Antal timmar i hage utan mat

MiniLi

Trådstartare
Hur många timmar tycker du att man max kan låta hästarna gå i hagen utan att få mat?
Vintertid alltså, när det inte finns mat i hagen..
Säg att man släpper ut klockan 8 och att de innan dess fått frukost. Vilken tid tycker du att de senast ska få lunch?

Sv: Antal timmar i hage utan mat

Har jag inte fri tillgång till mina får de frukost ca 8 och nästa mål ca 17. Långt ifrån ultimat men jag skulle inte säga att de mår dåligt. De får mycket frukost och har alltid nåt att pilla med i hagen.

Senast 3 i alla fall. Runt 1-2.

Jag brukar utfodra mina ungefär var fjärde-femte timme vintertid. De går för det mesta ute 8-20.
Förutom höet brukar jag även lägga ut några kakor halm i hagen om det är fruset i marken så att de har något att tugga på/pula med.

07.00 Hö/kraftfoder inne
11.00-12.00 Hö i hagen
16.00 Hö i hagen
20.00-21.00 Hö/kraftfoder inne

Varierande åsikter än så länge ;)

Vore roligt om fler kunda säga vad de tycker!
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?

Våra hästar får frukost inne 06.00. Sen ensilage i mängder ute vid nio, lunch vid ett (ensilage). Går in vid halv fem och får då hö och ensilage i boxen. Kvällsmat och extra ensilage vid 21.00.

*kl*

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

Varierande åsikter än så länge ;)

Vore roligt om fler kunda säga vad de tycker!
Vad är optimalt?
Vad är okej?
Hur har du det nu?

Optimalt = lite och ofta!
Okej: max 5 timmar utan mat tycker jag.

Hur vi har det nu:
Vi har ingen lunchfodring i stallet där jag står, ger hästen direkt på morgonen, dvs lägger ut kvällen innan i en stor bytta i hagen. Blandar silage med halm, på det sättet tar det tid för han pillar först ut silaget och äter sen halmen om han är riktigt sugen. Tar flera timmar, så han har att göra tillräckligt länge för att det inte ska bli en för lång intervall innan eftermiddagsmaten vid insläpp. Har gjort såhär förr när vi stått i andra stall och det funkar bra tycker jag som alternativ till lunchfodring.

Mina pållar får mat ute ca kl 8 och sedan någon gång vid 14-15 tiden och kommer in någon gång mellan 20-22 på kvällen.

Vintertid brukar jag hugga granar och lägga ut så att de har något att pyssla med om tuggbehovet blir stort. Bättre för dom att tugga på granar än mina stängselstolpar.;)

*kl*

Det finns väl ingen som springer ut och ger sin häst mat mitt i natten så varför är det så petigt med intervaller när det är dagtid?

Jag tycker det är hemskt med hästar på enbart spån nattetid av den orsaken. Man brukar säga att efter fyra timmar på tom mage börjar hästmagen producera skadlig magvätska som fräter på magen. Står hästen på halm har man ju inte problemet över huvud taget. Om jag hade spån skulle jag vara supernoga med att lägga även lite halm i boxen av samma anledning.

vilken häst gör inte det, dvs plockar i halmen när tuggbehovet infinner sig? såvida man inte står på någon råghalm, vilket inte är smakligt. vete, havre och kornhalm gillar de att plocka axen av, de flesta hästar varvar dessutom mellan hö och halmätandet om det finns tillgång till bägge. Jag vet inte om det stämmer, men jag har läst någonstans att de själva reglerar protein intaget på det sättet, dvs stabiliserar med hjälp av halmen.

Jag har alltid mina på halm, en del äter andra inte. Jag tror inte hästar reglerar sitt proteinintag själva.

*kl*

Det där har jag också funderat över!
Mina hästar har alltid fri tillgång på någon form av grovfoder men just nu passar jag ett gäng hästar som får 2 kg hö kl 20.00 och sen står de hela natten utan någonting att pilla på tills någon kommer och morgonfodrar vid ca 7-8 på morgonen. Helt förkastligt tycker jag!
Detta är inte den enda hästägaren som har det på det här viset har jag fått erfara.

*kl*

Skillanden är väl att man på natten ofta fodrar i större mängd - de har att äta större delen av natten.
Så tänker jag iallafall..
Men jag vet också folk som fodrar så lite på kvällen att hästen är färdig på 30 minuter :mad:

Beror på om det finns gräs under snön som de kan krafsa fram och tugga i sig under dagen.
Då behöver de inte alls ha någe tills de kommer in tycker jag.
Men är det inge gräs utan bara lera under så tycker jag max 5 timmar och sedan att man slänger in lite grankvistar som de kan pula med eller lite halm

Det ultimata för en häst är ju att alltid har mat MEN det ska ätas LÅÅÅÅÅÅNGSAMT därav ska man tex ha ett foderbord med tex. fårstängsel ivägen så att det tar tid för dem att pilla ut maten, dessutom är det mest optimalt att hästen ska äta ifrån marken hela tiden, är så hästar är byggda och för att slipa tänderna rätt så ska de äta så. Men inte många som gör så kan jag tänka inte vi i vårt stall heller, de får morgon lunch intag och natt mat. Ibland har det hänt att det har en ensilage bal i hagen och har fri tillgång, men beror på hagens kondition.

problemet är lättlöst släng in så mkt hö att de har fri tillgång under hela natten;)
Och fri tillgång under dagen..

Har man rätt värde på höet när de får fri tillgång går det inte upp mer än om de får 10 kilo av ett kraftigare hö.

för mig är det intresant att veta hur folk löser de med att ge hö var 4:e ttimme vintertid..
Jag jobbar mellan kl 10-19 och har 3 mil från mitt jobb till stallet har ingen möjlighet att åka och luncha med andra ord. om man inte har lunch hagesystem vilket jag tror inte många har.
Är ni hemmafruar eller jobbar ni hemmifrån??

Våra hästar kommer ut nångång mellan 08-10. Ute cirkus till kl 17-18. Ger ingen lunch åt dem. De har stora hagar med skog, stubb och gräs så de har nog att göra. Stor giva på kvällen. Men skulle de stå i lerhagar är det en annan sak. Då skulle de ev få en lunch giva vid kanske kl 13.

De på lösdriften har fri tillgång. Men de står inne om natten med lite hö.

Haha :D Så sant.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka