Ännu en "vilken ras" tråd

Meibla

Trådstartare
Jag sitter och funderar på vad nästa hund ska vara för ras... Nu är det iofs inte aktuellt med hund förrän om minst 1-2 år, men vill gärna va ute i god tid, hitta bra uppfödare osv osv...
Dock har vi inte en aning om vad vi vill ha, förutom att den ska va i mellan eller dvärg storlek. (bara för det så slutar det väl med att jag köper en grandis eller nåt :crazy: )
Den ska främst va till sällskap, självklart kommer den ju aktiveras på div olika sätt, men jag vill inte ha en lika krävande hund som Mulle igen. Pälsvård osv är inga problem, köper jag en pälsboll så får jag ta mej den tiden som krävs för att sköta den :D Men helst så får den gärna va slät/strävhårig

Nån som har nåt förslag på raser som man kan kika lite mer på?

Dom jag har funderat på är:

  • Cavalier k ch spaniel
  • whippet
  • Mittelspitz

Men skulle gärna vilja ha lite mer förslag :)
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Jag tycker det är meshundar;)

Allvarligt talat så är jag väldigt fäst vid border terrier, aktiv, sund och pigg liten ras, men det beror ju också på hur mycket man vill lägga på dem. Det är ju en terrier trots allt...
Dansk Svensken är ju ett annat alternativ.

Har 2 skithäftiga shit zu i valpkurs nu och de är superfartiga och totalt orädda, så helt plötsligt har jag ändrat uppfattning totalt om dem :) Så kanske en liten shit zu :angel:

//E
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

lady_vip skrev:
Jag tycker det är meshundar;)

Allvarligt talat så är jag väldigt fäst vid border terrier, aktiv, sund och pigg liten ras, men det beror ju också på hur mycket man vill lägga på dem. Det är ju en terrier trots allt...
Dansk Svensken är ju ett annat alternativ.

Har 2 skithäftiga shit zu i valpkurs nu och de är superfartiga och totalt orädda, så helt plötsligt har jag ändrat uppfattning totalt om dem :) Så kanske en liten shit zu :angel:

//E

Meshundar tycker min sambo oxå att dom är ;) Ska kika vidare på border terrierna, min mormor hade en sån för måååånga herrans år sen och jag har bara bra minnen från henne.. men så va hon ju 9-10 år gammal oxå så det är väl kanske inte så mkt att gå efter.

Shi-tzu's njae... i så fall skulle jag nog hellre välja en lhasa apso som har lite längre nos.. är inte speciellt förtjust i plattnosade raser :crazy:
Men tack för förslagen :)
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Hmm sambon skrek "usch fy fan" när jag visade en bild på en border, så det sket sej nog :crazy:
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Jag slår ett slag för Papillon. En underbar ras!
De är sociala, lättlärda, intelligenta, tåliga, robusta, aktiva och bara helt underbara. De är som stora hundar i liten förpackning.

De har visserligen lång päls. Men jag upplever deras päls som ganska lättskött iaf. Deras hårkvalitet är inte sån som tovar sig lika lätt som på tex en Shi-tzu, utom just öronen. Men de går ju fort att dra igenom med en kam då och då.

En väldigt lätt och trevlig ras, som kan vara med på det mesta. Mina är med på segling, långpromenader, stallet och ridturer.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Dv eller mellan schnauzer kanske?

Tåliga hundar som orkar hänga med på det mesta utan att flyga i taket om man tar en slappardag eller två...
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Mulles_matte skrev:
Hmm sambon skrek "usch fy fan" när jag visade en bild på en border, så det sket sej nog :crazy:

Men du måste ju göra det på rätt sätt! Efter en lång, härlig lördagsfrukost (som du dukat fram och bort), kvittrar du "ska vi inte köra en liten sväng, älskling?". Och som av en händelse råkar ni passera en border-kennel, där de, tro det eller ej, bara råkar ha en kull 5-veckorsvalpar.... Sen får vi väl se vad sambon skriker... :angel: :D
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

dvärgschnauzrar är fräsiga små jyckar! skåneterrier är en annan ras med lite sprutt i.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Norfolkterrier?
Har bara stött på trevliga hundar utav denna rasen :)

Papillon?
Små tuffa hundar med massa energi! Finns ju de som är lite större och grövre :)

Schipperke?
Rätt storlek, bra päls - vet inte så mycket om denna rasen.

Dvärgschnauzer?
Tuffa hundar som är utmärkta allroundhundar.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Men du får visa en bild på dem som inte har så groteska huvud ju :idea:

Jag slår även ett slag för cocker spaniel.

//E
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

En Dvärgpinscher kanske? Mycket hund i liten förpackning som gärna hänger med på det mesta.
Min byracka älskar att träna (när man närmar sig BHK blir han överlycklig..)
men älskar lika mycket att ta lugna promenader i solen och avrunda med att mysa i soffan.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

En mycket trevlig ras som man ofta glömmer bort är Japansk spets.
Man tror ju att den vita pälsen är svårskött men det är den inte.
Jappen är underbar i temprament.
Passar till många olika aktiviteter.
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Kanske en Irish softcoated wheaten terrier?
421319b8.jpg


http://www.swtk.se
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Schapendoes!! Glad, lättlärd, tycker om alla (människor och djur), lagom storlek och och och aaaaldeles uuunderbar :love: lång päls dock...
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

Ferrari skrev:
Dvärgschnauzer?
Tuffa hundar som är utmärkta allroundhundar.


Men att trima dem tar tid om man inte håller efter..
Fast de funkar till allt!
Spår, lydnad, agility, osv.

Underbara hundar! :D
 
Sv: Ännu en "vilken ras" tråd

American staffordshire terrier (Amstaff)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 630
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 925
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp