Ansöka om studiemedel

feel

Trådstartare
Ska plugga på högskola för första gången i mitt liv, distans och halvfart. Som jag förstod det så kan man få studiebidrag även för det? Gick in på csn, men hur vet man hur många veckor man ska söka studiemedel för? Jag ska inte söka lån. Hjääälp jag vet inget om sånt här :o
 
Du söker väl för så många veckor kursen är på, samt 50% då. Om jag inte fattat fel =) Hur många poäng är kursen på?
 
Det brukar funka att maila CSN om man är osäker har jag för mig. Iaf vill jag påminna dig om att uppge att du har barn, då får du mer i bidrag :)
 
Som @Ninnurur säger så får man extra bidrag för att man har barn och ibland kan bidraget vara högre om du arbetat innan :) Jag har fullt CSN dvs både lån och bidrag och läser heltid. 2/3 är bidrag och lånet endast 1/3 vilket är toppen :up: Jag läser 100% och det innebär 200 poäng på 10 veckor och bidraget är då ca 6000 kr/månad.
Ska du jobba heltid upp till? Det avgör nog också hur mycket du får i bidrag :)
 
Som @Ninnurur säger så får man extra bidrag för att man har barn och ibland kan bidraget vara högre om du arbetat innan :) Jag har fullt CSN dvs både lån och bidrag och läser heltid. 2/3 är bidrag och lånet endast 1/3 vilket är toppen :up: Jag läser 100% och det innebär 200 poäng på 10 veckor och bidraget är då ca 6000 kr/månad.
Ska du jobba heltid upp till? Det avgör nog också hur mycket du får i bidrag :)

Vad är det som gör att bidraget blir högre? Jag hade arbetat innan men fick inte högre bidrag, däremot kunde jag låna mer! Tänkte om jag missat att fylla i något. Får ju hellre mer i bidrag än lånar mer.

Kanske är skillnad på vid vilken instans man studerar också? På universitet är väl inte 200p 10 veckor :) (tänkte om det är det som skiljer)
 
@bollen__ Bra fråga! Jag fyllde bara i det där formuläret via CSN om tidigare utbildningar, arbete, vad man ska läsa osv. Nu läser jag i och för sig kurser som jag ansöker till och påbörjar nya efter 10 veckor. Oftast är det två ämnen som ger 100 p vardera eller tre ämnen som ger 100 p, 50 p + 50 p
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: seahawk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp