Anta att boxen är tingad?

Chili

Trådstartare
Fråga till er som hyr stallplats: Ponera att ni betäcker er häst. Det kommer ju dröja ett tag, men en vacker dag kommer ju denna fölunge att kräva en egen box.

Skulle ni ta för givet att stallägaren upplåter en box till detta föl, utan att fråga först? Även om meningen är försäljning så finns det ju ingen garanti att fölet är sålt den dag det bör skiljas från sin mor, right?

Bryderier...

Sv: Anta att boxen är tingad?

Nej det skulle jag verkligen inte. Stallägaren har väl ingen aning om jag planerar stalla upp fölet ensam, med mamma eller skicka båda på bete eller liknande så varför ska de planera för alla eventualiteter?
Behöver man en extrabox och inte vill byta stall så förvarnar man stallägaren i god tid om sina planer och ställer sig i kö, alternativt reserverar en redan ledig box och betalar kallhyra/hyr ut tillfälligt.

Dessutom kommer du ju inte att kunna slita fölet från modern först den dagen den ska säljas, det behövs väl en extra box under avvänjningsperioden?

Absolut inte!

Hästägaren kan ju planerat att släppa fölis på bete, ha det hos bekanta för sällskap till fölet - ja, det finns ju en uppsjö alternativ.

Vill man ha en box diskuterar man med stallägaren. Punkt-

Självklart skulle jag reservera en box i så fall, utifall att... vidare skulle jag ju självklart diskutera det hela med stallägaren innan så att inga missförstånd sker.

Nå, jag tänkte väl det.

Vi bredriver inte direkt någon vinstvinnande verksamhet så om jag vill ha en box till spelar det ingen större roll. Den står tom, och är INTE tingad. Dock är det så otroligt många saker med den här ägaren som känns väldigt oseriösa.

Jag själv sniffar på att ha en tredje häst och är inte särskilt intresserad av att hon ska få den tomma boxen, bara för att hon tar föl hej vilt utan framåtanda och förväntar sig att den ska stå tom den dag fölet ska avvänjas :cool: För som sagt; man kan ju inte bara rycka fölet från stoet när det är 6 mån gammalt utan avvänjning!

Vi har meddelat vår stallägare att vi vill ha de boxar som i framtiden blir lediga, till våra föl. En är redan tom nu och bokad tills i höst när unghingsten ska vänjas av. Det andra fölet vänjs inte av förrän till nyår som tidigast så vi hoppas att nästa box hinner bli ledig tills dess (ponny i stallet som ska säljas). Annars får vi ordna det ändå.

Det får bli hästägarens bekymmer i så fall. Har ni inte skrivit kontrakt eller kommit överens muntligt om att hon ska få hyra boxen så är den 'ledig' - punk. Och då bestämmer ni vad som händer med den.

Ett större problem är dock lite mer närliggande; hästägaren drar utomlands i 4 månader i höst. Lagom när hingsten kommer från betet och hennes sto är nybetäckt :grin:

Vet inte om hon missat att full service inte ingår i vårt stall... Stackars hennes vänner som får ställa upp, för ingenting. Det är tråkigt när folk håller på så här men så länge nån tar hand om hästarna kan vi ju inte slänga ut henne heller. Det är vi för snälla för :cool:

Spännande. Men om inga vänner ställer upp blir väl ni så illa tvungna att ta hand om hästarna? Se då till att skriva upp vad som görs och skicka faktura efteråt.

Spännande. Men om inga vänner ställer upp blir väl ni så illa tvungna att ta hand om hästarna? Se då till att skriva upp vad som görs och skicka faktura efteråt.

Mycket viktig poäng :bow:!

TS: Fråga hästägaren rakt ut hur hon har tänkt sig att lägga upp skötseln av hästen under månaderna hon är borta! Lite planering måste hon ju ha, så där kan du ju få reda på om hon har "missuppfattat" (tagit för givet) att ni ska sköta hästen medans hon är borta.... Och det blir ju till ett extra tillfälle att peka på att stallet inte är ett fullservicestall.

neää, skulle prata med stallägaren spec i mitt stall där det nu är fullt på sommarn och annars finns typ 2 boxar lediga. och du vill kanske att fölet och mamman ska stå bredvid varandra ?? då kanske det innebär att någon annas häst måste flytta på sig, är ju inte jämt så populärt.

Vad jag vet så har övriga i stallet lovat att ställa upp (varav en är hennes privata vän). Hon letar fodervärd men hon är alldeles för knepig, jag har avrått mina vänner för att hoppa på det tåget. Men hon annonserar inte så jag vet inte var hon ska hitta den fodervärden...

Det börjar närma sig avresa för hennes del och jag har inte sett henne i stallet på säkert 2 veckor (hästen var på ombetäckning), men jag skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen innan hon åker. Vad händer om det blir komplikationer med fostret? Vem vet... Att det inte är ett fullservicestall vet hon mycket väl, och vår låga hyra är något alla är tacksamma för och vet att inte utnyttja vår snällhet allt för mycket (pappa vet inte ordet nej och säger ja till det ena och andra när inte jag är med i diskussionen och kan säga firån).

Vi ställer alltid upp massor för våra hyresgäster för att de och hästarna ska ha det bra och trivas. Vi plockar bort väggar, sätter staket, sätter upp väggar...

Men sedan hennes häst sparkade sönder halva sin box (märken i väggen, vattenkoppen, en igenbommad trädörr) och vi inte ens fick ett "förlåt för min hästs beteende" så är jag lite negativt inställd, måste jag säga.

okej, måste ha missuppfattat trodde det var du som hade hästarna :o
Ja jag tror många stallägare är lite för snälla ibland, och gör typ allting. Min häst är väldigt kaxig mot nadra hästar (har varit hingst länge) och brukar sparka ut med frambenet när han hälsar på andra hästar och då rycker ofta staketet om de står på andra sidan. Så vi brukar få sätta upp mellanstaket, och han har varit skadad lite av och till så har blivit många hagbyten under våren. Men jag tkr det är ganska självklart att man får fixa sånt själv, är ju lixom min häst som behöver "special" utrustning.
Men är ju som sagt klart att man inte kan anta att det finns en box, i vårt stall så för att vara säker på att du har kvar boxen om du tex står utan häst ett tag så åfr du betala endå, annars räknas den som ledig och kan hyras ut till andra...

Nej, det kan man inte ta för givet. Isf får man väl prata med stallägaren och "tinga" en box om det är möjligt och betala kallhyra för den.

Ja det där med snällheten... Det är väl trevligt :) Klart man vill hjälpa till. Men vissa personer vill man bara att de ska styra upp livet själva!

I våras fick vi se till att en häst i stallet blev tvångsomhändertagen av sin ägare då fodervärden knappt var i stallet 3 ggr per vecka. Jag vet inte vad det är med vårt stall som lockar till sig idioter men jag börjar bli mer än lovligt trött på dem, för de ställer inte upp tillbaka...

Jag tror det finns eller har funnits idioter i alla stall. En brukar ju tyvärr locka till sig flera.

okej ja alla stall har väl nånting, tror vårt är olycksdrabbat :crazy: står väl ca 10 hästar där fler nu under sommarn. Och sen jag köpte min häst i sep har det alltid varit minst 1 häst skadad och då överdriver jag inte! Har varit ,massa olika problem och står både hgästar och ponnyer, finns även ponnyer som tävlar hög dressyr. Inte för att jag är vidskeplig men ibalnd undrar man faktiskt.
Tror det finns i alla stall folk som man undrar varför dom har häst, om de verkligen har tid, lust...

Tycker alltid det är något. Hästar försvinner på löpande band, märker man efter 20 år med eget stall.

Skogstrollet; tack för lite handfasta råd. Inte mycket som får pappa att ändra på sig eller organisationen (vet inte hur länge jag tjatat om hyreshöjning, och hur han jobbar gratis när han släpper in och ut). Men jag har iaf skrivit ner stallregler och ska ha vårt första stallmöte innan pållarna stallas in. :) Nån får ju ta tag i det hela...

ja stallmöten är bra, även om det blir lite väl mkt tjafs ibalnd och det vi brukar bestämma brukar väl kanske inte alltid följas så länge... ;) men men ska ha stallmöte på tisdag.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar