Antal sjukhagar

bigganl

Trådstartare
Finns det någon regel för hur många sjukhagar man ska i förhållande till antalet hästar?
 
Sv: Antal sjukhagar

Vi har en utesjukbox till ca 30 hästar och den används flitigt. Den står centralt så hästen ser kompisar, sen sjukhagar bygger vi när det behövs på olika ställen. Ibland får vi ta rundcoralen till sjukhage.
 
Sv: Antal sjukhagar

sjukhage bygger vi när det behövs, brukar dessutom flytta runt sjukhagen efter hand som gräset tar slut/den blir upptrampad för att hålla hästen på bra humör.

i stall jag jobbat i har de haft ca 3 sjukhagar, som vintertid i ena stallet användes som rasthage för att skona de andra hagarna.
 
Sv: Antal sjukhagar

Har aldrig varit med om att man har en permanent sjukhage i de stall jag stått.

De gånger jag behövt sjukhage har jag spärrat av lämplig yta inne i hästens vanliga hage, mest för att förändra så lite som möjligt så att den skulle hålla sig lugn utan större rutinändringar.

De sjukhagar jag sett på andra ställen däremot har man haft den på olämpliga ställen tycker jag..långt ifrån resterande hagar. Har mest sett ut som att hästarna skulle bli stressade av att stå där..Tycker det verkar vara mest smidigt att göra iordning när det behövs så kan man anpassa individens behov också
 
Sv: Antal sjukhagar

Nej som sagt, det finns inga regler för sjukhagar däremot för antal sjukboxar till lösdriftshästar. Nu minns jag inte precis men 1 per 8 häst eller något sådant, och dessa ska även kunna värmas vid behov.
 
Sv: Antal sjukhagar

Har aldrig varit med om att man har en permanent sjukhage i de stall jag stått.

De gånger jag behövt sjukhage har jag spärrat av lämplig yta inne i hästens vanliga hage, mest för att förändra så lite som möjligt så att den skulle hålla sig lugn utan större rutinändringar.

Samma här.
 
Sv: Antal sjukhagar

Har aldrig varit med om att man har en permanent sjukhage i de stall jag stått.

De gånger jag behövt sjukhage har jag spärrat av lämplig yta inne i hästens vanliga hage, mest för att förändra så lite som möjligt så att den skulle hålla sig lugn utan större rutinändringar.

På anläggningen där jag jobbar finns det fem permanenta sjukhagar (50 hästar), men där jag har min häst bygger vi sjukhage vid behov (en gång på fyra år).
 
Sv: Antal sjukhagar

Det finns ingen sån lag öht . Det finns en lag om att du ska erbjuda hästen vård efter behov . Så länge det uppfylls är allt grönt .

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att stå i stall utan ngn som helst förberedd sjukhage . Att komma hem med en akut skadad häst och börja rodda med sjukhage lösning är väldigt B för att inte säga otroligt jobbigt .
Dessutom så behövs det finnas en väl anlagd sjukhage i akutfall som är dränerad och har grus och ingen som helst lera om skadan tex involverar en led eller på ngt sätt ett sår i leriga fuktiga tider . Vi har stora stall häromkring med noll såna lösningar och det r ren galenskap . Flera hästar där har hamnat på Strömsholm veckovis pga enkla hov/ sårskador som nått extrema proportioner just pga bristen på anlagd sjukhage och hästarna har stått i lera, vatten och piss som inte tar vägen ngnstans annat än in i såren.
 
Sv: Antal sjukhagar

Fast, att gruslägga den yta en sjukhage innebär tillfälligt i så fall är inte vidare stor kostnad heller :)

Har man så dåliga hagar året om kanske man borde fundera på att åtgärda dem, eftersom att sjukhage brukar vara tillfällig tid.

Är skadan som så att det riskerar att komma in smuts så att det kan bli förödande brukar man väl inte ställa ut alls till en början, eller?
Jag skulle inte ställa ut alls i det läget, altså om det inte får vara minsta fukt så att problemet riskerar att förvärras..då hade jag hellre haft hästen kvar inne för säkerhetens skull och vara säker på att slippa komplikationer. Låter jättedumt tänker jag att faktiskt ställa hästen i en sån miljö då..

Ett ytterligare problem jag sett med permanenta sjukhagar är att folk tenderar till att se väldigt olika på det här med rengöring efter användandet..Ännu en fördel med att göra ordning en egen vid behov.
 
Senast ändrad:
Sv: Antal sjukhagar

Va ?
Ska du anlägga grus i ett akutfall ? Vad var kostnad med det att göra öht ?

Tillfällig tid ? En icke preparerad sjukruta blir lera på en dag i fel årstid utan preparerad mark .

Och ang infektion : vill
Du ha den inne länge än nödvändigt ? Det
Är väl prio ett i ett sånt fall att har den sån skada så kommer den ut efter akut Läget snarast Men kan ändå ha utevistelse begränsat ?
 
Senast ändrad:
Sv: Antal sjukhagar

Ang permanenta hagars skötsel : det är väl
En management fråga ?
 
Senast ändrad:
Sv: Antal sjukhagar

*kl*

Men hur i hela friden hinner ni smäcka upp en trä- eller järnhage med grusat underlag direkt hästen blir dålig? Själv hade jag aldrig accepterat en trådhage för en stallmodig sjukling så det är ju liksom inte ett alternativ.

På 15-20 hästar bör det finnas 2 permanenta sjukhagar av god kvalité, gärna med mindre ligghall om det är ett lösdriftsstall.
 
Sv: Antal sjukhagar

Jag har aldrig varit med om vid sjukhage i alla fall att hästarna varit så galna att de gärna spränger sig ur den, men är det så..ja då behöver man kanske något mer rejält.

Det har funkat jättebra att bara spärra av i den ordinarie hagen där de verkat ha varit tillfreds med att inte behöva lämna kompisarna. Har marken riskerat att bli dåligare pga ytan har det också varit superenkelt att köra dit ett lagomt lass påfyllnad.
 
Sv: Antal sjukhagar

Själv ser jag scenariot att den stallmodige sjuklingen plötsligt slår en brall, fastnar i tråden/bandet och sedan är det riktigt kört....
 
Sv: Antal sjukhagar

Jag håller med!

Hur lyckas folk få upp vettiga staket om hästen blir skadad mitt i vintern när det är stenhårt i backen?

Skulle aldrig få för mig att ha min häst i en "tråd/band-hage" när den ska stå i en liten sjukhage.

Det har funnits riktiga sjukhagar i alla stall jag stått i.
 
Sv: Antal sjukhagar

kl

Varför krångla till det...

Om man inte har en permanent grusad sjukhage och har tänkt bygga ihop en ifall det skulle behövas så är det väl inte svårare att hästen får stå inne i sin box en -två dagar medan man bygger ihop en sjukhage.
Skulle det behövas får man väl låta en annan häst också stå inne de dagarna, eller ha några andra hästar som växelvis får agera sällskap.
 
Sv: Antal sjukhagar

KL
Jag har sexton hästar här och ingen sjukhage alls. Mest för att det under alla år vi bott här inte har behövts någon.
Om hästen är så dålig att den ska hindras från att röra sig, står den bättre i sjukboxen. Är den så pass att den ska få röra sig efter egen förmåga, ja då kan den gå i någon av våra mindre hagar. Som ändå är på några tunnland.

Skulle det absolut värsta inträffa och vi absolut skulle behöva en "box" ute (för det är ju den storleken de flesta har på sina sjukhagar) så har vi grindar som snabbt går att sätta upp.
 
Sv: Antal sjukhagar

Nej, det finns ingar regler om att det ska finnas sjukhagar överhuvudtaget.

Är inte det lite konstigt, i alla fall när det gäller inackorderingsstall?
De bedriver ju trots allt en verksamhet. Jag började fundera över detta härom dagen då en kompis ringde och hade problem. Hennes häst behövde sjukhage och de två som finns är redan upptagna. De kunde inte göra flera heller.
Lite knivig situation.
Jag har en sjukhage här hemma och jag har plats för tre hästar. Om jag skulle bli i behov av en sjukhage till så får jag ju sätta upp en till. Rätt enkelt tycker jag.
Vad har man för rättigheter när man är inackorderad? Kan hon kräva att de sätter upp en sjukhage till?
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: animalasia
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
904
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp