Anta att boxen är tingad?

Sv: Anta att boxen är tingad?

De få gånger jag haft ett fölsto uppstallat borta har jag redan innan betäckingen gjort klart med hur det kommer att fungera vid avvänjningen. Hade aldrig vågat betäcka utan att klart med stallplats för det kommande fölet.

Inte alla som planerar för framtiden sådär...

Denna hästägare har vetat om att hon behöver fodervärd ända sedan i våras men har inte ens letat efter någon. Tror många skulle ställa upp på ett utbildat halvblod, så det är ju inget problem. Och om det blir så att hon säljer förra årets hingstföl ska det bli kul att se, då han knappt är hanterad alls.

Nej jag har märkt det. Jag är förvånad över hur många som betäcker utan att ha planerat och förbrett. Det dyker ju upp trådar varje år om saker som att de står med ett högdräktigt sto och har ingen fölningsbox eller att det inte finns bete och kompisar till fölet m m.

Jag tror att den för låg stallhyra lätt drar till sig pucken...tyvärr...

För att svara på ursprungs frågan, så självklart måste hon ju prata med er, man kan ju inte bara ta saker för självklart. Hyr ut platen och se vad som händer=)

Vill ju egentligen själv ha platsen ;)

Och ja... en dubbling av hyran skulle väl sätta oss på samma nivå som övriga som endast tar kallhyra. Pappa har gått med på att höja en hundring vid årsskiftet :grin:

jag måste bara fråga. Om man nu har en billig hyra ink hö,mockning och in , ut släpp. Man kan väl inte ta samma summa för fölet i sin egen box (vid avvänjning)den äter ju inte lika mycket hö.

Men då skulle jag ta den utan att tveka! Passar det inte henne, ja då får hom väl flytta, verkar ju som nu vill bli av med henne...=)

Nja, vi har ju inte diskuterat att vi just vill ha ut henne. Men det blir fler och fler saker som vi tycker går lite till överstyr helt enkelt. Sen är hennes häst den mest aggressiva mot andra hästar i stallet och extremt ledarsto vilket inte alltid gör saken så lätt. Men ja, med lite tur så tar jag boxen själv ;)

stintan; vi har inte helinackordering men vi har alltid samma hyra oavsett vilken slags häst som står i boxen. Själv tycker jag att man ska betala för så mkt hö man gör åt istället för en klumpsumma, när det ingår i hyran.

Chili, enkelt sätt att ta reda på hur hon tänkt är att ställa frågan "Du vet väl att jag ska ha den tomma boxen till min nästa häst, va? Så du inte räknar med att fölet kan ta den..." och sedan se vad reaktionen blir.

Kan nog bli svårt att hitta fodervärd till ett dräktigt sto, jag hade inte varit intresserad av en så deal och hade verkligen aldrig i livet lånat ut mitt egna sto på foder om hon var dräktig! :eek:

Förutsatt att människan är i stallet, ja ;) Ska ju såklart prata med henne. Undrade bara om detta var ett vanligt fenomen. Själv tycker man ju att hon själv borde tagit upp saken med oss men det har hon inte gjort.

Igår lyckades jag vara hemmavid när hon kom upp till stallet, så nu är det mesta diskuterat och det finns iaf en LITEN plan kring saker och ting. Fodervärd är fixad. Tack för alla svar här :bow:

Jag har ett dräktigt sto uppstallat och jag tror inte att stallägaren planerar att spara en plats till fölet. Kan ju vara att jag blir tillfrågad om mina planer om någon skulle flytta. Jag tycker det är upp till hästägaren att fråga om det finns möjlighet.
/U

Vill mina inackorderingar ha en box till sina fölungar får som snällt tinga den och betala kallhyra, annars anser jag den som ledig och lägger ut den på annons.

Mvh Domino_s

Jag skulle aldrig antaga att en stallägare skulle vilja eller ens tänker på att hålla en boxplats öppen för ett ev. föl som jag som inhyst tänker ha.

Jag skulle aldrig antaga att en stallägare skulle vilja eller ens tänker på att hålla en boxplats öppen för ett ev. föl som jag som inhyst tänker ha.

Jag förväntar mig faktiskt att hästägaren frågar redan innan betäckningen. Alla stallägare vill inte ha dräktiga ston eller föl i stallet överhuvudtaget.

Vi skulle nog se oss tvugna att säga upp hästägare som betäcker sitt sto. Föl finns helt enkelt inte i våra planer för anläggningen just nu.

Varför var det ett svar till mig? :confused:

Uppenbarligen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle skaffa mig en backup-plan, kolla runt bland andra stall för att vara någorlunda säker på att ha två boxar i samma stall när det blev dags.

Alternativet är ju -om det finns lediga boxar i nuvarande stall- att betala kallhyra för en box fram till avvänjningen. För att vara säker, liksom.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar