Anpassning av maratonvagn

M

MaddeLen

Nu är det dags att investera i en maratonvagn. Vad ska jag tänka på?
Har funderat över hur mycket plats det bör vara mellan hästen och vagnen, nån stans i mitt bakhuvud kommer siffran 30 cm upp. Stämmer detta?

/Madde

Sv: Anpassning av maratonvagn

Nån måste det väl vara som har koll på hur mycket plats det ska vara mellan häst och vagn?

Köp en maratonvagn från Tidaholm så slipper du tänka överhuvudtaget! ;) De har genomtänkte vagnar som funkar kanon och får du något som helst problem så hjälper de dig att lösa det.

Ja hade man haft pengar att köpa sig en ny vagn så hade jag gjort det, men är man student så får man börja i en ända och byta upp sig ;)

Sen är det ju alltid bra att veta själv hur saker ska se ut när det passar. Man kan ju inte förlita sig på att försäljare ska finnas till hand och hjälpa en resten av livet.

Jag skulle oxå jätte gärna ha en maratonvagn, gärna med säte bak så att man kan ta med några vänner. Hämta folk på tågstationen och sånna saker!

Men när prislappen ligger på 30-40 000 kr så känns det som att det aldrig kommer bli någon! Jag köper ju för tusan inte ens en bil för den summan :eek:

Begagnade går att hitta för runt 20'. Men det är ju väldigt mycket pengar det också...

Jo det är ju det, och jag tävlingskör inte, utan kör för mitt nöjes skulle kanske 10 ggr om året. Jag har ju insett att om jag ska fortsätta köra så måste jag investera i en bättre vagn! Så jag letar beg, men 20 000 kan jag inte betala, och jag vill inte heller ha skit... Jag får väl sälja rockarden o se vad jag kan få för den... Men ny sadel till hästen går före vagn faktiskt.

Men inte behöver man en maratonvagn om man vill skjutsa folk och köra lite på vägarna? Då kan man väl köpa en träningsvagn med luftgummihjul och säten. Vi köpte en ny från Polen visserligen ingen kvalité men den duger ju till det och fick ge 22000:- för en ny. Både ju kunna hitta en begagnad lite billigare eller något hemmabygge kanske?!

Fast ska man betala 20 000 kr så kan man ju lika gärna köpa en beg kvalitetsvagn?

Igentligen skulle jag inte vilja behöva betala mer än typ... 7000 eller nåt sånt, men det får man ju inte ens en vettig rockard för :crazy:
Men jag vill helst ha en vagn med 4 hjul, så att jag inte behöver oroa mig över tyngden på hästen. Vagnen jag har nu funkar ganska bra, men är väldigt obekväm eftersom sätet är anpassat för att man ska ha en "skitsele" på hästen, och ha skaklarna långt ner helt enkelt. Så hela sitsen lutar ju bakåt.

Var det nyligen du köpte den vagnen? Importerade du privat eller via något företag? Jag trodde att även en polsk träningsvagn för stor häst, gick på över 30.000.
Är hjärtligt trött på mina (rullande) museiföremål som ständigt måste fixas här och där, och ger liten åkkomfort till passagerare. Har blivit "bortskämd" sedan jag köpte Tidaholmsrockarden, bra för hästarna, och bekväm att åka i. Jag skulle gärna vilja åka bättre fyrhjuligt också.

Det var en person som hade andra företagskontakter i Polen som tog hem en och annan vagn när han ändå var där. Detta var för kanske 4-5 år sedan och det gällde alltså en träningsvagn och inte en maratonvagn. Den passade bra att köra lite längs skogsvägar och köra folk men den passade absolut inte att använda för maratonkörning då den var alldelse för tung och klumpig och ingen vidare hållbarhet.

Träningsvagnarna är ju rätt mycket billigare än maratonvagnar eftersom man inte behöver optimera lösningarna på samma sätt som för maratonvagnarna.

Jag kommer nog aldrig (fast så ska man kanske inte säga) att tävla i körning, blir det något tävlande, så blir det brukskörning snarare än maraton. Och då är det flakvagn som gäller.

Men för utflyktskörning, så gör det ju inte så mycket om vagnen är lite tyngre, bara den inte är dålig=farlig. Den ska dock tåla att grusvägarna/skogbilvägarna inte alltid är så vansinnigt släta och fina...

Är polska träningsvagnar OK för det detta ändamål? Eller går det sönder saker som gör det farligt?

har någon annan privatimporterat här? Gick det bra?

Polska träningsvagnar är helt ok för detta ändamål vad jag har sett. Det är mest att de tex inte har använt rostfria skruvar och bultar så de rostar och man måste ju klart hålla lite koll på sin vagn och sele för de slits och kan bli farliga utan underhåll.

Tja, rostfritt är det ju inte precis på gamla trillor eller mjölkvagnar heller...

Och underhåll av typen byta skruvar/sprintar, olja eller fetta och hålla lite rent är inte något större problem. Jag är mer orolig för skaklar som går av, hjul som lossnar, axlar som viker sig, svänglar som flyger iväg utan vagn och liknande eländen. Och då menar jag utan att det har lyckats rosta först...

Jag förvarar hur som helst vagnarna under tak (logen).

Tror nog att jag ska undersöka mer noga hur det är med träningsvagnar, och se vad som finns och vad det kan kosta.

Jag funderar också på att köpa en åttahjulig skogsvagn (till nytta främst), och bygga ett bra insatsflak till den som fungerar till passagerare också.

Ja det där med axlar som har brutits av har faktiskt 2 vänner till mig råkat ut för som har köpt importvagnar utan att ha använt sina vagnar jättemycket. Tror iallafall inte du behöver vara rädd för att använda dem om du bara håller koll på när det börjar ge sig någonstans.

Ja en åttahjuling är suverän när man ska köra ut virke från skogen! :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
554
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII