Antal kattlådor till två innekatter

Sv: Antal kattlådor till två innekatter

Tack för alla svar!

Ni tror alltså att det mycket väl kan funka med bara en låda så länge man bara ser till att den töms (mockas) ofta och hålls ren?

Att ha en back med höga kanter i stället för en vanlig låda lät som en intressant idé. Du vet inte ungefär hur stor din back är, Haukur?

Annars kanske det fungerar med en vanlig låda med tak. Man lär ju kunna fylla en sådan mer än en utan lock i alla fall, eftersom de inte kan krafsa ut sanden. För jag har också märkt att det gärna krafsas ner till botten på lådan, så ett visst lager sand krävs ju för att hålla lådan fräsch.

Shit, gör du inget annat än mockar? :D 5 gånger/dag, det är oftare än mina får mat.

Tja, en gång på morgonen och sedan brukar jag gå dit så fort det gör något i lådan på kvällarna, det är oftast då de sätter igång med toabestyren. :D
Men jag är ganska "fuzzy" med att de inte ska behöva gå på en ens lite skitig låda. Främst för att ena katten är stor och ganska klumpig och mer än en gång har trampat i skit eller kiss. :crazy:

Jag har två katter/en låda, alltid haft så.

Men: egentligen är en låda per katt att föredra om man har innekatter. Och det har inget med rengöring att göra - det har med revir att göra.

Katter i det vilda är ensamlevande, revirhävdande rovdjur. När man håller dem inne har man alltså att försöka ge dem samma möjligheter till att skapa revir på mycket liten yta. Det är inte lätt.

Eftersom katter dessutom markerar revir med hjälp av att kissa och bajsa så är egentligen en låda per katt bästa lösningen. Sen är det inte säkert att de väljer varsin låda - men varsin låda i varsin ände av bostaden vore optimalt. En av många detaljer som kan göra innekatter tryggare i förhållande till varann och få dem att lättare komma överens.

Här är en artikel med bra kattips: Länk

• Gilla
Reactions: Sol

Jo, att det till största delen har med revir att göra är jag med på. Samtidigt tänker jag att det kanske är lättare hänt att katten går ifrån lådan om lådan dessutom inte är tillräckligt städad, om du förstår hur menar? D.v.s. att en välstädad låda ökar chansen för att båda katterna håller sig till lådan, även om det såklart inte är någon hundraprocentig garanti för det?

Och om jag skulle välja att testa med en låda för att se hur det går (läget är alltså så att jag har en katt och ska skaffa en till, en unge) och det visar sig att en av katterna börjar kissa utanför lådan, kan jag då få bukt på problemet genom att ställa in en låda till i lägenheten eller finns det en stor risk för att beteendet då redan har hunnit blivit befäst, så att säga?

(En länk vore intressant, förresten. ;))

Senast ändrad:

Jag rekommenderar dig att minst ha två lådor då det förekommer att katter vill ha separata kiss- och bajslådor, mina tex. Jag har tre lådor på två katter. En stor back och två med huv/lucka. Katterna kissar i backen och går därifrån direkt in i en av de andra och bajsar där.

Samtidigt tänker jag att det kanske är lättare hänt att katten går ifrån lådan om lådan dessutom inte är tillräckligt städad, om du förstår hur menar? D.v.s. att en välstädad låda ökar chansen för att båda katterna håller sig till lådan, även om det såklart inte är någon hundraprocentig garanti för det?

Självklart ska lådan vara välstädad, det finns katter som är jättenoga med det.

Vetifasen hur jag bar mig åt när jag länkade förut:rofl:

Länk

Ja, du kan få bukt med problemet, om orsaken är att den ena katten känner sig otrygg med att dela låda. Fast du lär ju inte veta i förväg om orsaken till kissandet utanför är just det.

Ja, en välstädad låda är givetvis ganska självklart oavsett hur många katter man har. Jag menar alltså bara att det kanske är ännu viktigare att man tömmer ofta om man har flera katter som delar låda.

Tack för länken!

Det verkar ju som om minst två lådor är att föredra i alla fall. Även om det kanske skulle fungera bra med bara en låda, vet jag inte om det känns värt risken om det faktiskt skulle leda till problem.

Har en låda på två vuxna innekatter. Hade två med en gång jag fick dom (köpte som pensjonerade avlskatter) men gick över till en när jeg flyttade och lägenheten passade bättre till en..
Inga problem als, gör ren 1-2 gånger pr dag, har största köplåda jag hittat, men skulle gärna hatt större då största katten (bengal) får lite dårlig med plats i den :s

Har fått lära mig av de som är kattpsykologer(när jag borde i Storbritt., de är lite mer vanligt förekommande där) att en låda per katt plus en extra låda är det som gäller om man vill vara säker på att slippa problem med att katterna börjar urinera på andra ställen än i lådan etc. Har alltid anammat detta, då jag vet att sådana problem nästan aldrig går att komma till bukt med när de väl påbörjats. Fast är man hemma väldigt mycket och kan rengöra ofta är det ju skillnad.

*kl*
Har just nu 3 lådor till 7 katter (3 vuxna + 4 kattungar). Rensar uppskattningsvis ca 5 gånger per dag.
När ungarna flyttat blir det 2 lådor för de 3 vuxna.

Har fått lära mig av de som är kattpsykologer(när jag borde i Storbritt., de är lite mer vanligt förekommande där) att en låda per katt plus en extra låda är det som gäller om man vill vara säker på att slippa problem med att katterna börjar urinera på andra ställen än i lådan etc. Har alltid anammat detta, då jag vet att sådana problem nästan aldrig går att komma till bukt med när de väl påbörjats. Fast är man hemma väldigt mycket och kan rengöra ofta är det ju skillnad.

Att dom börjar kissa utanför har sällan med lådans renlighet att göra, så det kvittar. Däremot vilken sorts material man använder kan vara avgörande.

Jag har 2 lådor till 4 katter och rensar en gång om dagen. Alldeles lagom.

Till två katter skulle jag bara ha en låda.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 417
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar