Antal broddar?

Nu är min gamla häst inte skodd längre eftersom han inte rids när det är isigt ute, men när han var fullt igång och gick hela vintern så hade han 6st broddar på varje framsko och 4st på varje baksko. Så att han fick rejält med fäste, dessutom hade vi guldskor fram som de kallas så de är inga broddar vi tar i utan de sitter redan fast i skon. De bak satte vi i själva men lät vara kvar i fötterna, vi har aldrig haft problem med sparkskador. ^^

Hej!

Min är bara broddad i trakterna. Hon har en hopplöst envis hålvägg i tån ena fram och jag vill inte öka belastningen alls på hovväggen, så jag vågar inte chansa med tåbrodd.

Helst hade jag haft 4-broddat, men nu får det gå med 2...

/Lavinia, längtar till den dagen då hoven läkt- om den nånsin gör det...

Den nya har bara traktbrodd, dels för att han inte är van vid att gå med brodd och annars riskerar att slå på sig och dels för att han inte verkar behöva mer. Dessutom tycker jag det är träligt att hålla på och brodda i och ur tårna varje gång jag hoppar.

Den gamle behövde fyra i varje, dels för att han behövde stå plant fram och dels för att han sköt ifrån så mycket bak.

Föredrar dock endast traktbrodd om det är möjligt.

Endast traktbrodd här, har diskuterat med mina veterinärer och kommit överens om det då slitaget blir så stort med 4 broddar.

Nyfiken på varför slitaget blir större med 4 broddar?
(Själv kör jag med enbart traktbrodd men fått en massa kritik om det trots att hästen inte halkar)

@Vitavi Hoven får minimalt med glidmoment med 4 broddar , genom att enbart ha traktbrodd så behåller man en del av hovens naturliga gidmoment i rörelse. Då min har en gaffelbandsskada och hade en sekundär hovledsinfl så är vi extra petiga med saker som kan påverka, då även överullningen behöver vara så bra som möjligt.

@Centaur
Om du menar mig och jag inte missförstår dig så har jag uppfattat det så att vid den kontrollerade glidningen så sträcks senorna ut och stödjer kotleden om jag inte har fel. Vid tåbrodd så sker inte det på samma sätt utan det blir en påfrestning på hovled & kotled då även överrullningen försämras.

Ja förr satt tåhålen mer isär. Det optimala vore att hålen satt vid första sömhålet.

Guldskons fasta broddar är rnunda, låga o många. Hugger inte fast lika mot.

På specialskor sitter inte broddarna i trakten utan längre fram vilket ger bättre fäste.

@Centaur. De flesta barfotaskorna ger oxå för bra grepp.

@Vitavi Hoven får minimalt med glidmoment med 4 broddar , genom att enbart ha traktbrodd så behåller man en del av hovens naturliga gidmoment i rörelse. Då min har en gaffelbandsskada och hade en sekundär hovledsinfl så är vi extra petiga med saker som kan påverka, då även överullningen behöver vara så bra som möjligt.

Där är lägre tåbrodd svaret, medan man håller en högre traktbrodd. På så vis kan glimomentet bibehållas utan onödigt slitage på senor och ligament.

Dessutom är det tyvärr så att många går med för låg trakt så det hjälper på Hårt underlag att hjälpa till att förbättra hov o benstälningen.

Det är inte så jag menar. Med bara två broddar har din häst väldigt dåligt grepp på is. Halkar de till med benet kan senor och ledband gå av på sekunden. Att glida på lera eller is är en av de vanligaste orsakerna till skador på senor och ledband.

Därav borde du som boj skriver istället ha högre traktbrodd och lägre tåbrodd, om du inte håller dig i ridhuset hela vintern. Is blir det ju periodvis i hela landet.

Ett alternativ är att endast skruva i tåbrodd när det är is och snö och sen ta ut dem så fort det är barmark.

Glidmoment försvinner med två broddar också så det är inte relevant i frågan.

Det är ju stor skillnad på halka o halka.
Snö i sdig behöver inte vara nämnvärt halt.

Det som or förkastligt or att inte ha klampskydd för då funkar inte brodden.
Kramsnö över is kan vara så farligt som du skriver.

Glidmomenet är det stor skillnad på med 2 kontra 4 brodd, finns slowmotion videos som visar detta utmärkt. Hos oss så är det inga problem alls att bara traktbrodd vilket 9 av 11 hästar har, våra hagar och vägar är mycket väl preparerade. Min står dessutom i sjukhage, så den är inte heller särskilt svår att hålla fin. Dessutom så litar jag på att mina veterinärer och hovslagare med sin stora kompetens är betydligt bättre på att hjälpa till med sådana beslut än någon på ett forum.

Glidmomenet är det stor skillnad på med 2 kontra 4 brodd, finns slowmotion videos som visar detta utmärkt. Hos oss så är det inga problem alls att bara traktbrodd vilket 9 av 11 hästar har, våra hagar och vägar är mycket väl preparerade. Min står dessutom i sjukhage, så den är inte heller särskilt svår att hålla fin. Dessutom så litar jag på att mina veterinärer och hovslagare med sin stora kompetens är betydligt bättre på att hjälpa till med sådana beslut än någon på ett forum.
Ja verkligen och det blir absolut vesäntlig skillnad på glidmomentet i jmf trakt och fyrbrodd, fyrbrodd hugger det tag direkt på ett helt annat sätt, det är helt vanlig fysik.

I övrigt så finns det som sagt för och nackdelar med bägge så vad man väljer bör vara situations och individanpassat.

Glidmoment försvinner med två broddar också så det är inte relevant i frågan.

Det är i högsta grad relevant i skillnad ang glidmomentet. Därför bör val av brodd anpassas utifrån individ och situation . Likaså, om vi ska vara noga, bör broddning när man broddar på för vintern, även vara ngt man inser är /kan vara en lite större förändring i fråga om benvinkel/rörelsemekanism osv ungefär som när vi köper nya skor med lite klack. Man ska då inte genast ut och gå /motionera hårt rakt av utan gärna hästens kropp anpassa sig till ändringen om vi pratar hårt fruset underlag. Väldigt få verkar veta detta .

Utifrån detta och ändring av vinklar hastigt och belastning osv så ska man ha fyrbrodd i fråga om isbrodd emellanåt så hellre att man då har blindbrodd i tån de perioder isbrodd inte behövs, än att skruva i tåbrodd bara ngn dag här och där. Det är dessutom en förutsättning att ngn typ av brodd sitter i tån om man räknar med att använda de hålen, annars slits de ner väldigt fort .

Senast ändrad:
Utifrån detta och ändring av vinklar hastigt och belastning osv så ska man ha fyrbrodd i fråga om isbrodd emellanåt så hellre att man då har blindbrodd i tån de perioder isbrodd inte behövs, än att skruva i tåbrodd bara ngn dag här och där. Det är dessutom en förutsättning att ngn typ av brodd sitter i tån om man räknar med att använda de hålen, annars slits de ner väldigt fort .
Instämmer och tillägger att man faktiskt kan ha sån otur att skon knäcks om man inte har blindbrodd i tå-hålen.

Man ska också komma ihåg att även blindbrodd bromsar upp så jag har verkligen tyckt det varit pest och pina att brodda om tårna vid hoppning för att våga sätta i så slitna blindbrodd som möjligt utan att de fastnar. :crazy:

Jag har inte använt blindbrodd på 25år för broddhålen blir helt oanvändbara om de slitits ner o det går fort.
Jag gängar hellre upp hålen o på köpet har skon blivit ngt nött. Tåriktad o går att brodda ändå.
Jag vet inte, men godset i skorna verkar ha blivit hårdare o håller längre än förr. Jag har haft i princip ett par skor hela vintern.

Det var många år sedan skorna blev så nötta i tån att skon gick itu o då har jag iallafall en extremt tung häst. Förr körde jag med svets i tån.

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: Shixle
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka