Anställa personal

Vica

Trådstartare
Frågar egentligen för en väns räkning. Vi satt och diskuterade lite och hennes nybildade företag kom på tal. Hon nämnde att hon tycker det är välldigt svårt att få tag på vettig personal med bra utbildning och som verkligen älskar att hålla på med hästar.

Jag började spinna vidare på det där och tyckte väl att "så svårt kan det väl inte vara att hitta någon. Testa på tex S-holm"
Men är hästskolorna så pigga på att företag kontaktar dem för att erbjuda elever som är nyexaminerade jobb?

Du som redan har tex ridlärare eller skötare anställda, är det så svårt att hitta någon vettig? Har ni varit i kontakt med någon hästskola, med vilket resultat? Hur har ni gjort?

Sv: Anställa personal

Personligen hade jag tyckt att det var jättebra om det fanns lite jobberbjudanden som skolan kunde "visa upp" när vi gick ut. Många hade redan förankringar hemma men långt ifrån alla.
Alltså, säg åt henne att höra av sig till S-holm/Flyinge nästa gång det gäller på :)

Vart letar hon efter personal då?
Och hur är kriterierna för henne?

Jag tycker det brukar finnas mängder med människor som skulle kunna ta hästskötarjobb som har bra hästkunskaper.
Själv känner jag flera stycken och då har jag inte någon superstor vänskapskrets.

Om jag jämför med när jag gick på högskola/universitet så hade vi ju arbetsmarknadsdagar och det satt lappar på anslagstavlan om lediga jobb. Borde väl inte vara skillnad för att det är en högskola med hästinriktning? Skolan vill väl att eleverna skall få jobb när de är klara så de borde väl inte ha något emot att företagen på något sätt försöker kontakta eleverna. Finns kanske någon studentkår eller liknande på Strömsholm/Flyinge som hon kan kontakta? Likadant med gymnasieskolorna - det är väl bara bra att eleverna får kontakt med arbetslivet tidigt? Förutsatt att det är vitt jobb med avtalsenlig lön.

Inga arbetsmarknadsdagar vad jag kan komma ihåg.
Däremot så finns ju HAS - Hippologernas Akademiska Studentförening

Jag tycker det kryllar av folk som söker hästjobb..sen är ju frågan hur och vad man är ute efter för person.
Jag hade nog många gånger valt erfarenhet före utbildning

Det är det som är problemet för många nyutbildade unga personer. Vi kan mkt men vi har inte jobbat på ridskolan i 20 år och blir därför ratade. Tråkigt att mentaliteten är sån.
Jag vet mer än en ridskola som hellre skickar sina egna elever på ULK och RIK 0 och liknande och sen anställer dem istället för att anställa ngn med utbildning.

En hel del ridskolor har haft sämre erfarenheter med nyexaminerade tjejer/killar. Många anställer hellre folk som de redan vet vad de går för än att ta in nya.

Det är det som är problemet för många nyutbildade unga personer. Vi kan mkt men vi har inte jobbat på ridskolan i 20 år och blir därför ratade. Tråkigt att mentaliteten är sån.
Jag vet mer än en ridskola som hellre skickar sina egna elever på ULK och RIK 0 och liknande och sen anställer dem istället för att anställa ngn med utbildning.

Det är dels därför hon vill anställa nyexaminerade då hon vet att kunskapsnivån är hög och hon själv är gymnasielärare så hon kan lära ut.

Dock kanske man inte ska anställa en nyexam. som annläggninschef eller så då det krävs några års erfarenhet. Men de som har erfarenheten har oftast inte utbildningen... Dödläge allan.

Jo, men frågan är ju vad det gör i längden. Färre som vill utbilda sig och inga som vill/kan ta över när de tidigare går i pension.
Men men, det är en helt annan diskussion.

Sant, men man kan ju också skicka folk på utbildning allteftersom. Vårt dilemma med välutbildade men gröna nyanställningar har varit att de har svårt för att anpassa sig ute i "riktiga" världen. Man har all denna kunskap och vill tex inte ha mockning på schemat. Hos oss mockar vi alla, från ridskolechef till hästskötare. Vi sprider på belastningen så att säja. Det har varit väldigt svårt för dessa tjejer att acceptera. De vill in och räkna foderstater, de vill ha ansvar för hästarnas utbildning, de vill ha lektioner. Men de tycker inte de behöver göra grundarbetet som alltid finns på ridskola. Vi har gjort några försök med nya tjejer men kanske haft otur, det funkar inte bra.

Det var det dummaste jag har hört måste jag faktiskt säga! I min klass finns det inte en enda som skulle banga på stallarbete! Under utbildningen har man ju massor av det, det är ju en fullt naturlig del av hästeriet.

Nej, jag har faktiskt klasskompisar som efter examen från hippologen har fåt vita hästskötarjobb som bästa jobb. Det ska inte behöva vara så.

Man tycker ju att det borde vara självklart. Nu var det några år sedan vi hade dessa upplevelser men kan ju säja att det inte lämnade någon mersmak. Det borde dock ha förändrats på senare tid eftersom, som du säjer, det är inte lätt att få jobb efter examen, en del har nog att göra med just det jag skrev. Vet flera ridskolor häruntomkring som haft samma erfarenheter som vi.

Vill tillägga att jag själv märkt en förändring i utbildningarna på senare tid. Våra erfarenheter skedde när hippologen var alldeles ny som utbildning och jag tror eleverna då haussades upp något fanatiskt, det motsvarade bara inte förväntningarna, varken hos arbetsgivaren eller den nyexaminerade.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått ett "erbjudande" från min chef. Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats...
Svar
12
· Visningar
2 117
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 765
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar