Antal timmar utan hö om bra halm finns?

trofé

Trådstartare
Vad skulle ni säga är ett ok max antal på timmar som en häst är utan hö, om det hela tiden finns tillgång på havrehalm/vetehalm av god kvalitet?

Sv: Antal timmar utan hö om bra halm finns?

Äter hästen av halmen skulle jag säga att det inte finns något max. Utan man kan ge det hö hästen ska ha när som helst på dygnet, till om med bara en gång om dagen.

Om hästen inte äter av halmen eller äter väldigt lite så skulle jag anpassa efter det och ge oftare, som om det inte fanns halm.

Hästarna som det skulle vara aktuellt för äter gärna halm, så det är inget problem.

Håller med Elina8, om de äter av halmen behöver du ju inte oroa dig för att de skulle stå med tomma magar.

Huvudsaken är ju att de får i sig grovfoder så att magen hela tiden är fylld, så jag ser heller inget problem med att inte fodra hö så ofta.

Lite OT, är vetehalm bra för hästar? Har själv sett att de häter det med god aptit men är det lämpligt?

Jag gör så, främst för att mina hästar äter och vandrar på natten. Morgonhöt åt de inte fören till kvällen, så de får allt då, men de har fri tillgång på halm för övrigt Samt att de gladligen gnager på dv sly och granar som andra får.

Ptr

Mina hästar äter också en del sly och granris och annat, ofta hellre det än halmen!

Texaz: Är det någon särskild anledning som gör att du funderar över vetehalmens lämplighet? Jag har alltid hört att havre- och vetehalm är det bästa till hästar.

I vårt stall får hästarna inget mer än halm under de timmarna de är i hagen, vilket brukar vara runt 12 timmar. Jag ser inget som helst problem med det, hästarna tuggar halm när de vill men vräker inte i sig som de skulle gjort om det varit hö.

Hur många timmar som helst! Förutsatt att hästen petar i sig lite av halmen så klart... ;)

Näringstillförseln kan ju bli ett problem såklart, men halm + något slags tillskottsfoder kan i vissa fall vara en fullgod foderstat.

Hästarna har analyserat hö och avvägd foderstat efter det, så näringsmässigt är det inga problem. Det är mest för min del att få ihop det på bästa sätt praktiskt för dem (och mig).

Som det ser ut nu skulle det bli omkring 3-10 timmar utan tillgång till hö (då har de tillgång till hö hela resten av dygnet bortsett från det), men med tillgång till bra halm dygnet runt.

3-10 timmar med "bara" halm är inga problem. Du kan med gott samvete göra som du tänkt :)

Jag har svårt att lösa fodringen 2 av 3 veckor pga skiftande arbetstider
numera.

Vecka 1 går dom ut 5 på morgonen, får 5 kg var + fri tillgång på halm.
Men den veckan är jag hemma igen 13:30 och då får dom 2 kg lunch.

Vecka 2 går dom ut 5.30, får 7 kg var och fri tillgång på halm. Den veckan
är jag hemma 18 igen.

Vecka 3 går dom ut 7.30-8.30, får 2 kg frukost samt 5 kg var när jag åker
till jobbet 11.30. Kommer hem igen 22:45.

Som regel står dom inne 6-7 timmar per natt, utom vecka 3 då dom blir
inne närmare 9 timmar. (Mina har även fri tillgång på halm inne)

Så mina får 12 kg silage var per dag (varav 7 i hagen) uppdelat på m e m
2 givor och därefter fri tillgång på halm. Den 3:e hästen som är lite svårfödd
får istället fri tillgång till natten inne.

Jag
är inte nöjd med upplägget, men hästarna mår bra och är glada.
Jag kollade innan om dom äter halm, och hade dom inte gjort det, DÅ
hade jag fått problem....

Du har inte funderat på lunchgrind? Är iofs inget större problem iom att de äter halm, men tänkte på att du inte var nöjd själv.

Jo, men jag vet inte hur jag skall lösa det.

Har en fyrkantig hage på 6 ha, och den äldsta hästen kör bort dom andra
tills hon är mätt, så det behöver vara mer än en hög...

Jag har byggt en mindre rektangulär hage (ca 10 * 20-30 m) i ena hörnet av den stora hagen. Där lägger jag ut tre högar. Men det går ju att göra lunchhagen precis hur stor man vill :) Själva grinden sitter mitt på lunchhagens långsida och den öppnar sig den tiden jag ställt in den på. Finns även batteridrivna grindar.

Jag får titta på den lösningen!

I vår, när det går att slå stolp igen... :angel:

Man kan ta trästolp eller bräda, sätta fast i ett kryss i botten, trä ett gammalt däck på så står stolpen fint. Vi har haft staket med såna en hel vinter när vi måst dela av hagen.

Det är nog inga problem, men om du gör så får du räkna om din foderstat så att du tar med halmen i beräkningen. Den har ju helt andra värden än hö.

Fast det är nog frågan om det håller för en elastisk grind, det blir ju lite större påfrestningar jämfört med om man bara ska dela av en hage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar