Antibiotika att ge i munnen/fodret till häst?

M

Mayara

Finns det? Min pålle har antagligen lymfangit och kommer nog att få en kur. Jag vill inte ge sprutor själv och undrar därför om det finns i pulverform som man kan ge i fodret eller lösa upp och ge med ingivare i munnen?

Undrar dessutom vad som är vanlig behandling av lymfangit? (Om det nu är det?) han är inte jättesvullen men har feber, så jag vill inte chansa. Vet. kommer om ett par timmar. /Mayara

Sv: Antibiotika att ge i munnen/fodret till häst?

Finns redan liknande trådar. Men se till att få cortison till hästen. Och rör mkt på hästen, ut och gå. Rörelsen får svullnaden att gå ner eftersom man då hjälper lymfkärlen att transportera bort lymfvätskan.

Finns ju Hippotrim det ges i munnen som typ en avmaskning

Visst gör det. Mina har alltid fått i munnen. Är som en avmaskningsspruta typ.

Vanlig behandling er antibiotika och kontrollera rörelse (skrittpromenader).

Det blev hippotrim tillsvidare och Erlichiaprov så får vi se vad det visar.

Visst var det väl du som rakade benen på dina hästar som hade mugg? (gamla trådar) Det ska jag också göra nu på vets. order. Vad har du använt för apparat till det? Eller kanske Gillette?! :rofl: Måste inhandla något idag!/Mayara

Vanlig hästklippmaskin. Har du ingen sån så funkar det med en sån man har till hundar också.

Min häst fick pulver på maten, inga problem alls att få henne att äta det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka