Ansiktsteckning

kem

Trådstartare
Fick precis höra ett påstående att om det vita i ansiktet på katten är symmetriskt, är det en honkatt, om inte så är det en hankatt. Av de tre svartvita katter jag kommer ihåg utseendet på såhär på rak arm, så stämmer det, två osymmetriska hankatter och en symmetrisk hona. Är det en slump, eller stämmer teorin?

Sv: Ansiktsteckning

Nej du, den teorin är tagen ur luften. Hittar du nån symetri i detta ansikte?

yoga2.jpg

Okej :) Var mest nyfiken, då jag inte är så insatt i katters färger och tecken, men vet att det finns vissa färger som har samband med könet.

Det är bara sköldpaddsfärgen som är könsbunden. Eftersom en sköldpaddsfärgad har 2 grundfärger (svart och röd) och färgen sitter på X-kromosomen så behövs det alltså 2 X-kromosomer för att en katt ska kunna bli sköldpaddsfärgad. Dom få hanar som är sköldpaddsfärgade har alltid ett kromosomfel, dvs är xxy (steril) eller xxyy (fertil).
Det vita på en fläckad katt är ingen färg, Yoga (katten på bilden) är genetiskt svart med en anlag som gör att hon har vita fläckar.

Kattfärgsgenetiken är otroligt spännande om man vill lära sig mer. Kan jag lära mig den kan alla göra det :angel:

När jag var yngre hade min familj en honkatt. Svart och vit, och stor avsaknad av symetri.

En liten fråga från förvirrade mig. Hur kan det komma sig att de flesta röda katter är hanar??? Jag vet att jag är dum men frågar jag inte så får jag inte veta, eller hur?

En röd honkatt måste få det röda anlagen från både mamman och pappan, och sannolikheten för det är lägre. För att få en röd hankatt räcker det med ett rött anlag från mammans sida, och sannolikheten blir högre att det ska inträffa. Anlaget för rött/svart sitter på x-kromosomen och hankatten kan därför bara vara antingen svart eller örd, medan en hona kan vara båda.

Då kan ni ju gissa vad det är för kön på denna katt:angel:
Ni kan ju samtidigt försöka lista ut ålder och ras;)
Skoj att höra vad ni tror.

Blandat3008.jpg

Blandat3026.jpg

99% av sköldpaddsfärgade katter är ju honor, men det finns ändå hanar. Så jag tror på en hona, men kan ju aldrig vara helt säker. Ras lämnar jag utanför, kan inte långhårsraser.

Svartsköldpaddstabby med vitt, hona.
Otypad, därför säger jag huskatt, ålder omöjligt att uppskatta på en vuxen katt, 3?

Jävlar vad du har svar på det mesta då :D Skoj läsning iaf.

Har en liten fråga om färgerna på mina katter men det kan vi ta via msn så slipper jag posta samam bilder här för femtielfte gången. Patrik_M_ller@hotmail.com har jag

Mvh
Möller

Sassy skrev:
En röd honkatt måste få det röda anlagen från både mamman och pappan, och sannolikheten för det är lägre. För att få en röd hankatt räcker det med ett rött anlag från mammans sida, och sannolikheten blir högre att det ska inträffa. Anlaget för rött/svart sitter på x-kromosomen och hankatten kan därför bara vara antingen svart eller örd, medan en hona kan vara båda.

Måste det röda anlaget komma från mamman just?
Jag har svårt att se att det inte är min röda hannes "fel" att det blev två röda hannar och en padda med röda fläckar i kullen han är far till.

Det är ingen "vanlig huskatt", det syns på långnosen och ögonen. Gissar på korsning med nåt slags oriental, siames kanske, och skogis alt långhårig huskatt.

Det brode vara en hona eftersom den är röd och svart.

Mäkta vacker kisse! :love:

Kat skrev:
Måste det röda anlaget komma från mamman just?
Jag har svårt att se att det inte är min röda hannes "fel" att det blev två röda hannar och en padda med röda fläckar i kullen han är far till.

Anlaget för röd resp svart färg sitter på X-kromosomen. Det innebär att hankatter alltid ärver rött resp svart från sin mamma, eftersom de alltid ärver y-kromosomen från sin pappa (om de inte gjorde det hade de ju inte blivit hanar).
Honor har ju två X-kromosomer, så de ärver en från mamma och en från pappa.

Så din röda hanne har inget med att göra att det blev röda hankatter i kullen. Paddan däremot måste ha ärvt det röda anlaget från sin pappa, eftersom hon måste ha ärvt svart från sin mamma.

Sotis skrev:
Det är ingen "vanlig huskatt", det syns på långnosen och ögonen. Gissar på korsning med nåt slags oriental, siames kanske, och skogis alt långhårig huskatt.

Det brode vara en hona eftersom den är röd och svart.

Mäkta vacker kisse! :love:

Jag ser ingen som helst likhet med SIA/ORI och denna katt... Får jag fråga, vad anser du vara normal noslängd och ögonform för en "vanlig" huskatt?

Själv har jag sett alla möjliga noslängder och huvudformer på huskatter, helt utan raskattsinslag.

Troligen är detta nån rolig korsning, eftersom Simba ville vi skulle gissa. Och det vore ju ingen sak att gissa om det vore en huskatt...

Jag försökte tänka bort pälsen, och då blev det en långnäsad snedögd kisse med ganska stora öron, dvs inte en "bondkatt" utan nåt slags oriental. Gissningsvis siames utblandad med långhår.

Det är ju bara en lek, antar jag:angel: och mitt svar är en ren gissning. ;)

Hoppas fler gissar och sen får vi se om och vem som träffar rätt!

Jag tycker inte alls den är speciellt långnosad. Grejen med huskatter är att eftersom man inte avlar efter ett speciellt utseende så kan dom se ut precis hur som helst. Utan att ha raskatt i sig.

Och i många av fallen där ägaren tror det är raskatt i den så stämmer det inte alls, just för att man gör som du gör, försöker hitta nån ras den är lik. Massor av ägare tror att deras katt är skogiskorsning eftersom den är långhårig. För några år sen var alla långhår angorakorsningar.
Det är som sagt lätt att tolka in saker som inte finns. Det enda som verkligen visar att det finns raskatt i den är om den är maskad eller choklad i färgen.

Så jag ställer mig alltid ytterst tveksam till blandraser, då ägaren och/eller uppfödaren baserar det på saker som inte finns. Dvs man vet inte om skogisen i katten har stamtavla eller vad den heter. Men man "vet" att det är skogis i den.

Ja, det finns blandraser, men dom är inte i närheten så vanliga som det verkar. För majoritetan av dom sk blandraserna är inte blandraser.

loveponies skrev:
Anlaget för röd resp svart färg sitter på X-kromosomen. Det innebär att hankatter alltid ärver rött resp svart från sin mamma, eftersom de alltid ärver y-kromosomen från sin pappa (om de inte gjorde det hade de ju inte blivit hanar).
Honor har ju två X-kromosomer, så de ärver en från mamma och en från pappa.

Så din röda hanne har inget med att göra att det blev röda hankatter i kullen. Paddan däremot måste ha ärvt det röda anlaget från sin pappa, eftersom hon måste ha ärvt svart från sin mamma.

Det känns mer logiskt att en röd hona behöver rött anlag från båda föräldrarna, medan en röd hanne bara behöver det från en förälder.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar