Ansvarsförsäkring

P

Pepinos matte

Jag håller just på och tittar igenom ett förslag på avtal för uppstallning. Där står att det åligger hästägaren att hålla ansvarsförsäkring. Jag känner mig aningen trög, men vad är det för typ av försäkring? Det är utöver vanlig sjuk/skadeförsäkring på hästen. Jag antar att det handlar om att jag ska ha försäkring om hästen förstör något, eller? I mitt nuvarande avtal står inget sånt.:confused:

Sv: Ansvarsförsäkring

Ansvarsförsäkring ingår i din hemförsäkring(antar att du har en sådan) och lämnar ersättning om du är vållande till en person eller sakskada och blir skadeståndsskyldig.
Om din häst skulle orsaka skador kan din ansvarsförs. träda in även där.

/Petra som jobbar med försäkringar mot företag, bla ansvar, men orkar inte förklara mer djupgående just nu:o

Senast ändrad:

Klistrar in lite mer kortfattad info från ett f.bolags hemsida:

Ansvar
Ansvarsförsäkringen gäller om du krävs på skadestånd för person- eller sakskada. Vi utreder skadeståndsskyldigheten och betalar det skadestånd som du kan bli skyldig att betala.

Försäkringen gäller för privatlivet och täcker inte händelser i samband med yrkesverksamhet. Det finns fler begränsningar till exempel gäller inte försäkringen om du blir skadeståndsskyldig mot någon medförsäkrad.

Den högsta summa som kan betalas ut är 5 miljoner kronor

Jag hade nog dubbelkollat med stallägaren. Vad menar de? Inte sällan har jag frågat om punkter jag tyckt varit oklara, och då visar det sig att de egentligen menar något helt annat, som inte varit täckt genom den luddiga formuleringen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar