Ansökan till högskola hösten 2013

Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Då håller jag alla tummar och tår för att du kommer in! :bump: Umeå verkar vara en trevlig stad, och såå långt norrut är det ju inte :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

*KL*
Hade sökt in 6 olika kurser, de tre sista kom jag inte in på (låg på mellan 150 och 200 på reservplats så de tackade jag nej till), de tre första har jag sen anmälan på så får inte svar på en månad till. Dock lade jag till ett program som första alternativ, men den får jag ju inte heller svar på förrän om en månad. Så jag är inte ett dugg avundsjuk på alla er som får svar idag :meh:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Då håller jag alla tummar och tår för att du kommer in! :bump: Umeå verkar vara en trevlig stad, och såå långt norrut är det ju inte :D

Det är tillräckligt :nailbiting: Kommer faktiskt sakna våren jättemycket om jag flyttar uppåt. Men det är i alla fall inte Luleå :devil:

KL

Grattis förresten till alla er som kommit in! :banana:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag hade sökt byggingenjör i Malmö, och enligt antagningsstatistiken har HP legat på 0,3 i många år, så jag trodde det var lugnt (har 0,8). Jag kom inte in :( Jag är så jävla ledsen, har slitit med tekniskt basår för att få behörighet, vad fan gör jag nu? Jag har panik kollat på typ alla program som är öppna för sen anmälan och det sjuka är att detta programmet finns med bland dem?! Hur kan det vara så? :(

Jag la till maskiningenjör som var öppen för sen anmälan och la den som plats 2, alltså efter byggingenjör som har har som 1:a val och är reserv på. Om jag skulle komma in på maskiningenjör, kommer då bygg att strykas fast den ligger som 1:a? Jag vill ju såklart helst in på bygg och ligger som 1:a reserv på HP, men det är endast 6 st i den urvalsgruppen, så känns ju inte så ljust. Jag försökte ringa antagningen angående detta, men linjerna låg helt nere. Så undrar om någon här vet hur det ligger till?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Första gången jag sökte, 2009, hade jag ett program som förstaval (ett ganska populärt sådant) och en fristående kurs som andraval. Jag kom inte in på programmet, stod på reservplats 70-någonting i första urvalet, men knatade upp till plats 12 i andra urvalet sen, så jag tror det rör på sig ganska mycket mellan första och andra urvalet. Hoppas du kommer in!

Grattis till alla er andra som kommit in! :bump:

Själv hamnade jag på reservplats 6, känns lite halvkluvet. Visst, jag kommer förmodligen in på andra urvalet sen när det är så få i kö före mig, men samtidigt vill jag ju helst ha ett jobb.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag ligger som 2:a reserv i urvalsgrupp BII, där endast 7 är antagna till industriell ekonomi i Lund. Vet inte riktigt hur mina chanser ser ut. Någon som tror att jag har stor chans?

Jag kom dock in på mitt andrahandsval, ekonomiekandidat. Men jag vill sååååå gärna in på industriell ekonomi :arghh:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl

Jag kom in på mitt förstahandsval, ett ganska populärt program som brukar ha lååång reservlista, så jag borde vara glad och stolt... Jag känner mig ganska otacksam som inte ens vet om jag vill gå det :crazy:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Det är väl bara att tacka ja på allt man kommit reserv på eller blir det någon omplacering utav något slag isf?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag kom inte in, står som fjortonde reserv... Surt! Nåväl, blir det inte av så får jag väl försöka hitta mig något jobb i höst istället.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Kl

Kan man se vad man kommit in på? Alltså huruvida deta är sina betyg eller HP-resultat etc.?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag tror att man ska det iaf :) har för mej jag såg det förra året när jag sökte.
Men har inte sett att det stod någonstans nu (har sökt nytt program till hösten).
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag gjorde på det sättet och inser att jag nog kom in genom högskoleprovet, då lägsta antagningspoäng låg på 16,9 på betygen... :nailbiting: Jäklar vilken tur jag haft! Jag har 0,8 på HP, och där "gissade" jag genom hela provet :rofl:
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag vill stå kvar som reserv på alla mina 20 alternativ jag har sökt, men då är det för mkt poäng?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Har en ungefär liknande fråga som dig då jag kommit in på en kurs men ligger reserv på vissa kurser/utbildningar som ligger innan i min ansökan.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

-KL-

Jag kom endast in på EN ynka kurs :( förmodligen pga att jag sökt uteslutande foto/redigering/design-kurser.
Den jag kom in på heter "Digital fotografi och bildteori".
Reserv 137 på programmet digital design, så det känns ju inte så kul :(

De bästa reservplatsrena jag hade var
Foto 1 : 35
Interaktionsdesign 1: 46

Man kan ju alltid hoppas..
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Från antagning.se

Hur många poäng kan jag tacka ja till?
Svar:
Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. En termins heltidsstudier räknas alltså som 30 hp och halvtidsstudier som 15 hp. Utgångspunkten är att du kan läsa mer än heltid på en termin.
Om du inte fått någon utbildningsplats nu, kan du stå kvar som reserv till utbildningar på sammanlagt 210 hp.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

KL

Schemat till min första kurs i utbildningen har kommit ut.
Vet inte varför, men jag tycker att det är så kul att planera och spekulera kring vilken grupp jag hamnar i osv.
Helt i onödan lägger jag in vilka tider jag planerar att rida och träna med hunden, det blir ju aldrig som man tänkt ändå!
Men kul är det!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jo men ska läsa på distans. Har redan läst 3 år där på campus.

Jag kom in både på mastern (biologi inriktning rinnande vatten) och på kurs nr 2 i masterutbildningen som jag sökte fristående. Ska nämligen jobba sept-okt (med fisk i rinnande vatten :idea: ) och känner att jag omöjligt kan påbörja mastern då men sökte programmet som säkerhet om jobbet inte blir av. Så det får väl bli att läsa kursen, som går under läsperiod 4. Blev struken från övriga val, men funderar på att söka igen och läsa mer än 100% då det är kurser som verkligen skulle behövas. Kurserna det handlar om är olika slags GIS-kurser på nybörjarnivå.

Känner mig lite rådvill och ska nog fundera lite till. Skulle vilja jobba vid sidan om, ifall jag kan hitta något, och då blir nog mer än 100% för mycket (been there, done that). Kursen jag kom in på heter Ekologisk naturvård. Egentligen vill jag jobba, inte plugga mer, men i så fall lär det knappast gå att få ett heltidsjobb inom mitt område och det känns rätt surt det med. HEJ RÅDVILL.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp