Antal medryttare

T

Totte36

Om ni är inhyrda i ganska stort inackorderingsstall med flera hästägare, hur många medryttare/skötare per häst tycker ni är rimligt.

Sv: Antal medryttare

max 2 stycken per häst tycker jag. Jag vill egentligen inte har mer än 1 medryttare per häst..
Inte kul med för mycket folk i stallet;)

max 2 stycken per häst tycker jag. Jag vill egentligen inte har mer än 1 medryttare per häst..
Inte kul med för mycket folk i stallet;)

jag håller med :D tror inte heller att hästen tycker att det är särskilt kul om det är för många som hoppar upp och ner ...då kan man ju lika gärna ha ridskola :crazy:

Är du stallägare eller inhyrd?

Som stallägare skulle jag se max 1 medryttare per häst, det ska ju gå att känna igen allihopa om man är många och då räcker det med 1. Man vill ju inte ha hur många som helst oinhyrda runt och i stallet heller, risken finns då att min kompis,kompis, kompis åker till stallet lite när som helst, vilket inte är bra.
Som för alla andra hyresvärdar är nog det värsta som finns okänt folk som ränner runt.

För hästens del tror jag också att 1 räcker då alla har olika sätt bakom spakarna, för att inte skapa förvirring hos hästen.

Är inhyrd. Tycker också att det är jobbigt med för mycket okänt folk i stallet. Blir speciellt bekymmersamt när det är "småtjejer" som är medryttare. Känns som att de har nya kompisar med sig varje dag. Ville bara se om det är rimligt att begränsa medryttarskapet eller om det bara är jag som är känslig.

en. varför ska man ha flera om man har köpt en egen häst? blir ju bara rörigt. i vårt förra stall var det nytt folk varje dag kändes det som, en av anledningarna att vi flyttade. i det stallet vi står i nu får man ha en, väldigt skönt :)

själv har jag dock ingen:p

1 / häst, jag hade inte velat som stallägare ha massor av folk springande i stallet.

Är inhyrd. Tycker också att det är jobbigt med för mycket okänt folk i stallet. Blir speciellt bekymmersamt när det är "småtjejer" som är medryttare. Känns som att de har nya kompisar med sig varje dag. Ville bara se om det är rimligt att begränsa medryttarskapet eller om det bara är jag som är känslig.

Ta upp det med stallägaren.
Säg bara som det är, att allt spring ä jobbigt och att du gärna vill kunna känna igen folket som rör sig där, dels för din hästs säkerhet men också för trevlighetens skull.

nää jag tycker inte att du är känslig men jag tror tyvärr att det kan vara svårt att få igenom det förslaget..alla hästägarna ska ju gå med på det och sen ska en del medryttare väljas bort osv...det kan gå men det blir nog inte lätt...men det är värt ett försök:D

hur många hästar har ni i stallet ???

Jag tycker att det per häst ska vara max två personer. två ägare eller en ägare o en medryttare. detta för hästens skull.. sen hur mkt folk som är i stallet är ju en annan fråga. sålänge det fungerar så finns det väl ingen gräns men ju fler desto hårdare regler tror jag. (har bara stått i små stall med max tio hästar)

För att man vissa perioder i livet helt enkelt inte hinner med sin häst på heltid. Alla vändningar i livet går inte att förutse den dag man köper häst, hur goda intentioner man än har.

Däremot tycker jag att det är sjävklart att man som hästägare står som ansvarig för sina medryttare och har gjort upp klart och tydligt för dessa vilka regler som gäller i stallet och för hästen. Dessutom så ska man självklart ha stallägarens godkännande och att stallägaren vet vilka medryttarna är samt hur dessa kontaktas i fall det skulle vara något.

Jag är oerhört tacksam för mina medryttare (har två) :bow: . De är förtjusta i min häst och skämmer bort henne efter bästa förmåga precis som jag. Dessutom tar de med henne ut på turer och övningar som hon annars hade missat. Min häst har ett lugnt och stabilt psyke och mår inte på något vis dåligt av att ha flera i sitt liv som pysslar om och rider henne. Tvärtom tror jag det är bättre än att hon hade fått stå de dagar som jag inte hinner rida. Dessutom upplever jag henne som mer alert och som om hon verkligen lyssnar på vem det är som rider (förmodligen inbillning :D).

Summasumarum efter långt och svammligt inlägg: Jag tror att antalet medryttare är upp till hästägaren och eventuell stallägare. Om dessa sedan råkar vara yngre personer som är stökiga eller på något vis inte följer reglerna i stallet då har ju detta snarare att göra med personerna än hur många medryttare en häst har.

Vilket bra inlägg! jag läser så många som tycker att 'har man inte tid med sin häst ska man minsann inte skaffa någon', men som du skriver så kan det ju hända saker i livet som göra att man behöver/vill ha medryttare. Man upphör ju inte vara människa bara för att man råkar bli hästägare...

Mer än två kan ju bli rörigt, om alla har det i stallet...Men är det en som har fyra och sen ingen som har någon så går det ju på ett ut..Men huvudsaken är att det finns klara regler vad som gäller. Är man i stallet är det ju hästägarens ansvar se till att medryttaren följer de regler som finns. En seriös hästägare presenterar ju sin medryttare för de andra i stallet, just för att alla ska ha koll på vilka som är i stallet. Kanske ha en tavla med bilder på de olika medryttarna/skötarna om det är ett större stall? Samt en lista med de regler som gäller?

Tack!

Vilken bra idé med bilder på medryttarna. Är just nu bortskämd med att vara enda inackorderingen i stallet. Så det är jag, stallägaaren och mina två medryttare. Väldigt enkelt attt hålla reda på :D Däremot så kommer det två nya hästar med dito ägare i måndasskiftet och jag har klurat lite på hur jag ska lösa detta med vem som är vem. Vi är där på väldigt olika tider så det kan ju gå ett tag innan man träffas face to face. Och då kan det ju vara skönt att ha sett personerna på bild innan man springer på dem. Foto dax!! :D
Förlåt TS lite OT.:o

1/per häst.

har man 7 st inhyrda och alla har 2 medryttare, det är 21 st olika personer :eek: Aldrig, det skulle jag inte gå med på som stallägare och skulle även som inakorderad tycka att det är jobbigt med så mycket olika personer hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama