Antal fol pa raken?

Ramona

Trådstartare
Ni som har ston som inte gor annat an avlar, hur manga fol har ni fatt som mest pa raken? Brukar ni ge dem ett friar, eller blir det alltid ett friar i alla fall??

Vad ar medeltalet for antal fol pa raken? Och vad ar varldsrekordet for antal fol pa raken?

Sv: Antal fol pa raken?

Jätte rolig fråga. Jag vet att Hästen priset delas ut årligen till det sto innom nsv. som har fått 15föl eller mer. Men detta behöver ej bli på raken. Bara dom har 15 reg. efter sig.

Naturen brukar ordna det av sig själv :smirk:
Under min uppväxt hade vi ett sto som fick 12 föl i rad, sedan ett år i gall, för att sedan föda tre fina föl till i rad, innan hon dog 23 år gammal...dräktig med Niarchos... ;)

Min Nieszporas mamma Nianka fick sitt första föl som 5-åring 1985, sedan blev det 14 föl på 15 år. Enda året det inte blev något var 1997, men då var hon inte betäckt. Efter ett par år av uppehåll och ett föl till betäcktes hon 2002 för förmodligen sista gången och fick ett stoföl 2003. Idag är hon 25 år och lika levnadsglad som förr. Just nu är hon mamma i alla fall. I våras tog hon hand om ett tre dagar gammalt föl som förskjutits av sin egen mamma. Nianka funderade inte ens två sekunder innan hon tog fölet under sina vingars skugga och efter ett dygn hade hon börjat producera mjölk... :)

Carina på Silver Arabians.

PS Nianka finns hos Johanna Ullström på European Training Center i Belgien sedan ett antal år.

Senast ändrad:

Jag har en 9 åring som har 5 föl...4 föl på raken sen betäckte jag inte och nu i år har hon fått igen......

Mitt sto har fått 5 föl på raken, sedan vart hon dräcktig med det 6 men resorberade. Ej ombetäckt i år.

har för mej att jag läste i ridsport för ett antal år sen att det va ett halvblods sto som fått 24 föl !!!!!!
mitt palomino sto(svenskt halvblod)har fölat för 3dje gången i dag o hon är bara 5 år..
har ett sto på 15 år som fölar för 12 gången när som helst i rad...har aldrig gått tom eller kastat... :) :) peppar peppar ta i trä..

Har ett sto som är 14 år och i år har sitt 11:e föl. Hon fick föl redan som treåring och har därfter bara haft ett gallår. Hon har med andra ord fått 8 föl på raken och är betäckt även i år.

Jag räknar med att hon tar ett friår när hon behöver.

Lånar tråd.

Vi har ChArm Patricia som fått sitt elfte föl på rad.
Märra är helt otrolig.

Hon tar sig punktligt på 30 dagars varje år.
Hon fölar utan krångel.
Hon har råmjölk till 4 ungar till.
Hon matar på sina ungar mycket bra.
Håller själv hull hela tiden.
Och hon är 18 år!!
Patricia.jpg

Hon står nu på seminstation. Ska hämta henne på fredag.

Annars är det mer brukligt att våra ston får 4-5 och sedan ett "tomt" år.

AM

Oj! De är härliga dessa "mammor"! Min skulle nog bli väldigt deppig om hon inte fick föl, på vinterhalvåret är hon ganska låg i rang och märks inte i flocken - när hon har fölat är hon en tiger i hagen :D

Vad fin hon ar for att vara 18 ar och fatt 11 fol pa raken. Ar bilden nyss tagen, eller ar den aldre?
Rider ni henne, eller motionerar henne aktivt? Eller ar hon bara mamma pa heltid.

Charm Patricia är mamma på heltid. Hon har i sina unga dagar arbetat ihop 1,1 miljoner kronor.
Så nu får hon en värdig pensionering med att vara mamma.
Lågrangad på vintern men beteshagarnas drottning på sommaren. :love:

Kortet är taget förra sommaren.
Men hon ser lika dan ut idag.
Ska ta kort på henne vid betessläpp nu i dagarna så får ni se.

AM

..sen måste jag tillägga att hos Nafayette får hästarna förstklassig vård, foder o tillsyn :bow:

Jarrah har sitt 11:e föl på 12 år. Vår gamla Zaida fick 18 föl, det sista som 23-åring. Pärla har fått 12 föl men tävlade i yngre dagar, så hon påbörjade avelskarriären lite senare och är nu 20 år. Jill har fått föl nästan vart år (gall en gång tror jag) sedan hon var 11 år (tävlades innan). Jag tror att det har hunnit bli 13 st.

Jag ger dem inga planerade "friår".

:) TAck för berömmet. Vi gör ju alltid så gott vi kan.

Tänkte i sammanhanget även ta med Speedy Arriba.
Även hon född -87. Hon har fått 9 ungar tror jag.
Men denna gamla dam behöver "friår"
Hennes föl blir väldigt stora och "tar" mycket av mamma.

Så här såg hon ut förra sommaren.
Arriba.jpg

Hon är inte riktigt lika fräsch som Patricia så vi tar ett år i taget. Hon har problem med ett bakknä. Vilket gör det lite jobbigt någon vecka före fölning. Efter, däremot är hon som en unghäst.

AM

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 134
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 721
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka