Antalet hästar i hagen?

arabia

Trådstartare
Har fått höra av min inackodering att man inte ska ha 3 hästar i samma hage 2,4 eller fler ska det vara men aldrig 3 för att inte en skall bli utstött, någon mer som hört detta? När jag hade en shettis o 2 araber gick de alltid ihop o det var inga problem. Nu har jag iof fler hästar o det fungerar oxå bra.

Nu har vi 6 hästar i stallet o inackoderingshästen är ganska pigg på o bita på de andra hästarna o dra sönder täckena, så jag hade tänkt att han skulle gå med stona för de accepterar inte hans beteende o säger ifrån, men nu vill inte ägaren detta just för att 3 hästar inte kan gå ihop. mitt vbl o shettisarna (2st) fungerar jättebra ihop o de är ju 3st.
Är detta med 3 regeln nått som bara min inackodering fått för sig eller finns det några belägg för detta?

Sv: Antalet hästar i hagen?

Belägg och belägg - jag har väl sett detta fenomen men om det finns något belägg eller undersökning för det vet jag inte.

En sommar hade vi tre hästar i en sommarhage, där de gick tillsammans utan att vi tog ut dem i nära två månader. Två ston och en valack. Ett av stona och valacken blev kompisar och den tredje blev "utanför". Om detta var självvalt eller inte vet jag inte. Detta utanförblivna sto gick tillsammans med samma valack under vintern också, och även utan det andra stoets inverkan så höll hon sej för sej själv och markerade distans till de andra i hagen.

I somras hade vi fem hästar tillsammans på bete - 2 ston och 2 valackar. Den ena valacken agerade hingst och vallade "sina" ston svartsjukt - varpå de hela tiden försökte smita för att få vara nära den "förbjudne"... Inga större blessyrer tack och lov, och alla höll ihop i flock och sov även tillsammans även om "hingsten" hela tiden markerade att han skulle vara närmast stona. Även när han inte orkade med att ständigt passa sina obstinata underlydanden :smirk:

Det där med täcken är ju ett kapitel för sej. Vissa kan bara inte låta bli att bita i dem... Biter den också i de andra hästarna så får man nog vara lite lyhörd för vad andra tycker om att ständigt plåstra om småskador och laga täcken. Har själv bytit hage då min häst visserligen flyttade på sej då den fick order om det - men gjorde det så utstuderat långsamt och retsamt att hästen som ville hävda sin vilja och plats blev fullkomlig oxtokig och bet och rev i bakdel och täcke. Efter alla dessa bett och småskador har pålle nu fått en smått stickelhårig hästrumpa - men numera är den iaf hel.

Jag har tre hästar i hagen och det fungerar utmärkt. Tre valacker kan jag tillägga.

Vi har haft 3 hästar ihop å funkat utan problem, två unghästar med en gamling.
Å så har vi haft min dam tillsammans med två unghästar.
Innan jag flyttade till mitt nya stall så var det tre hästar i den hagen å det funkade, normalt sett så var det fyra men ena hästen var borta över sommaren.
Inga proplem alls, visst kan ju häna, hon kan ju ha sett att när det varit tre hästar i en hage så har den ena varit utanför. Men man får ju tänka på att den hästen kan vara en häst som tycker om att vara för sig själv eller att den hästen är utstött oavsett hur många hästar det är i hagen.

Jag har också tre, 1 sto och 2 valacker. Valackerna går mest tillsammans, och stoet för sig själv, men det är nog självvalt (ena valacken är hennes son). När det drar ihop sig till sovdags samlas dock "flocken", och de vaktar varandra.
Tror inte att det spelar så stor roll hur många hästar man har tillsammans utan mer hur personkemin dem emellan ser ut. Sen är det ju inte alla hästar som är sällskapssjuka, utan de är hellre lite för sig själva även om de utnyttjar flockens trygghet....

Jag har just nu 3+3 hästar i hagarna och det går jättebra.

2 ston och en ung valack i ena hagen och 2 ston och ett årsföl i den andra.

Jag vet inte om våra hästar är speciella men de går lite som det passar och allihop kan en eller annan dag cruisa iväg och ställa sig och filosofera själva. Till och med hingstungen kan stå helt ensam och spana utan de äldre tanterna inom synhåll.

/// ghost

Jag har oxå hört detta och går ofta efter den tesen. Men man måste oxå titta på individerna i flocken. Har för tillfället tre i hagen nu. Valack, stor häst, äldre
Hingst, stor häst, yngre
Hingst, ponny, yngre

De stora går gärna ihop, men det gör även de yngre hingstarna oxå. men när det verkligen gäller åker den lille på efterkälken. Han är över sas. Ledsamt att se när det sker.

Vi har också 3 hästar tillsammans i hagen , 2vallackar och 1 sto. Fungerar jätte bra .

om man bara får ha 2,4,6 hästar tillsammans, för att hästen ska ha en vän, Hur blir det då när en av hästarna går ut ur hagen för tex ridning? hahahaha
Ursäkta. men det låter ju löjligt att man bara kan/ska/bör ha jämnt antal hästar i hagen tillsammans!

Vi brukar få ha tre hästar i hagen på sommrarna och det går alldeles utmärkt.
Då är det en valack och två ston, och alla tre är väldigt sammansvetsade :)

Kan hålla med colombia_girl att det är ju löjligt.

Däremot kanske det är lite taskit om man vet att två av hästarna inte vill "ha med" nån annan häst.
Som hemma går min häst(sto) med en valack och den valacken tollererar inte att någon annan häst kommer in och vill vara med. Så där är det ju dumt att släppa in en häst till.
(det kan ibland gå med ett fåtal ston att släppa in med dom, tex den dom går med på sommrarna..)

Men man får väl testa sig fram.
Hästar brukar ju faktiskt nästan aldrig gå två och två sådär speciellt förutom om dom inte är väldigt sammansvetsade..

Har för mig att hästar gärna bildar par (dvs skaffar sig en kompis), en som är lik den själv i mångt och mycket. Vanligt är då i "vild"flockar att mor och dotter bildar ett sådant par, då de är av naturliga skäl väldigt lika. Men vi sätter ju ihop konstellationer efter våra egna tycken och smaker, inte hästarna, så jag vet faktiskt inte hur allvarligt man ska ta på 2,4,5 eller uppåt-flockar. Viktigast är väl att ha erfarenheten att se på att alla hästarna mår bra och inte bara intala sig att de gör det.

Det är väl individuellt. Vi har hästarna två och två av en annan anledning men om vi släpper ihop alla hästarna brukar de ibland gå tre tillsammans och en för sig själv längre bort i hagen :eek: Har vi jättekonstiga hästar då?

Då kanske ägaren kan tänka sig att ersätta alla sönderbitna täcken då istället.

Vi har haft hästar i alla dessa sifferkombinationer (utom bara 1) OCH enligt min erfarenhet fungerar flockdynamiken så fort de blir minst 3.

Jag tycker INTE att man ska ha bara två hästar, då flockdynamiken (== hästens naturliga beteende) inte fungerar speciellt bra. Särskilt unghästar har ett starkt behov av att bli uppfostrade och då krävs en riktig flock.

Vi har aldrig upplevt att det blivit märkliga konstellationer av hästar vid ett udda antal (3, 5, 7)...... utan det beror mer på hur hästarna är funtade...

För information så har vi alltid haft ston och valacker i mixad flock...

flockdynamiken?

Utveckla, vad kännetecknar en bra flockdynamik.

Utveckling av vad jag tycker (notera, egna åsikter och erfarenheter) är bra flockdynamik:

* Det skall finnas minst tre positioner i rangordningen, dvs tre hästar. Det betyder att en riktigt svag ranghäst slipper ta strid för allt med en riktig ledarhäst. Ju fler, dess bättre nyanser blir det.
* Har man två hästar så leder det till att när en av dem arbetas blir en själv, därmed inte sagt att man INTE ska vänja hästar vid att vara själva kortare stunder. Och en häst är ingen flock alls.
* En flock får gärna bestå av både valacker och ston. Men något belägg för att det borde vara så har jag inte eftersom vi aldrig provat motsatsen, däremot funkar det verkligen som vi har det. Mest naturligt.... Ja och nej, i det fria var det ju ingen som kastrerade unghästarna....

Funkar det med de tre hästarna finns det ju ingen som helst anledning att INTE ha dom ihop "bara därför att".

Har själv haft tre hästar många gånger, bara valacker, bara ston, blandat osv osv. det har iaf aldrig varit nåt problem för nån av dom hästarna.

det är klart att det risken för att en blir utstött när de är tre kanske är lite större , det har jag oxå sett men det beror ju på individerna, varför inte ha fler . vi har inte under 6 hästar i någon av hagarna , detta ger lugna flockar då ingen hamnar utanför och det alltid finns någon som är leksugen, klisugen etc. Min erfarenhet är att det blir lugnare när de är fler!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info