Antibiotika "kanin"

M

moon light

nån som har erfarenhet av antibiotika? :confused: jag var i roslagstull och dom upptäckte att min nin hade början på öroninfektion i ena örat så dom skrev ut en antibiotika ,nu har jag många fördommar om antibiotika har hört att kaniner är väldigt känsliga för de är det nåt jag ska vara försiktig med?, nån speciell mat som jag ska ge eller inte ge?
skriv alla som har erfarenhet av antibiotika

Sv: Antibiotika "kanin"

Ska hon äta antibiotikan, alltså? Det är inga droppar som ska ges i öronen?

jo vetten sa att hon aldrig sett nån kanin bli frisk med bara droppar så det blir antibiotika oxå fast jag själv tvekar fortfarande :confused:

Det är ingen fara min hona åt den starkaste antibiotikan mot varbölder i 2 omgångar x 10 dagar utan magproblem men så fick hon oxå en pasta :zoolac med bra magbakterier i, fick du inte den? be om den isåfall, den kostar 93 kr ca.

ska jag be om den i apoteket? är den för kaniner?

fick inte tag på den:( jag läste helt nyligen på roslagstulls sida att vissa kaniner är jätte känsliga för antibiotika och att den kan rubba tarmfloran alvarligt :eek: så läste jag på en annan sida att a-fil eller mild yogurt är bra att ge när dom äter antibiotika eftersom den återställer tarmfloran kan jag då ge yogurt???:confused:

Har du fått den på Roslagstull så kan du vara trygg. De vet vad de sysslar med. Vågar jag gissa att du fått Baytril? Det är ett bredspektra antibiotika som inte slår ut en typ av bakterier i tarmkanalen så att det blir obalans.
Behandla enligt instruktioner och PM:a gärna om du undrar något.

Stoppard skrev:
Har du fått den på Roslagstull så kan du vara trygg. De vet vad de sysslar med. Vågar jag gissa att du fått Baytril? Det är ett bredspektra antibiotika som inte slår ut en typ av bakterier i tarmkanalen så att det blir obalans.
Behandla enligt instruktioner och PM:a gärna om du undrar något.

nej bactrim flytande

paradiset skrev:
zoolac måste vetrinären ge dig, den finns hos dem.

nej hon gav ingen:( apoteket hadde heller inte zoolac köpte a.fil
den har ju nån sorts bakterie för tarmar kan jag ge den??

Jag tror inte att fil och liknande har någon effekt med tanke på den sura miljön i kaninens magsäck. pH 1-2 tar död på laktobaciller.

ananasjuice använde uppföderan jag köpte min förra kanin ifrån när någon av hennes kaniner var magsjuk. Antar att den skulle ha en lindrande verkan för tarmarna då, kanske ska testa det?

Vilken effekt skulle det ha? Låter mest som en huskur där en kanin har blivit bra efter detta och sedan har man trott att det var juicen som hade effekt när det egentligen var tiden.
Färskpressad ananasjuice (och papaya) innehåller enzymer som hjälper till att bryta ner pälsbollar. Tidigare trodde man att magproblem hos kanin berodde på pälsbollar, men nyare forskning har visat att denna teori inte stämmer.

Att ge antibiotika är ingen fara, men ge Dophilus som återställer tarmfloran samtidigt.

Har gett kaniner antibiotika flera gånger och det har aldrig varit några problem (alltid använt dophilus eller liknande. Vet ej om a-fil har samma effekt). Förra veckan fick jag antibiotika utskrivet och fick även zoolac. Funkar bra!

Halvt OT: Nån som vet om man kan få zoolac av veterinären utan "någon anledning?" Läste på att det används vid akut diarré och kan vara bra att ha hemma.

nej zoolac fick jag inte o apoteket har inte heller det:( exakt vad ger du som innehåller dofilus?

Kaniner har normalt sett in lactobaciller i sin tarmflora och de dör i det låga pH, så den enda effekt jag tror det har är att lugna djurägaren.

Jag nämnde det där med ananasjuice och enzymer för min syster dietisten för ett tag sen, och hon hävdar att enzymerna bryts ner direkt när de hamnar i magsäcken, och alltså inte kan lösa upp några hårbollar. Så nu vet jag inte alls.

Apropå "snälla bakterier" som har diskuterats här, så fick jag rådet av veterinären när min kanin fick trumsjuka förra veckan, att ge henne såna där "shots" från Danone, Actimel med bakterien L. Casei Defensis i. Jag gav henne några milliliter morgon och kväll i några dagar efter att hon kom hem igen, och det har gått jättebra. Det är ju en del socker i, så det är inget jag skulle ge kontinuerligt, men för att återställa efter magont funkade det finfint. Hon tyckte det var urgott också och satt och bet i sprutan när hon tyckte det tog för lång tid. :)

Jag har alltid Minifom hemma, ifall hon skulle få ont i magen. Det finns på apoteket.

ok tack för tipset:) just nu så ger jag lite a.fil till henne den innehåller oxå en form av bakterie men ska prova med din oxå
tack!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 352
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 003
Hundhälsa Igår kväll så upptäckte jag att min tik var lite kladdig vid rumpan och efter rengöring så såg jag att den ena analkörteln var svälld...
Svar
6
· Visningar
9 932
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama