Ansiktsteckning

Sv: Ansiktsteckning

Pappan:
vigg1.jpg

gemensam dotter (urgullig, eller hur?):
greta.jpg

Den översta katten som jag antar är mamman är svart(brun)tigré, dvs. hon har XX i kromsom uppsättning.

Pappan är röd(tigré), kromosomuppsättning Xy

Dottern är en sköldpaddsfärgad, (och av det lilla man ser av kroppen så ser hon, för mig, ut att vara tigré). Hon har kromosomuppsättning XX.

Klart som korvspad! :)

Det är främst de två röda hannarna som jag tror är påverkade av hans färg. Har inga bilder på dem utlagda, som jag kan visa just nu.

Ja, hon sr ju bruntigré ut helt klart. Dock skulle jag tro att hon har någon liten röd fläck någonstans om man letar riktigt noga. En del paddor har ytterst lite rött, kanske bara en liten tå eller så.

Sassy skrev:
Hur vet du vilka raser som finns i? Har du sett stamtavlorna på hennes föräldrar? I 9 fall av 10 är det man kallar SKOGKATTER (inget S i mitten) långhåriga huskatter. En raskatt har alltid stamtavla.

Få människor låter sina dyrbara avelshanar löpa fritt ute...

Jag lyckas alltid klämma in ett S för mycket;)
Nej då hon jag köpte missen av hade ingen skogkatthane springandes lös. Det är nämligen MAMMAN som är skogkatt. Och av misstag hade hennes perserhane tagit sig in till henne när hon löpte. Resultatet har ni redan sett:rofl:

Aha, så sköldpadda och tigré kan alltså kombineras ihop och ser ut som mise nummer 3? :idea: Jag tror jag ska läsa på mer om kattfärger och hur genetiken hänger ihop, det här var ju spännande! Min stora katt är nämligen tecknad ungefär likadant som trean.

Sotis skrev:
Ja, gör det, lägg in en bild på honom så får vi gissa! Kul leka lite, tycker jag, även om jag hade 50 % fel på rasen, ingen oriental alltså...

Okej som du vill, här kommer en bild på min kille;) Fyra raser i honom alltså.

norge05200.jpg

Blandat2014.jpg

Katter003.jpg

Nu fick ni något att fundera över:rofl:

Alla mina 4 hankatter har den vita teckningen i ansiktet väldigt jämnt och symetriskt, så jag tror inte på den teorin ;)

Huskatt, skogis, maine coon och tja... siames i honom då? Chansar vilt... :bump:

Mäkta vackra kissar du har. :love:

*kl*

Vill visa foton på mina.

Pappa Smokie.
IMG_0012.jpg

Mamma och barn.

IMG_0001barn.jpg

kem skrev:
Fick precis höra ett påstående att om det vita i ansiktet på katten är symmetriskt, är det en honkatt, om inte så är det en hankatt.

Då skulle detta vara en honkatt då enligt den teorin:

th_katt_kh_2.jpg

2-årig hane.

Som sagt, det var något jag hört och ville kolla om det stämde. :) Sen att tråden blivit en mer allmän kattfärgsgenetikdiskussion, är bara en bonus.

Detta stämmer inte alls. Min ena hona och min ene hane har vitt i ansiktet och det är inte symmetriskt på någon av dem.

Sotis skrev:
Huskatt, skogis, maine coon och tja... siames i honom då? Chansar vilt... :bump:

Mäkta vackra kissar du har. :love:

Inte illa gissat;)
Huskatt och skogis var alldeles rätt. Men det är två andra raser i honom också..någon som vågar sig på att gissa:angel:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar