Ännu en vad för ras tråd:(

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hundfiluren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 798
H

Hundfiluren

Hej. Funderar lite på vad för hundras jag ska skaffa mig nästa gång(har ingen aning om när det blir, men kan ju vara bra att börja höra sig om).
Är väldigt aktiv, så en aktiv ras är ett måste, så har tagit bort raser som vinthundar(fel aktiv) och tax(inget för mig). Tittar mest mot vall/vakthundar eller någon fågelhund. Men vilken? Finns alldeles för många att välja mellan!

Så vad för hund vill jag ha?

*Den ska funka till allt jag får för mig att göra(ska funka till lydnad, bruks, agility och freestyle, men får jag för mig att träna bollvallning, discdog eller utbilda den till tjänsthund så ska det funka!)
*Inte vara FÖR stor(under 70 cm kan vi säga).
*Älska att arbeta(viktigt!)
*Ha ett fint utseende(jo, denna kanske inte är så mycket till hjälp. Men ingen tjock rynkhund på 80 kg!).
*Som sagt var: Vikten, inget över 40 kg helst(10 kg hit eller dit spelar ingen roll.)
*Helst inte vara för svår att få tag på(vill inte ha en hund med 1-års väntelista).
*Pälsen ska inte vara i form av en pudel som ska stortrimmas, men trimning lättare trimning(t.ex. Parson) och långhåriga hundar funkar.
*Vara en frisk ras(finns ju ingen ras som är helt frisk men behöver inte vara av en ras som i princip alltid har atros eller hjärtproblem;)).

Humm..mer än så kan jag inte komma på just nu!
Har får om det skulle vara en vallare, har jägare om det skulle vara en jakthund;), har dummies om det skulle bli en apporterande;)(jo, jag är mest inne på fågel eller vallhundar ja!:D).

Tack för svar!

Sv: Ännu en vad för ras tråd:(

Australian Shepherd eller Berger dés Pyrénées à Face rase tänker jag på, eller en av Kelpievarianterna.

mvh

kelpie? massor av fart i lagom förpackning. men de är riktigt snabba i sina reaktioner.
jaktlabbe? också massor av fart, är inte riktigt lika kvicka i skallen som kelpien, är nog generellt sett mer självständiga.
jaktgolden? mjukare och förigare än labbarna. vill jobba närmare sin förare.
aussie? jag har träffat mitt första exemplar som jag tycker om. en riktig gummiboll och härligt översocial. här måste du vara noga med vad du väljer. det finns riktigt mycket skräphundar inom rasen.

Tänkte också på Border Collie eftersom du har fåren. Där har du då i alla fall en aktiv och samtidigt vacker hund.
Australian Shepherd eller Kelpie kan också vara något. Vet i alla fall att både BC och Kelpien funkar bra inom agility, lydnad och freestyle.

Tollare har jag bara träffat tre stycken, varav den ena varit min granne i 14 år. Båda hundarna har varit rätt lata och ganska så omotiverade från grunden. Men det kanske bara var de två individerna....

Helt klart passar jaktlabbe eller jaktgolden på allt du räknar upp. :)

Men funkar de verkligen till exempel inom agility och freestyle? (har ingen aning faktist, därför frågar jag :) )
TS ville ju ha en hund som är med på allt hon/han hittar på.

Min erfarenhet av Tollaren är att man inte alltid riktigt når fram till denpå samma sätt som tex BC:n. Aussien är ju också lite skarpare än BC:n om jag förstått det rätt, men de har annars mycket gemensamt.

Men funkar de verkligen till exempel inom agility och freestyle? (har ingen aning faktist, därför frågar jag :) )
TS ville ju ha en hund som är med på allt hon/han hittar på.

Ja, jaktvarianterna funkar definitivt till agility, freestyle och lydnad.

Men min spontana tanke var också australian shepherd när jag läste TS första inlägg. :)

Självklart gör de det. Det är kanske lättare att komma riktigt riktigt långt med en BC i agilityn, men BCn kanske inte alltid passar till alla de andra grejerna TS vill använda hunden till. :)

Freestyle skulle jag nog säga att det funkar minst lika bra.

Min erfarenhet av Tollaren är att man inte alltid riktigt når fram till denpå samma sätt som tex BC:n.

Ja precis så menar jag. Det känns som att man verkligen inte når fram till de och jag tycker liksom att det fattas den där starka kontakten på något sätt.

Varför skulle BCn funka sämre i Brukset o som t ex Disc Dog eller annat arbete?

Det finns supermånga duktiga BCs och det finns många duktiga jaktgolden och jaktlabbar. Men till vissa grejer väljer jag hellre den ena rasen före den andra. Antar du gör det samma?

Eftersom TS verkligen vill kunna ha hunden till precis allt så tycker jag att visst kan en BC mycket väl passa, men en jaktlabbe eller jaktgolden tror jag passar ännu bättre.

Självklart gör de det. Det är kanske lättare att komma riktigt riktigt långt med en BC i agilityn, men BCn kanske inte alltid passar till alla de andra grejerna TS vill använda hunden till. :)

Freestyle skulle jag nog säga att det funkar minst lika bra.

Jag har sätt superduktiga BCs i både lydnad och bruks. Tycker det är en väldigt bra allroundras som passar en person som däremot är medveten om hur mycket aktivering och stimulering en BC behöver och även är villig att ge den det. Det verkar ju som om TS är det, därför rekommenderade jag henne den rasen.

Jaktgolden/-labbe känner jag inte till och kan därför inte yttra mig om de skulle passa. Men om ni säger det så, varför inte?

Jag har själv en flatte nu och dom passar ju nästan in på din beskrivning... dock har dom ju sina baksidor också. Risk för överdrivet socialt beteende mot både folk och fä :D och jag ser dom personligen inte som jättefriska... Har dålig koll på statistiken men det finns ju lite HD-problem och vad jag förstått lite extra benägenhet för cancer och allergi, rätta mig om jag har fel...

Har dock tittat in mig på Puli som "min" nästa ras. Betydligt mindre och jag skulle faktiskt "aldrig ha en sån där golvmopp" men såg dom i verkligheten och blev frälst. En vallare från början. Kan själv väldigt lite om rasen, men kände att hon jag pratade med var väldigt uppriktig för hon tog upp både deras fördelar och nackdelar. Lättlärd med envis och kan bli reserverad om man inte utsätter den för allehanda miljöer redan som liten. Funkar bra inom både agility, lydnad och bruks. Kräver mindre pälsvård än man tror. Som vuxen ungefär en gång i månaden har jag förstått det som. Har väldigt dålig koll på friskhet och så dock. Men väl värd att titta på tycker jag. Jag blev mycket possitivt överraskad när jag såg dom i verkligheten, energin sprudlade ur hundarna och dom varintresserade av framförallt matte men även av det som hände runt omkring (till skillnad mot min flatte som är framförallt intresserad av det runtomkring och sedan av matte)

Vill inflika att jag tycker att BC verkar vara väldigt frekvenst representerad när Brukshunden listar årets bästa lydnads och brukshundar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att svaret på dina önskningar heter portugisisk vattenhund!

Men även BC passar ju in på det, likaså kelpie som andra har svarat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 575
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras För er som inte vet så förlorade jag min valp för tre veckor sedan. Nu känner jag att valpsuget faktiskt börjar komma tillbaka.. Det...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 031
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Planerad framtida hund: - medelstor - inte för omfattande pälsvård - frisk ras - normalt byggd - inte jakthund (apportör går bra)...
Svar
17
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka