Antal timmar i hagen utan vatten.

Sv: Antal timmar i hagen utan vatten.

Ja, det sparar en hel del vattenbärande.
"Vattenhålet" ligger egentligen i sommarhagen, men vi öppnar upp en bit så att hästarna kan gå dit och dricka även under vintern.

Hästar ska ju helst ha tillgång till vatten dygnet runt, jag har vatten i en stor ganska mjuk plasthink som finns på granngården och lite överallt nu i olika färger. Jag fyller den med vatten på morgonen och häller sist i en vattenkanna med varmt vatten då brukar det inte frysa under dagen. Jag har dock förmånen att vara hemma på dagen då jag jobbar kväll så jag ser ju till att de har vatten jämt. Anledningen till att jag inte ger dom iskallt vatten är att dom dricker dubbelt så mkt när jag gör så. Jag har en häst som lätt får kolik så det är så viktigt att hon dricker mkt vatten hela dygnet. Vattenkannor är jättebra att bära vatten i och bättre för händerna än att bära tunga hinkar.

Då vi inte brukar ha så här kallt redan i Nov....så satt jag & funderade på hur
jag ska lösa just detta problem med isen....har hört någon gång för länge sedan
att salt &/eller äppelcidervinäger(ska vänjas in-lite i taget) kan fungera....
kanske inte vid 20 minus..men ett par i alla fall.
....ska nog göra ett litet test här i veckan!!!
Vi har dragit fram el & vatten till vårt uterum & ska installera 2 vattenkoppar
så fort vi får tid....det känns lyxigt!!!

ALLA:
Om ni har en större balja (ouppvärmd) i hagen, så lägg en tjock (20 cm) byggisolerings-skiva i frigolit över baljan på natten så fryser det inte lika lätt. Lägg en tyngd ocanpå om det blåser bara.
Jag fyller även på med hett vatten så håller det sig längre.

Smart! Vad använder du på hästen för att dra med?
En fyrhjulig kärra skulle nog fungera bättre när det är barmark men för knöligt för pirran.
Tack!

Vanlig enkel bred travbrösta med två grimskaft. Lätt att hänga över axeln efter man släppt hästen. Men det hjälper om man vet att hästen fixar det. ;)

Jag hittar inte namnet på den, men jag tänker på den där fyrhjuliga kärran som man drar barn i. Vet att Biltema? hade en variant med kraftigare hjul, dock vet jag inte om det var bra plats i den för dunk.

Pris? Kan du visa en bild? Hur funkar den?
www.thermobar.se
Jag har varit inne och kollat.
Problemet är att jag har ca 200 meter till närmsta eluttag, sladden måste bla över en väg som går ner till hagarna där det passerar många hästar.
Alltså måste jag gräva ner den!
Hmmm, känns som ett väl stort projekt nu när marken är frusen.:(
Ska nog testa frigolitskiva under och över och något som flyter i baljan så länge.

Senast ändrad:

Den skall kunna dricka sej otörstig två gånger om dagen..
Prova att bära i två vattenkannor, så blir det lättare att bära, eller dra på kärra i dunkar..underlättar lite..

Sant!:)
Ts 60% om jag minns rätt.

Vet du om det är någon skillnad om de får hösilage?
Är risken för kolik mindre än om de får torrhö?

TS på hö ligger på 84 %......
silage varierar ju allt mellan ca 60 och 75 % TS ungefär. så ditt är ju förhållandevis blött när vi pratar om "häst silage".

rent tekniskt borde kolik risken minska, men jag bedömer den fortfarande som hög om inte vatten serveras på¨hela dagen trots att grovfoder serveras i hagen. TS halten är fortfarande väldigt hög i jämförelse med att få i sig ren vätska.

Senast ändrad:

TS på hö ligger på 84 %......
silage varierar ju allt mellan ca 60 och 75 % TS ungefär. så ditt är ju förhållandevis blött när vi pratar om "häst silage".

rent tekniskt borde kolik risken minska, men jag bedömer den fortfarande som hög om inte vatten serveras på¨hela dagen trots att grovfoder serveras i hagen. TS halten är fortfarande väldigt hög i jämförelse med att få i sig ren vätska.

Ja, jag fick ett litet kolikanfall på en av mina hästar häromdagen pga att hon druckit för lite vatten under natten (äter väldigt stora mängder hösilage). Nu får hon det serverat i stor balja istället och har *peppar, peppar* klarat sig sen dess och dricker dessutom nu betydligt mer under natten. Och då ska det ändå sägas att hon har tillgång till ofruset vatten i hagen dagtid också. Så man ser hur otroligt viktigt det är att de dricker mkt (fick tidigare vatten i 25 l krubba men dricker betydligt mkt mer nu när hon får vattnet i 75 l balja) även om de äter hösilage.

Jag surfa lita på nätet förra vintern .Då hitta jag en sida där det var en som hade gort ett hemma bygge!

* I st låda med lock Typ kista.
Han såga upp 2 hål i locket där hinkarna fick plats.
* Frigolit
Sedan fyllde han lådan med frifolit runtom hinkarna.
*Värmekabel.
Sedan snurrade han värmekabeln runt hinkarna. så att dom satt på plats i frigoliten.
Så när vattnet fylls på håller det plussgrader ända ner till -20
Ska själv bygga sådant.
Måste dock kolla om hinkarna klarar värmen från kabel . likså om frigoliten klarar det.
Men då måste man ha el dragen till hagen. Om man inte har en händig kar som kan koppla det till bilbatterier.!
(Tror att det kan funka!)

Jag har badkar men det blir ju lite brötigt att fylla på när det är lerigt eller halt. Men jag har även 2 hinkar med vatten som jag ställer ut på morgonen, sen fyller jag upp efter behov när de får hö under dan.
Än så länge lämnar de alltid lite vatten kvar inne på morgonen så jag antar att de har så de räcker.

Hästen dricker på morgonen sen ställer jag ut en balja med en gummiboll i jag ställer baljan på en massa granris och har folie runt om baljan och granris.. detta förhindrar vattnet att frysa.. iaf för mig=)

När snön kommer så käkar häsatrna de om de är törstiga=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall