Ansiktsteckning

Sv: Ansiktsteckning

Jag ser ingen lång nos eller stora öron, snarare en medelcobby katt, medellång nos, med högt placerade, medelstora öron. Oriental hade gett en helt annan profil, en lång, slank kroppsbyggnad och lågt placerade öron. Skogis hade också gett mer längder, och ett trekantigt ansikte. För mig är det där en typisk huskatt, eller en mycket dåligt typad katt.

Man kan inte få en katt till "raskattblandning" genom att titta på enstaka detaljer. Huskatter har så stor mångfald att det finns detaljer hos alla som påminner om någon ras, katterna är ju inte så olika som hundraser är. Dessutom är det fortfarande ovanligt med "riktiga" blandraser, de flesta sk "halvskogisar" har inte ett uns skogkatt i stmatavlan utan är "rena huskatter". Varför man nu vill göra det till något lägre? Har man skaffat en huskatt är det väl för att man tycker om huskattens charm och mångfald? Vill man ha en skogis köper man en skogis...

Det är ju så det är. Får en hona inte röd färg från båda sina föräldrar så blir hon sköldpaddsfärgad.

Vilket är?
Som jag tror, eller som loveponies säger?

Ni säger ju samma? En röd hane behöver rött från sin mamma enbart, medan en röd hona behöver det från båda för att kunna bli röd. För att en hona ska bli röd krävs att båda hennes x-kromosomer har rött, har den andra inte rött så blir hon ju sköldpaddsfärgad. Det är därför det är vanligare med röda hanar än honor för att på hane räcker det med att mamma har rött anlag att ge vidare. Pappan kan ju inte ge nån färg till sina avkommor av manligt kön eftersom dom av pappan får y-kromosomen, vilken inte innehåller nån färg.

Just detta gör det lite spännande. Jag träffade en huskattkull en gång som bestöd av bl.a 2 honor. En av dom sköldpaddsfärgad och en av dom svart. Mamma var svart, vilket gjorde att pappan till den sköldpaddsfärgade måste ha varit röd. Men han kan inte ha varit pappa till den helsvarta honan, eftersom hon i så fall också hade varit sköldpaddsfärgad. Så därför kunde man klart bestämma att denna kull hade 2 pappor.

Det känns inte logiskt att en hona vars syskon och mamma fått alla möjliga färger och former, men aldrig någonsin en röd unge, helt plötsligt skulle få två röda i en kull, bara sådär.
Det är inte rimligt.

Vad är din hona för färg? Och vad är dom katter du beskriver ovan för färg? Alltså din honas syskon och mamma?

Sen är det ju så att om man parar en sköldpaddsfärgad hona med en svart hane så kan den kombinationen ge röda hanar. Men det är ju inte säkert att den ger röda hanar, varje hanavkomma har 50% chans att få rött från mamma. Så det kan mycket väl hända att trots kanske 20 avkommor ur samma kombination så blir ingen hanavkomma röd. Det är ju inte i praktiken 50% blir röda, det är ju 50% per unge att den ska bli röd. Slumpen avgör.

Hon är spräcklig. Grå-beige/svart. Hennes mamma såg likadan ut. Syskonen har varit spräckliga, eller vita och svarta, beroende på vem de varit ute och nuppat med.

Jag tror, liksom nyare forskning om medfödda kromosomer, att det inte är fullt så enkelt som hur x och y nedärvs av mamman och pappan, som vi (70-talister och tidigare generationer i alla fall) fick lära oss i skolan.

De fem vi fick hade tydliga spår av båda sina föräldrar:

tre spräckliga (en med lite röda fläckar) med pappans vita teckningar och två röda med mammans brist på vita teckningar.

Eftersom ingen av dom är paddor så kan dom ju rimligtvis inte heller ge röda hanar. Alla är svartpigmenterade, dvs inget rött att ge. Det mönstrade är ett anlag som ligger utanpå, katter kan vara antingen svartpigmneterade eller rödpigmenterade.
Den honan som är mamma till kullen du pratar om tillsammans med din röda hane måste vara padda. Ibland kan det vara jättesvårt att se, det kan finnas pyttelite rött nånstans som knappt syns.
Om min svartpigmenterade hona parats med en röd hane, så hade det inte kunnat bli några röda hanar ur den kullen. Däremot hade alla honor blivit sköldpaddor. Dom i sin tur hade ju kunnat ge röda hanar i sina kullar, oavsett pappans färg. Rött nedärvs dominant, det är inget som bärs dolt. Däremot kan det synas mer eller mindre. Så det spelar ingen roll hur mycket rött det finns bakåt, det är inte intressant ur genetiskt synpunkt och spelar ingen som helst roll i vad den nuvarande honan kan ge.

Visst kan man ställa sig frågande till x och y, men i kattgenetiken blir det bra svårt att svära sig fri från detta eftersom det i 99,9% blir exakt så som man tror att det ska bli. Hade det inte stämt så borde det bli "fel" flera gånger.

Som jag sa så blev min kisse väldigt ihoptryckt på bilderna när jag la upp dem här.
Hur som helst så var det roligt att läsa era chansningar:angel:
Alldeles riktigt att det är en flicka. Tyra heter hon. Ålder frågade jag om bara för att det är roligt att höra hur folk spekulerar. Hon fyller i alla fall ett år nu i april.
Mycket riktigt är det en blandras. Hon har mestadels norsk skogskatt i sig men även perser.
Hade kanske varit roligare att gissa på min hankatt för han har fyra olika raser i sig:idea:

Hur vet du vilka raser som finns i? Har du sett stamtavlorna på hennes föräldrar? I 9 fall av 10 är det man kallar SKOGKATTER (inget S i mitten) långhåriga huskatter. En raskatt har alltid stamtavla.

Få människor låter sina dyrbara avelshanar löpa fritt ute...

Ja, gör det, lägg in en bild på honom så får vi gissa! Kul leka lite, tycker jag, även om jag hade 50 % fel på rasen, ingen oriental alltså...

Så det är alltså möjligt med flera pappor för samma kull? Det har jag aldrig tänkt på.

Det är inte speciellt ovanligt, en löphona parar ju gärna flera gånger om dagen i flera dagar, och är det en utegående katt saknas inte kavaljerer...

Kat skrev:
Det känns inte logiskt att en hona vars syskon och mamma fått alla möjliga färger och former, men aldrig någonsin en röd unge, helt plötsligt skulle få två röda i en kull, bara sådär.
Det är inte rimligt.

En katts syskon säger ingenting om vad katten själv bär på för anlag. Och att hon "helt plötsligt, bara sådär" får två röda hanar är inte så jättekonsigt. Hur många hanar av annan färg hade hon fått tidigare? För att man ska kunna föra någon sannolikhetsstatistik så måste vi komma upp i 100-talet kattungar.
Även om en hona är sköldpaddsfärgad och alltså har 50% chans att ge svartpigmenterade hanar och 50% chans att ge rödpigmenterade hanar, så kan det ändå hända att hon får 12 svarta och 1 röd, eller tvärtom. Det är slumpen som avgör vid varje enskild befruktelse.

Detta med nedärvning av det röda resp svarta pigmentet hos katter är forskat på till tusen, just för att det är ett så specifikt exempel på hur genetiken kan fungera. Så det är en väldigt liten chans att det skulle förhålla sig på ett helt annat sätt.

Kat skrev:
De fem vi fick hade tydliga spår av båda sina föräldrar:

tre spräckliga (en med lite röda fläckar) med pappans vita teckningar och två röda med mammans brist på vita teckningar.

Anlaget för vitfläck är inte kopplat till anlaget för rött resp svart, och därmed heller inte till könskromosomerna. Det anlaget nedärvs på helt vanligt vis, dominant. Det innebär att en katt med vitfläck alltid har 50% chans att nedärva det till sin avkomma.

Klassiskt utseende.
liselotte.jpg

Det rödaktiga på huvudet är mera brunt IRL.

Även om det är möjligt, så måste jag säga att jag tvivlar ändå.
Alla hannens syskon är röda, ingen på honans sida är det, såvitt vi vet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar