Antal sjukhagar

Sv: Antal sjukhagar

I år är det på många håll betydligt lerigare än normalt, men det finns för all del ställen där det jämnt är lerigt överallt under lersässongen. I övrigt håller jag med dig om att hästar behöver få torrt om fötterna.


Visst har det varit regnigare i år, men jag tycker faktiskt att det även 'vanliga' år vimlar av lerhagar. Så folk verkar ju inte bry sig om det särskilt mycket. Ju fler hästar desto lerigare är min iakttagelse. Det är ju ganska självklart eftersom det oftast handlar om alltför många hästar som trängs på för liten yta.

Men folk verkar ju inte bry sig och ifall de bryr sig så är det ju oftast frågan om att det är jobbigt att tvätta av all lera innan ridningen. Jag har ett sådant exempel i omgivningen och hon blev skitsur på mig när jag påpekade att det kanske inte var så trevligt för hästen att stå ute i skiten hela dagen.

Att låta en häst gå ute i djup lera hela dagarna flera veckor i rad anser jag vara djurplågeri. Tyvärr anser våra myndigheter det vara betydligt värre ifall stalltaket är en cm för lågt.
 
Sv: Antal sjukhagar

Våra hästar har en jätte stor hage, flera hektar. Men har en yta på ca 20*20m som är jätte lerig och kan inte göra något åt det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: animalasia
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
904
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp