutorna och värmer dem i händerna.
2. Det är viktigt att skaka flaskan ordentligt innan man drar upp pc. Prokainet kan annars lägga sig i bottenskiktet och koncentrationen blir då högre i slutslatten.
3. Stick kanylen rakt in (på rätt plats). Koppla på sprutan och aspirera, dvs backa med kolven. Om det kommer blod (det syns ganska tydligt) sticker man på ett nytt ställe och gör om proceduren. Risken för reaktion ökar nämligen betydligt om man sticker i ett blodkärl.
4. Efter att ha sprutat bör man lämna boxen och stänga dörren. Största risken med hästar som chockar är att de skadar sin skötare som (minst lika chockad) står i vägen för hovarna. Man ska alltidalltidalltid spruta inne i boxen, absolut ej utomhus, i stallgången eller (veofasa) på uppbunden häst.

Så gott som ofarligt alltså!

Har du varit med om en veterinär som agerat enligt din beskrivning? Om ja, var det till en häst man skrev ut pc?
(Jag tror jag har bevittnat det en gång, men då var det till en orolig kattägare och mig veterligen inte relevant just i frågan penicillinchock..)

Det är ju alltid svårt att veta hur folk resonerat men nog förekommer det att det sprutas pc fastän det inte behövs. Vi har ju hela skalan mellan att "spruta för säkerhets skull fastän det nog inte behövs" till att "vänta tills hästen är nära döden", det finns ingen knivskarp gräns längs skalan där det är rätt att sätta in pc det finns alltid gränsfall där pc sätts in lite för tidigt eller lite för sent, o det är helt klart att djurägarens inställning kan spela roll.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka