Antal tuggningar på 1kg havre vs 1kg hö

cili

Trådstartare
Jag vet att jag läst detta någonstans innan, men kan inte hitta det nu när jag behöver källhänvisning.
Jag har för mig att det stod någonting i stil med att hästen tuggar 6000ggr på 1kg hö och 1000ggr på 1kg havre, men minnet är svagt.

Är det någon här som vet hur det ligger till?
Kanske även med en tillförlitlig källa?

Sv: Antal tuggningar på 1kg havre vs 1kg hö

lyckades hitta detta i ett examensarbete på hippocampus

Man har i tidigare studier på ponnier (Meyer et al., 1975) kommit fram till att krossad havre
tar längre tid att äta än hel havre och även att det krävdes fler tuggningar för krossad havre än
för hel havre. Det konstaterades att 1 kg kraftfoder generellt tar runt 10 minuter med 800 till
1200 tuggningar för en häst att äta, medan 1 kg hö tar 40 minuter och kräver mellan 3000 och
3500 tuggningar. Även Ellis och Hill (2002) har undersökt tuggfrekvens och ättider. De kom
fram till att antal tuggor/minut uppgår till omkring 65-75 när de äter grovfoder. Att äta 1 kg
hö tog ca 35 minuter medan 1 kg lucernhack tog ca 20 minuter.

Men fler källor är välkomna!

Jag har läst det i någon av mina foderböcker också.. ska kolla o se om jag hittar på det

och bara för det så hittar jag inte på det. Eller rättare sagt jag hittade på fel bok. Den andra boken av Christina Planck. "Näringsbehov" eller något sånt tror jag den heter. Där står det iaf skillnaden mellan 1 kg hö och 1 kg kraftfoder minns jag.. men jag minns inte svaret :p

Edit: Hästens näringsbehov och utfodring heter den

Om det är den där lite lilaaktiga boken så har jag den i bokhyllan, ska kolla igenom (frågan är bara hur stor chansen är att man hittar det, när man bara använt den som uppslagsverk och inte kommer orka läsa den rakt igenom)

Jag vet att jag läst detta någonstans innan, men kan inte hitta det nu när jag behöver källhänvisning.
Jag har för mig att det stod någonting i stil med att hästen tuggar 6000ggr på 1kg hö och 1000ggr på 1kg havre, men minnet är svagt.

Är det någon här som vet hur det ligger till?
Kanske även med en tillförlitlig källa?
Det låter helt orimligt- båda 2.
Ska se på mina hästar ngn dag;)

Nu har jag hittat det! (i avsnittet om tänder, s. 48)
Eftersom det inte går att använda tab för att skilja siffrorna åt så skriver jag hästarnas tider med ett H framför och ponnyernas med ett P framför.

Ättider, min/kg foder (efter Meyer).
Hö - H 40, P 80
Halm - H 40-60, P100
Havrekärnor, hela/krossade - H 10, P 40
Foderblandning pelleterad (4-8mm) - H 10, P 40
Foderblandning opelleterad - H 20, P 30

Grovfoder kräver betydligt fler tuggningar än kraftfoder och tar därför längre tid att äta. Långt hö kräver 3000-3500 tuggningar per kg för en medelstor häst, medan kraftfoder bara behöver 800-1200 tuggningar. Ponnyer tuggar ännu fler gånger per kg foder.

I det examensarbetet jag citerade ur förut står det ju att Meyers studie var på ponnier, och eftersom det är precis samma siffror i boken så borde dom ju komma från Meyer-studien. I så fall blir det ju fel i sista citatet ur boken?
Om man jämför med Ellis och Hill's studie, så stämmer den ju inte alls överrens med det som står i boken. Däremot skulle det ju kunna vara så att deras studie är gjord på hästar, och då blir det ju färre tuggningar och tid jämfört med vad Meyer kom fram till.

Nu har jag hittat det! (i avsnittet om tänder, s. 48)
Eftersom det inte går att använda tab för att skilja siffrorna åt så skriver jag hästarnas tider med ett H framför och ponnyernas med ett P framför.

I det examensarbetet jag citerade ur förut står det ju att Meyers studie var på ponnier, och eftersom det är precis samma siffror i boken så borde dom ju komma från Meyer-studien. I så fall blir det ju fel i sista citatet ur boken?
Om man jämför med Ellis och Hill's studie, så stämmer den ju inte alls överrens med det som står i boken. Däremot skulle det ju kunna vara så att deras studie är gjord på hästar, och då blir det ju färre tuggningar och tid jämfört med vad Meyer kom fram till.

I Andrea D Ellis och Julian Hills bok står det med ref till Meyer
antal tuggor för 1 kg hö 3000-3500 st
1 kg halm 3645 st
1 kg havre 832 st och blandade kraftfoder 1383 st

Sedan har Ellis gjort en studie över antalet tuggor per minut. Hästar tuggar i genomsnitt 60-75 ggr per minut.
Flera studier har gjorts av olika forskare som har visat att antalet tuggor per min är relaterat till typ (ponny el stor häst) och storlek. Ponnyer tuggar fler ggr per minut.

Liknande trådar

T
Foder & Strö När jag köpte min häst stod det att hans hö skulle vattnas innan han fick det. Okej tänkte jag, det blir ju inga problem, och sköt upp...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 912
Senast: Cinora
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 307
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar