Antal broddar?

Nu förstår jag inte frågan i sig, men rider 4-broddat runt om. 2 i tån och två i trakten. Men jag har lite högra brodd i bak än i tån.

4 broddat fram och 2 i bak har vi valt att lägga nu från igår, då de gått med 2 i fram innan. Det kändes lite för halkigt med bara 2 i fram. En har dock fortfarande 2 fram, där hade vi en annan typ av sko som inte gick att borra i tån, och valde att ha kvar den sorten.

Endast traktbrodd här, har diskuterat med mina veterinärer och kommit överens om det då slitaget blir så stort med 4 broddar.

Jag har olika; på ena hästen 4brodd på varje hov då hon lätt halkar och blir spänd . Vågar ta i mer med 4brodd.
Den andra har bara traktbrodd på alla fyra ben , ; hon fungerar bättre på det :)

Allmänt knapplån

Hur man väljer ang traktbrodd eller fyrbrodd i fråga om vad som är bäst osv, bör vara helt anpassat till individ och div förutsättningar utifrån tex vilka underlag man rider på samt även till viss del hur hästen själv är byggd ev mindre exteriöra minus den har, ev tidigare skadehistorik vissa skador/inflammationer osv . Fråga en duktig hovslagare veterinär utifrån hästen som individ och hur den används/hålls osv är mitt råd i denna fråga allmänt .
Har man tex en häst som pga ngn tidigare skada/minus exteriört som gör att man tex skulle vilja undvika ytterligare snedvinkel i fråga om endast traktbrodd , så går det ju att som mellanväg tex sko med fyrbrodd men enbart ha blindbrodd i tån . Som exempel .

Allmänt knapplån

Hur man väljer ang traktbrodd eller fyrbrodd i fråga om vad som är bäst osv, bör vara helt anpassat till individ och div förutsättningar utifrån tex vilka underlag man rider på samt även till viss del hur hästen själv är byggd ev mindre exteriöra minus den har, ev tidigare skadehistorik vissa skador/inflammationer osv . Fråga en duktig hovslagare veterinär utifrån hästen som individ och hur den används/hålls osv är mitt råd i denna fråga allmänt .
Har man tex en häst som pga ngn tidigare skada/minus exteriört som gör att man tex skulle vilja undvika ytterligare snedvinkel i fråga om endast traktbrodd , så går det ju att som mellanväg tex sko med fyrbrodd men enbart ha blindbrodd i tån . Som exempel .

Eller så väljer man en lägre brodd i tån, det finns ju den möjligheten idag. Jag använder 6 mm i tå och 8 mm i trakt.

stoet har 6 broddar per sko. Hingsten har fyra brodd per sko. Hingsten kommer också få 6 broddar per sko när han börjar träna.

Beror på varför man vill ha brodd. Vill jag att hästen skall kunna gå säkert på frusen mark/is då är det minst 4 brodd i varje sko.

Är det hoppning på gräs då är det två brodd i varje sko.

Frusen barmark. möjligen 2 låga trakt brodd. För att inte få noll glidmoment. Tvärstopp i vart steg.

Is. 4 brodd runt om.

Huruvida det är bra eller inte med bara traktbrodd. Står hästen på betong gör det skillnad. Annars är brodden tänkt att den ska sjunka ner i underlaget o greppa.

Alltid fyra broddar per sko, det är livsfarligt att bara ha traktbrodd på is och snö. Minsta lilla backe eller ojämnhet och de glider som sjutton med bakbenen.

Brodden sitter i dygnet runt från november/december till mars, lite beroende på vädret. Rider en hel del på frusen grusväg och har trots fyrbroddat på tre olika hästar (som blivit gamla) aldrig haft ledinflammationer eller annat som kan härledas till användning av brodd.

Använder korta broddar, 7-8 mm.

Mina hästar har 2 broddar i varje hov (trakt) - som skruvas i och är i 24/7 när det är fruset/is/snö ute. Jag tar ur dem när det töat bort och smhi har som prognos fortsatt mildväder - nu när det bara är lera ute :p

De har en lägre variant - blindbrodd med kärna. - Blir det mycket snö & is kommer jag använda "vanliga" isbrodd - sannolikheten känns väldigt liten för att det kommer att hända iår :p .

Tidigare år har de haft 4 brodd i varje hov som varit i hela tiden och även då haft den lägre type av brodden, men då har de stått i ganska isiga hagar och med fler hästar och det har varit mer snö och is. Iår kändes det som att vintern inte kommer att komma så vid senaste skoningen - 1:a veckan i jan - så bestämde jag med hovslagaren att vi kör på 2 broddhål denna skoning.

Behövs inte ens backe för de ska slinta runt med två brodd om det är is. Jag broddade av den skodda i tån inför ett hopsläpp. När isen kom så det funkade knappt på plan mark, det släppte ju i "frånskjutet". När han fick tillbaka tåbrodden galopperade han lyckligt runt i hagen en halv dag :)

Jag har fyra broddar runt om på mina då de får bättre grepp så. Gammelponnyn som inte rids längre fick dock bara låga traktbrodd i år, det funkar bra eftersom det inte blir is i hagen.

Olika beroende på häst. Vissa har enbart traktbrodd, andra fyra i varje bakhov och traktbrodd fram, men de flesta har fyra i varje hov.

Verksamhetshästarna främst för att de måste kunna ridas ute oavsett väglag, tävlingshästarna vill vi inte ska behöva begränsas till att tränas inne perioder då det blir isigt och ska man kunna ställa lite krav på halt underlag krävs det fyrbrodd.

Med 30 hästar så håller man inte på att brodda av och på och krångla heller, utan då får broddarna sitta om det inte finns någon anledning till att ändra något.

Annars ser jag det väldigt positivt om en häst kan gå med enbart traktbrodd, för glidmomentets skull. Trots allt går de ju för det mesta på underlag där broddarna inte påverkar hovvinkeln (enda undantaget är väl om hagen består av frusen barmark).

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: Shixle
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka