Anpassa repgrimma

Tigertofflan

Trådstartare
Efter en nattlig diskusion måste jag fråga. Vad händer om repgrimman inte sitter bakom ganacherna, utan "på" dom, som en vanlig grimma? Dvs att den sitter såhär istället för såhär?
 
Enklast är att köpa en ny grimma eller knutta om den. Om du börjar flytta knuttarna (dem två på sidan och en under ganacher så måste man ) runt så kan en av dina ändarna vara för kort. Det verka vara för små, om det är din i första bilden.
 
Sv: Anpassa repgrimma

Jag vet att jag kan flytta knutarna. Jag menar bara, vad spelar det för roll på själva funtionen om de inte ligger bakom ganaschen?
 
Sorry:o jag hade förbråttom att läsa ordentligt...

Vad hända...inte mycket, mest trycket kommer på nosbenet eller backom öronen. Men det kan ger hästen en obehagligt kännsla beror på kvalitet på repet. Vissa hästar kan skavas längst ner var ganascher rulla under.
 
Sv: Anpassa repgrimma

Okej, vad bra. Knöt en ny repgrimma till hästen, men gjorde "sidostyckena" kortare än vanligt, och knuten ligger nu på ganaschen och inte bakom. Tänkte bara om jag ska flytta upp den som den "ska vara" eller om den kan vara så. Jag tycker den ligger stadigare nu nämligen. På hans andra repgrimmor ligger repet bakom ganaschen och jag tycker de halkar runt för mycket..
 
Sv: Anpassa repgrimma

Vad har det med min fråga att göra över huvud taget?

Alltså, sorry, men alla på buke är så bra på att svara på saker som inte hör till ämnet. Jag knyter förövrigt mina grimmor själv.

Frågan var om det spelar någon roll om knuten ligger på eller bakom ganaschen.
 
Sv: Anpassa repgrimma

Vad har det med min fråga att göra över huvud taget?

Alltså, sorry, men alla på buke är så bra på att svara på saker som inte hör till ämnet. Jag knyter förövrigt mina grimmor själv.

Frågan var om det spelar någon roll om knuten ligger på eller bakom ganaschen.

men alla köpta grimmor sitter ju inte bra dom sitter på ganaschen och eftersom dom säljer dom så är det nog inte farligt. Men jag föredrar att självknuterna för där ligger den bakom ganaschen som det ska var men jag tror inte det spelaar ngn roll egentligen

fast denna grimma ser ju okej ut men där sitter ju knuten på ganaschen och hon som har knutit den är tränare i horsemanship så jag tror inte det spelar ngn roll.. men som sagt det beror på materialet på repet.
http://www.horsemanshipcenter.dk/Galleri19_Blank.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anpassa repgrimma

Men det har ingen egentlig effekt på själva.. effekten? :D Alltså.. ja.. du fårstår kanske hur jag menar? För oroa mig för skav behöver jag inte göra..
 
Sv: Anpassa repgrimma

Efter en nattlig diskusion måste jag fråga. Vad händer om repgrimman inte sitter bakom ganacherna, utan "på" dom, som en vanlig grimma? Dvs att den sitter såhär istället för såhär?

Det här är bara en hypotes, men jag tror faktiskt att det är så det är för det verkar logiskt. :rofl:
De knutarna som sitter på sidan av hästens nosben sitter där just för att två nerver finns där, som är känsliga för tryck. Det är de vi "jobbar med" när vi använder repgrimman. (Detta är jag SÄKER på.)
Logiskt sett borde det ju vara likadant med knutarna som ska sitta bakom ganacherna, att det även där går nerver.
Och att lägga tryck på en mjukdel, vare sig det löper nerver där eller inte, känns ju mer än om man lägger det mot ben (ganachen)- vilket medför att man kan använda mindre hjälper. Så någon skada gör det nog inte om knutarna sitter längre ner men effekten kan nog bli sämre.
Och vad gäller att tränare "alltid" sätter grimman rätt så honom/henne kan man lita på, ja det tror jag inte ett dyft på. Tyvärr har vi fått så många "duktiga" (hrm!) NH-tränare i vårt avlånga land som säger sig kunna mycket, men frågar man hur länge de hållit på så får man "några år" till svar. Och frågar man dem hur hästens hjärna funkar så får man bara ett mumlande till svar. Nu gled jag lite från ämnet, sorry! Men jag tycker det är viktigt att tänka på. Bara för att ens tränare gör så behöver inte det vara det rätta!
 
Bara för att ens tränare gör så behöver inte det vara det rätta!
:bow:

att utveckla på din hypotes, så tycker jag att de knutarna på sidan har inte lika mycket med effekt att göra som den biten över näsan (som är dubblat) och bakom öronen. Knutarna finns pga att man kan inte knutta en grimman utan de. Effekten är till och med minskat eller örkat med grovlek av repet. Varje knuten är bara en pukten var repet ta en ny ledning. Om du ligger dina händer under repet på näsbenet och har nån annan dra i grimmskaft neråt så känna ni den tyngsta/skarpast punkten är rakt över näsbenet och inte i knutarna. Denna i bilden skulle passa bättre om nån drog up det 1-2 tumm mer.

Ligger på eller bakom ganasher?? Jag själv tycker de ska ligger bakom för en bättre passform och att det inte slidra runt förmycket under träning. Efter hästen är trännat så bry jag inte lika mycket pga att jag sällan behöver använder det som en verktyg.

En sak till att tänka på tycker jag de 3 mest viktiga knutar är de två längst upp på ganasher och den under gansher. De två på sidan ska vara på en hjöd (inte så högt) så att om man till example lära hästen backa och man ska skaka grimmanskaften så gunga grimman fram och tillbaks och vissa av de "billigare" och vissa "hem gjorda" är gjorda så att de två knutarna på sidan är för högt som gör att repet som går till knutarna vid näsbenet är för nära örgonen. Har sett MÅNGA som går rakt i ögon. Sen är det också att många tro "one size fits all". Inte riktig, va? Med ett bra passform och repet bakom ganasher som hålla grimman i plats så slippa man att grimman röra sig förmycket. Och att den röra sig är INTE en del av effekten. Det ska komma underifån när det behövs från grimmskaft till gången (vill säger gångjärn men vet att det är fel. Hoppas att ni förstår vad jag menar) vid öglat sen till knuten. Och överifrån så ska det på näsbenet och bakom öron. En i taget eller samtidet beror på hur du dra och vilken del av häst du vill påverka.
 
Sv: Anpassa repgrimma

CaliforniaSwed

Nja, jag håller inte riktigt med. Knutarna vid ganacherna är viktiga. De ger inte direkt något tryck när man tar bakåt i repet, men däremot sidförande spelar de in e stor roll- liksom knutarna vid nosen.
De vid nosen verkar knutarna även vid tryck bakåt, men som du sa inte lika mycket som repet på själva näsbenet. Men just för att knutarna sitter vid nerver ska de inte behöva ge så hårt tryck heller för att få effekt.
När man däremot ger en sidförande hjälp, från ryggen el från backen, så spelar alla knutar in en stor roll- för att de trycker på exakt rätt punkter.
Och de spelar även in en roll i andra övningar, tex den backning du gav exempel på. När man vickar repet fram och tillbaka, så hamnar ju trycket just på sidorna via knutarna!
 
Och de spelar även in en roll i andra övningar, tex den backning du gav exempel på. När man vickar repet fram och tillbaka, så hamnar ju trycket just på sidorna via knutarna!

Först sa jag att om det inte passa får du den sladra fram och tillbaks tryck och man ska vara försiktig med att den inte pita i ögonen. Nej, om du ryker grimskaftet framåt och grimman inte passa så kan de två knuttarna ligger mot sidan ganasher men de är inte "huvud" pukten. Igen är det bakom öronen. När man vifta grimskaftet med en grimma som inte passa för att får hästen att backa så slappna de två knutarna av vi upsväng av repet och kan slå ihop med ganasher vid nersväng. Men om man vill hästen backa så vill man inte har trycket bakom ganansher, man vill har det framåt som möjligt som under hakan.

Nja, jag håller inte riktigt med. Knutarna vid ganacherna är viktiga. De ger inte direkt något tryck när man tar bakåt i repet, men däremot sidförande spelar de in e stor roll- liksom knutarna vid nosen.

Jag är väldigt nyfiken hur du får de knutarna att ger tryck sidförande på ganasher om du inte direkt dra i den motsatts knut. Även om man dra i grimmskaftet från sidan, trycket kommer över näsbenet och sidan (som gör att hästen äntligen ska sänka huvud och vika sidåt lite) men om man har knytat grimman rätt så märka du att det är plattare på insidan av grimman vid varje knut. Så det blir en helhets tyrck från näsbenet ner till under hakan inte att det finns en särskilt punkt vid knutarna.
De vid nosen verkar knutarna även vid tryck bakåt, men som du sa inte lika mycket som repet på själva näsbenet. Men just för att knutarna sitter vid nerver ska de inte behöva ge så hårt tryck heller för att få effekt. När man däremot ger en sidförande hjälp, från ryggen el från backen, så spelar alla knutar in en stor roll- för att de trycker på exakt rätt punkter.
Det finns nerver över hela kroppen men jag vet vilken du prata om och om man vet var de ligger och nippar där med fingarna så ser du att knutarna är längre ner på sidan än var man ska nippa.


Igen nej de inte gör det. Då ska trycket kommer underifrån vid hakan dvs om man inte rycker fram och tillbaks med vikten av repet så att det kommer mot dig igen. men då är det dubbla signal som många gör. först ger repet ett backa signal men folk är för tung tillbaks med repet så då får hästen en tryck bakom öronen (och även näsbenet) som säger kom hit.

Spela ingen roll om det är från ryggen eller backen, den ända två isolerade punkter är näsbenet och bakom öronen resten är som sagt helhets tryck dvs att en finns inte utan de andra. Man kan inte dra från sidan på nåt sätt och har de knutarna som huvud trycks punkt.

Jag är ledsen men de spela inte lika stor roll som du och många tro.
 
Sv: Anpassa repgrimma

Men jag tror också det nu som mazzan säger. med närver som går precis där knutarna är.
Alla bilder jag har sett på Peer Verner Vogel när han har en repgrimma på en häst så sitter knutarna bakom ganaschen och om någon kan någonting om NH så här det han och pat perelli.
På dom allra flesta bilder på internet sitter knutarna bakom ganaschen.
 
Nu förstår jag inte punkten med inlägget...

Det är precis var jag säger de ska sitter, bakom ganasher:confused:
 
Sv: Re: Anpassa repgrimma

Först sa jag att om det inte passa får du den sladra fram och tillbaks tryck och man ska vara försiktig med att den inte pita i ögonen. Nej, om du ryker grimskaftet framåt och grimman inte passa så kan de två knuttarna ligger mot sidan ganasher men de är inte "huvud" pukten. Igen är det bakom öronen. När man vifta grimskaftet med en grimma som inte passa för att får hästen att backa...
A och O är självklart att ha en passande grimma, dvs. en som är lagom stor och som sitter lagom hårt- inte för löst och inte för hårt. Då får man inte en önskvärd effekt.
Vad gäller backningen tror jag vi missförstod varann :confused:
Den backning jag pratar om går ut på att man står framför hästen och gör "vågrörelser" med repet (tänk dig hur en orm slingrar sig fram) och rör sig från höger till vänster. Detta ger då en effekt på grimman genom att ge tryck via "nosknutarna", och lite även på nosbenet. Detta eftersom att grimman rör sig något i sidled (även med en passande grimma).
Gör man istället rörelserna med repet uppåt och neråt, ger det ett tryck på nosbenet som säger "backa".

Jag är väldigt nyfiken hur du får de knutarna att ger tryck sidförande på ganasher om du inte direkt dra i den motsatts knut. Även om man dra i grimmskaftet från sidan, trycket kommer över näsbenet och sidan (som gör att hästen äntligen ska sänka huvud och vika sidåt lite) men om man har knytat grimman rätt så märka du att det är plattare på insidan av grimman vid varje knut. Så det blir en helhets tyrck från näsbenet ner till under hakan inte att det finns en särskilt punkt vid knutarna.
Personligen tycker jag inte, om man tittar på en nyknuten grimma, att knutarna vid ganascherna är plattare på insidan. Eftersom det är en ”vanlig” knut så ser den precis likadan ut på insidan som på utsidan. Sen plattar den till sig med användning, det håller jag med om.
Visst är det så att huvudtrycket kommer på "nosknutarna" och det blir ett jämnare tryck från resten av grimman, inklusive från "ganaschknutarna", vid sidförande hjälper.
Men i och med att det faktiskt är en knut där så ger det ett "skarpare" tryck där, på samma sätt som ett delat bett inte får samma "milda" tryckfördelning som ett rakt.
Trycket är inte lika stort som på nosen men det finns där.

Det finns nerver över hela kroppen men jag vet vilken du prata om och om man vet var de ligger och nippar där med fingarna så ser du att knutarna är längre ner på sidan än var man ska nippa.
Titta på den här bilden http://www.lincoln.ac.uk/dbs/images/horseshead.jpg som visar nerver på hästens huvud. Där ser du en grövre nerv i svart, det är den vi jobbar med. Och då ser du också att knutarna faktiskt hamnar på dessa nerver. På bilden syns också att det sitter nerver bakom ganascherna (och även några mindre på).

först ger repet ett backa signal men folk är för tung tillbaks med repet så då får hästen en tryck bakom öronen (och även näsbenet) som säger kom hit.
Det här säger bara hur "folk" gör, dvs. i mina öron de som inte riktigt kan, och det har inte alls med att göra hur repgrimman verkar och SKA verka- då den används korrekt. :rofl:
 
Sv: Anpassa repgrimma

Men jag tror också det nu som mazzan säger. med närver som går precis där knutarna är.
Alla bilder jag har sett på Peer Verner Vogel när han har en repgrimma på en häst så sitter knutarna bakom ganaschen och om någon kan någonting om NH så här det han och pat perelli.
På dom allra flesta bilder på internet sitter knutarna bakom ganaschen.

Det är nog lite både för nerverna och passformen :banana:
 
Sv: Anpassa repgrimma

Skitsamma hur den sitter. Med den kunskapen och tajmingen de flesta har så är det hugget som stucket.

För den som vet vad den håller på med behövs repgrimman i regel inte. Hästen backar ändå, för blick och kroppsspråk.

Föredrar dock att ha den bakom ganaschen på en häst som förväntas kunna bli stökig. För hästen skull.

/P Döben
 
Sv: Anpassa repgrimma

Skitsamma hur den sitter. Med den kunskapen och tajmingen de flesta har så är det hugget som stucket.
För den som vet vad den håller på med behövs repgrimman i regel inte. Hästen backar ändå, för blick och kroppsspråk.
Föredrar dock att ha den bakom ganaschen på en häst som förväntas kunna bli stökig. För hästen skull.
/P Döben

Hmm, skitsamma? Njaa, det vet jag inte om jag håller med om. :d
Det beror ju alldeles på hästen, visst det är som du säger: egentligen behövs den inte för det är kroppsspråket man ska jobba med. Men har man en häst som inte kommit så långt än så behövs ju grimman faktiskt, som förstärkning! :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 163
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp