Antal sjukhagar

Sv: Antal sjukhagar

Nej som sagt, det finns inga regler för sjukhagar däremot för antal sjukboxar till lösdriftshästar. Nu minns jag inte precis men 1 per 8 häst eller något sådant, och dessa ska även kunna värmas vid behov.

Intressant! Detta gäller en anläggning som har både hästar på box och två lösdrifter. Det gäller en häst på lösdrift i det här fallet. Om hon vill ställa hästen på box får hon betala för boxhyra istället för lösdrift. Hon har alltså rätt att få använda en sjukbox då istället? Men Då borde det väl vara det samma med sjukhage? Om inte hästen ska ha boxvila men behöver sjukhage så tycker jag det borde vara samma krav där. Är jag fel ute nu eller?
 
Sv: Antal sjukhagar

Tillägg:
Hästen i fråga har fått mugg som på bara några dagar resulterade i lymfangit. Han står nu på penicillin. Lösdriftshagen är väldigt lerig och ägaren vill förstås att hästen ska gå utan leran ett tag. De sjukhagar som finns är upptagna, men är väldigt leriga de också så de är ändå inte ett bra alternativ. Vad kan man som hyresgäst kräva i en sådan situation?
 
Sv: Antal sjukhagar

Vad har man för rättigheter när man är inackorderad? Kan hon kräva att de sätter upp en sjukhage till?

Det brukar sällan vara så lätt att man kan kräva att saker ska finnas om det inte finns skyldigheter via avtalet tex att det ska finnas/erbjudas tyvärr..
 
Sv: Antal sjukhagar

Som Dandylinn skriver det man kan kräva som inackorderad är det som står i avtalet. Ofta så står det ju bara om stallplats och ev rasthage. Om din bekant har en lösdriftsplats så säger ju lagen att det ska finns tillgång till sjukbox till lösdriftshästarna vid behov. Men det finns inget som säger att inte stallägaren kan ta extra betalt för att man använder en sjukbox. Utan om det inte står något i avtalet/reglerna för stallet annat än att lösdrift kostar X och box kostar Y så lär man får betala Y för en sjukbox.
 
Sv: Antal sjukhagar

Om sjukhagarna är fulla så får man ju turas om med dem. Hästarna måste inte vara ute precis hela dagen varenda dag i hela sitt liv, man kan ha hästen ute halvdag och bytas av. I din kompis fall verkar det ju dessutom som om det är lämpligare att hon hyr en sjukbox tills hästen är bättre i och med att den inte bör gå i leran.

I de större inackorderingsstall där jag har stått har det funnits en sjukhage per 10 hästar.
 
Sv: Antal sjukhagar

Det brukar sällan vara så lätt att man kan kräva att saker ska finnas om det inte finns skyldigheter via avtalet tex att det ska finnas/erbjudas tyvärr..

Jag tänkte på att hästen går på lösdrift och att det enligt reglerna ska finnas sjukbox för lösdriftshästar. Nu finns det ju inga sådana och då kunde man kanske få en sjukhage istället?
 
Sv: Antal sjukhagar

Som Dandylinn skriver det man kan kräva som inackorderad är det som står i avtalet. Ofta så står det ju bara om stallplats och ev rasthage. Om din bekant har en lösdriftsplats så säger ju lagen att det ska finns tillgång till sjukbox till lösdriftshästarna vid behov. Men det finns inget som säger att inte stallägaren kan ta extra betalt för att man använder en sjukbox. Utan om det inte står något i avtalet/reglerna för stallet annat än att lösdrift kostar X och box kostar Y så lär man får betala Y för en sjukbox.

Det finns inga sjukboxar alls till hästarna på lösdrift. De har heller inga lediga boxar för tillfället. Hästägaren kan ställa sig på kö till en boxplats istället för lösdrift. Så ser det ut nu. Eftersom de inte har sjukboxar till lösdriftshästarna borde de kunna se till att hon åtminstonde får en sjukhage till hästen tycker jag. Undrar hur de gör om en häst på lösdrift blir så sjuk att den måste ha box? Känns som om det kan bli problem då.
 
Sv: Antal sjukhagar

Oj, men så får de ju inte göra. De boxar som är avsatta som sjukboxar åt lösdriftshästar måste förstås gå att använda till detta (=inte ha permanenta hyresgäster), annars är det inte så mycket nytta med dem.
 
Sv: Antal sjukhagar

Det ska finnas sjukboxar tillgängliga för lösdriftshästar, så här är det helfel. Man ska inte behöva vänta på en box vid sjukdom, att sedan behöva eller inte behöva betala extra för det då är det en avtalsfråga.
 
Sv: Antal sjukhagar

Tillägg:
Hästen i fråga har fått mugg som på bara några dagar resulterade i lymfangit. Han står nu på penicillin. Lösdriftshagen är väldigt lerig och ägaren vill förstås att hästen ska gå utan leran ett tag. De sjukhagar som finns är upptagna, men är väldigt leriga de också så de är ändå inte ett bra alternativ. Vad kan man som hyresgäst kräva i en sådan situation?


Varför hyr man på ett ställe som har lerhagar? Antagligen beror väl hästens problem på de undermåliga hagarna så det enda rätta för hästägaren är ju att hitta ett stall med vettiga hagar. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästar vistas hela dagarna i lerhagar.


*KL*

Något jag undrat om är varför folk som har tillgång till bättre mark envisas med att ha hästar i lerhagar. Ofta finns det bättre marker lite längre bort, men av ren lathet och utan en endaste tanke på hästarnas välbefinnande så anlägger man hagen på en direkt olämpig plats (ofta gammal åker) som ligger närmast stallet så att man ska slippa gå så långt till hagen. Jag skulle aldrig ha min häst på ett ställe som erbjöd lerhagar, det säger ganska mycket om stallägarnas syn på hästar ifall de har lerhagar.
 
Sv: Antal sjukhagar

KL

vi har 5st på 35 hästar. Så man kan byta om dom blir dåliga. Men dom används nästan aldrig. Kan släppa lösdriftshästarna där någon gång om dom ska starta/vet/hovslagare o inte vill åka runt o leta efter dom o att alla rasthagar e upptagna.
 
Sv: Antal sjukhagar

Varför hyr man på ett ställe som har lerhagar? Antagligen beror väl hästens problem på de undermåliga hagarna så det enda rätta för hästägaren är ju att hitta ett stall med vettiga hagar. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästar vistas hela dagarna i lerhagar.
Hon har nyligen flyttat hästen dit för att de har bättre hagar. På gamla stället var det mycket lera. Här är det inte så mycket alls, men just nu när hästen fått problem så vill hon ha helt torrt åt honom. Så mycket som det regnat denna höst är det nästan omöjligt att hitta hagar utan lera. En preparerad sjukhage hade i det här läget varit bra.
*KL*

Något jag undrat om är varför folk som har tillgång till bättre mark envisas med att ha hästar i lerhagar. Ofta finns det bättre marker lite längre bort, men av ren lathet och utan en endaste tanke på hästarnas välbefinnande så anlägger man hagen på en direkt olämpig plats (ofta gammal åker) som ligger närmast stallet så att man ska slippa gå så långt till hagen. Jag skulle aldrig ha min häst på ett ställe som erbjöd lerhagar, det säger ganska mycket om stallägarnas syn på hästar ifall de har lerhagar.
Som sagt. Jag har nog uttryckt mig luddigt när du missuppfattat detta. Stallet har bra hagar, men när vädret är som det är kan man inte göra mycket åt att det blir lera på vissa partier. Var i en hage igår som stått tom sedan i somras. På vissa ställen kunde jag inte gå för att marken var så vattensjuk att jag bara sjönk. Det har regnat brutalt mycket här hela hösten. (tyvärr)
 
Sv: Antal sjukhagar

Det ska finnas sjukboxar tillgängliga för lösdriftshästar, så här är det helfel. Man ska inte behöva vänta på en box vid sjukdom, att sedan behöva eller inte behöva betala extra för det då är det en avtalsfråga.

Boj och Svea:
Nej det ska inte gå till så enligt reglerna, men just därför tycker jag de kunde se till att det finns en bra sjukhage att använda. Ska prata med hästägaren idag och höra hur det går.
 
Sv: Antal sjukhagar

Som sagt. Jag har nog uttryckt mig luddigt när du missuppfattat detta. Stallet har bra hagar, men när vädret är som det är kan man inte göra mycket åt att det blir lera på vissa partier. Var i en hage igår som stått tom sedan i somras. På vissa ställen kunde jag inte gå för att marken var så vattensjuk att jag bara sjönk. Det har regnat brutalt mycket här hela hösten. (tyvärr)


Vad bra att det inte var så illa som jag trodde.

Fast är det så att det finns vissa partier av hagen där det inte är lera så borde det ju gå att relativt enkelt fixa en ny temporär sjukhage på en sådan bit. Även om stallägaren inte är intresserad så borde ju hästägaren kunna fixa det själv genom att skaffa lite eltråd och det antal stolpar som behövs. Givetvis förutsätter det ju att stallägaren ger sitt samtycke, men ges inte det så är nog rådet att flytta för då har ägaren antagligen något attitydproblem.
 
Sv: Antal sjukhagar

Men sjukhage löser väl inte problemet? Dels ska hästen inte gå i lera, dels kan den inte gå i sjukhagen dygnet runt (om det inte finns ett godkänt vindskydd i den förstås).

För hästens skull verkar det ju smartast att försöka hitta ett annat stall att åtminstone tillfälligt hyra in sig i där hästen kan få stå i box och gå i torr sjukhage tills den är frisk.

Sen får hästägaren ta ställning till om hen tror att förhållandena på ordinarie stall kommer att ändra sig till det bättre eller om hen ska flytta hästen till ett stall som följer de regler som finns.
 
Sv: Antal sjukhagar

Pratade med ägaren för en stund sen. Hon stänger av ligghallet under natten åt hästen och han får gå ut i hagen under dagen. Detta fungerar i alla fall bättre. Han får komma in och bli rentvättad på kvällen och stå torrt under natten.
 
Sv: Antal sjukhagar

Varför hyr man på ett ställe som har lerhagar? Antagligen beror väl hästens problem på de undermåliga hagarna så det enda rätta för hästägaren är ju att hitta ett stall med vettiga hagar. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att tvinga hästar vistas hela dagarna i lerhagar.
I år är det på många håll betydligt lerigare än normalt, men det finns för all del ställen där det jämnt är lerigt överallt under lersässongen. I övrigt håller jag med dig om att hästar behöver få torrt om fötterna.
 
Sv: Antal sjukhagar

*kl*

Men hur i hela friden hinner ni smäcka upp en trä- eller järnhage med grusat underlag direkt hästen blir dålig? Själv hade jag aldrig accepterat en trådhage för en stallmodig sjukling så det är ju liksom inte ett alternativ.

På 15-20 hästar bör det finnas 2 permanenta sjukhagar av god kvalité, gärna med mindre ligghall om det är ett lösdriftsstall.

Varför skulle det inte gå med trådhage?

Vi har inget annat än trådhagar och sjukhagen är i högre trådar. Med ordentlig ström har det aldrig varit något problem med det
 
Sv: Antal sjukhagar

KL
Jag har sexton hästar här och ingen sjukhage alls. Mest för att det under alla år vi bott här inte har behövts någon.
Om hästen är så dålig att den ska hindras från att röra sig, står den bättre i sjukboxen. Är den så pass att den ska få röra sig efter egen förmåga, ja då kan den gå i någon av våra mindre hagar. Som ändå är på några tunnland.

Skulle det absolut värsta inträffa och vi absolut skulle behöva en "box" ute (för det är ju den storleken de flesta har på sina sjukhagar) så har vi grindar som snabbt går att sätta upp.

Håller med Och oftast så brukar ju sjukhage vara till hästar som står väldigt länge som konvalescenter.

Vi ställer alltid först på box och leder. Har aldrig haft några som hoppat och sparkat när de väl fått stå i sjukhagen
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: animalasia
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
904
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp