Anti-gnag-medel

G

Gargamella

Vad är det bästa antignag-medlet till staketstolparna i hagen??? Ge mig tips!!!

Kan ju även passa på att fråga om bästa anti-gnag inne i boxar...???

Tack på förhand! :bow:

Sv: Anti-gnag-medel

cribhalt eller vad det heter...

men till hagen... skaffa el! :D
min häst biter inte på ett bra tag efter elchocken... hehee... :devil:

jag va lite taskig en dag (hon hade inte haft el på flera månader)... så börja hon gnaga, å jag skrek åt henne å hon typ titta i ögonvrån å sa lite fula ord... på med elen, å sen flög pålle... sen dess, inget bit...
taskigt... nja... krubbitare, så det va ju för hennes bästa. :D

funkar det på krubbitare oxå?

jag har aldrig testat... men jag testar vad som helst mot min gnagare :devil:

Tänk på att köpa äkta trätjära, det håller mkt längre,min inack som har just en krubbitare, köpte syntet tjära och smetade på, efter några regndagar eller mycket snö, så försvann den, gäller också cribb-halt utomhus.

När någon byter olja på traktorn eller nån maskin med dieselmotor så ta reda på den skitiga oljan och stryk på den på allt som du inte vill att hästen ska gnaga på. Mycket effektivt, dom sätter bara tänderna i det en gång och efter det så räcker det med att dom känner lukten av oljan så låter dom bli. Dessutom funkar den som impregnering då den sugs in i träet och så är den ju gratis. :idea:

Det är på STOLPARNA de brukar roa sig med å gnaga ibland på vintern... Inte på elbandet direkt... :D

Tack för tipssen! Jag satsar på äkta trätjära el gammal olja/dsl... Blä vad äckligt... :devil: :D

Tjära är effektiv! Vi provade inne i stallet men hästarna gned sig mot stolparna och manen blev... Ja!

Lilja_89 skrev:
Tjära är effektiv! Vi provade inne i stallet men hästarna gned sig mot stolparna och manen blev... Ja!
Jo jag vet, därför föreslår jag spillolja för den sjunker in i trät på ett par dagar och ger en litet fet yta som bara är att torka av efter ytterligare nån dag. Dessutom ser det ut som laserat när det blivit bestruket.

Vi hade SPILLOLJA (ohälsosamt eller inte?) på våra staketstolpar. Hjälpte inte ett dugg, hästarna gnagde frenetiskt i alla fall.

I hagarna har vi haft på spillolja...funkat jättebra...i stallet o på diverse täcken har jag använt "no-bite" funkar toppen...smakar ju pyton så ha handskar på dej ;)

Tjära är super men det kladdar så fruktansvärt,både på folk o hästar.Bästa jag provat inne i boxarna är Crib-nix(tror jag det hette). Testade det själv först :p det sticker på tungan o är allmänt obehagligt.

När jag var liten (ca15 år sedan) använde min pappa hjorthornolja. Det luktade f*n och smakade nog lika illa för hästarna gnagde aldrig på boxväggarna igen.
Vet dock inte var man kan få tag i det idag.

/Malin

Vi använder spillolja till våra hagar än så länge har ingen dött/ blivit sjuk (kan berätta iaf nån gör/blir det). Alla stolparna är hela numera, dessutom ger spilloljan en fin färg så hon som äger stallet har kladdat på spillolja lite här och var. :smirk:

Cybbe skrev:
Vi använder spillolja till våra hagar än så länge har ingen dött/ blivit sjuk (kan berätta iaf nån gör/blir det). Alla stolparna är hela numera, dessutom ger spilloljan en fin färg så hon som äger stallet har kladdat på spillolja lite här och var. :smirk:

ursäkta om jag e dum... men vad ÄR spillolja... det låter som värsta avfallsprodukten med en döskalle på typ :cool:

idag va boxen återigen nergnagd på en kant...
hästen har bytt box typ 4 gånger på 8 månader å jag börjar ruttna på att crib-halt:a in alla möjliga bitmärken...

smarta hästen börja bita i STOLPEN längs golvet... hade lastat in 5 ton halm dagen innan.. hehe... snacka om att såga på den gren man sitter... :devil:

El,innanför är bäst. Tjära kan man kleta på, även Cribox, fast det är mkt dyrare.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama