Ännu en vaccinfråga

Elaine

Trådstartare
Det är snart vaccineringsdags för mina hästar och jag är väldigt fundersam på hur jag ska göra med influensavaccinet. Vågar jag sluta vaccinera? :confused:

Har två hästar, 12 och 19 år. Båda har vid flera tillfällen reagerat på influensavaccinet. 19 åringen har nu dessutom haft ett fånganfall, och eftersom det finns samband mellan vaccinering och fång så känns det inte roligt att vaccinera mer än högst nödvändigt. :crazy:
Fång känns ju dessutom betydligt farligare än influensa för en äldre häst som har vaccinerats många ggr och träffat på många olika smittor genom åren och därför bör ha ett bra immunförsvar.

Jag har eget stall, tävlar inte och hästarna är mest hemma på gården så smittorisken är minimal.

Sv: Ännu en vaccinfråga

Jag fick denna länken angående min fråga.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Hastinfluensa/

Svår sits det där.
Man vill ju inte att hästen ska bli sjuk varken an influensan eller vaccinet.
Hur man än vänder sig så sitter rumpan bak.

Om man ser till att travhästar inte har behövt vara vaccinerade tidigare,
samt att de träffar eller kommer i kontakt med en massa olika hästar så verkar ju inte risken vara överhängade stor att smittas av viruset.

DOCK kolla med ditt försäkringsbolag. men jag sitter och kollar upp olika bolag för kommande försäkring till min ponny och där läser jag att om hästen drabbas av något som den kunde vaccinerats mot, och sedan blir sjuk/dör av detta, är det inte säkert att bolaget ersätter detta.

Å andra sidan vet jag inte om din häst är försäkrad när den är så gammal ändå? Eller om pengarna känns viktiga för dig...

Svårt...

Nej pengarna känns inte viktiga, förhoppningsvis ska han bli riktigt gammal och då är han ju värd ännu mindre, mätt i pengar vill säga. För mig kommer han alltid att vara värd en miljon. :)

Jag vill bara göra det bästa för mina hästar, och börjar som sagt tveka om vaccinering verkligen är det bästa i vårt fall...

Den enda försäkring bolagen - om de inte ändrat väldigt nyligen - kräver är stelkramp. Ej stelkrampsvacc och de ersätter inte om hästen får stelkramp. Övriga åkommor så inget vaccinationskrav.

Till TS: Sambandet mellan vaccin och fång är såvitt jag vet INTE minsta lilla bekräftat, utan vissa tror det kan ha ett samband. Jag har vaccinerat under pågående fånganfall (ej akuta fasen) utan problem, och även vaccinerat utan problem efter fång. (Både stelkramp, influensa och botulism)

Så, jag skulle inte oroa mig en sekund för att vaccinera bara för hästen haft fång. Då är om man ska vara petig risken för fång större om hästen blir sjuk och måste få t ex finadyne eller butta som febernedsättande, då det riskerar störa magen, och DET kan ge fång.

Sen, om du ska vaccinera eller ej kan ju bara du avgöra, där anser jag du ska göra som du vill. Jag hade vaccinerat och vaccinerar i samma läge som dig. Är så lite pengar och enkelt att göra liksom.

Det är snart vaccineringsdags för mina hästar och jag är väldigt fundersam på hur jag ska göra med influensavaccinet. Vågar jag sluta vaccinera? :confused:
Fång känns ju dessutom betydligt farligare än influensa för en äldre häst som har vaccinerats många ggr och träffat på många olika smittor genom åren och därför bör ha ett bra immunförsvar.
QUOTE]

Hej!
Influensa är mycket farligare för en äldre häst än fång, OM hästen blir smittad. En häst kan dö av influensa eller följdsjukdomar. En äldre häst, precis som en äldre människa, löper större risk att dö än en yngre häst/människa. Tidigare vaccinationer har inget med aktuellt skydd mot influensa att göra. Skyddseffekten av ett influensavaccin är väl högst 6-8 månader (spännande att det är årliga vaccinationer som krävs för tävling).
Risken att insjukna i fång som reaktion på influensavaccin torde vara liten.

Om dina hästar å andra sidan "alltid" är därhemma på gården och inte träffar andra hästar, och inte träffar människor som vistas frekvent bland andra hästar, så lär risken för influensasmitta vara minimal.

Det du behöver göra är att väga fördelar (skydd mot ev influensa) mot nackdelar (kostnad; risken för fång tror jag är mycket liten; enligt veterinärFASS handlar biverkningarna om lokala reaktioner och i sällsynta fall feber; fång är inte nämnt som biverkan varken på Equilis el Equip som är de preparat jag finner med vaccin mot hästinfluensa) och bestämma dig därefter.

Men som sagt, enligt veterinärFASS finns inte fång beskrivet som biverkan av vaccin mot hästinfluensa.

Lycka till i ditt beslut!

Skyddseffekten av ett influensavaccin är väl högst 6-8 månader (spännande att det är årliga vaccinationer som krävs för tävling).

Maximal skyddseffekt är som beskriven. Godtagbar skyddsnivå har man i ett år. Enligt SvRF osv då. Vaccinet slutar alltså inte verka efter 6 - 8 månader, men man har inte 'maximalt' skydd längre.

Men svenska vaccinationsregler är intressanta ja, och när FEI ändrat till var 6:e månad, och om de inte ändrat igen har galoppsporten var 6:e månad med - så kan man undra varför Sverige ligger kvar på ett år.

Men som sagt, är maximalt skydd som räcker ett halvår ungefär, inte skyddet över huvud taget. Det är dock 'urgammal' information, men den verkar inte ha nått ut riktigt, lite synd och antagligen just 'tävlingsvaccinationsintervallets fel'.

Jag har i många år försökt ligga på 8 månader, nu senaste åren har det blivit årligen för den ena dock, eftersom jag fått in nya hästar och försökt fösa ihop intervallen så de ska hamna lika.

Men det står även i fass att man inte ska vaccinera sjuka hästar. En fånghäst är en sjuk häst eller hur?

Jag har hittat många artiklar om samband mellan fång och vaccinering. Det kanske inte finns någon officiell undersökning men många veterinärer och hästägare verkar ha upplevt samband.

Här är en av dom första träffen hos google på vaccination + laminits: http://onibasu.com/archives/bv/2247.html

Jag har aldrig hört om att hästar dör av influensa, det kan inte röra sig om så många?

Det där är fortfarande 'tyckande'. Det sinn som sagt inga studier som tyder på ett samband, inga vetenskapliga bevis etc. Dessutom är det där tyckandet mer än 10 år gammalt, de ska fallstudierna

En häst ska dock inte vaccineras under akuta fasen av ett anfall, precis som en häst med feber inte ska vaccineras etc.

Visst vågar du sluta vaccinera. Risken att dina hästar skulle dö av influensa bara för att du slutar vaccinera tror jag är minimal.

Vi vaccinerar de hästar som tävlar/tränar eller är i avel. Övriga skosmullar som bara går hemma på lösdrift och skrotar vaccineras ej. De är oxå dem som har varit friskast av alla! (Säger inte att det beror på bristen av vaccin utan snarare att de går ute jämt.) Alla har dock stelkrampsvaccination.

Hittade precis det här, så en undersökning verkar ha gjorts iaf?

Evidence of a link to immunologic hyperactivity in chronic laminitis

Researchers from Texas A&M University have conducted a well-designed study that implicates a link between routine vaccination and acute episodes of horses with chronic laminitis. Their results were quite convincing, presenting clear evidence that there is a relationship between vaccines and acute episodes brought about through changes in the immune system produced by the chronic laminitis, which then leads to a heightened sensitivity to vaccines.

The Texas A&M researchers injected chronically laminitic and healthy horses with a variety of antigens and reported immunologic ‘reactions’ at defined intervals of time. The results clearly showed that chronically laminitic horses have a much stronger peak reaction than healthy horses, characterized by an infiltration of immature neutrophils along with local inflammation, fluid buildup and vascular damage

En viktig fråga är ju om en häst som har haft fång men inte har ett pågående anfall verkligen ÄR frisk?

Du är inte orolig att hästarna som är ute och tävlar ska ta med sig smitta hem? Det skulle iofs inte vara något problem hos mig då det bara finns dessa två i stallet. Stelkramp kommer jag fortsätta vaccinera mot oavsett, där är ju dödligheten hög och ingen behandling finns, och risken att drabbas ganska stor.

Hittade precis det här, så en undersökning verkar ha gjorts iaf?

Evidence of a link to immunologic hyperactivity in chronic laminitis

En viktig fråga är ju om en häst som har haft fång men inte har ett pågående anfall verkligen ÄR frisk?

Där ser man, den fanns inte sist jag kollade. Så I stand corrected på punkten.

Tja, så kan man ju klyva hår i evighet. Är någon häst VERKLIGEN frisk nog att vaccinera utan att ta blodprov på den? De kan ju ha en infektion ändå etc.

Du väljer ju själv för dina hästar, men jag förstår inte riktigt tråden, du frågade och har fått svaret att risken för fång är någonstans mellan obefintlig och extremt liten. Men att risken för influensa också är väldigt liten.

Hur du än gör är risken att du gör fel. Om du inte vacc, hästen får influensa och dör av det och/eller drabbas av följdproblem av influensan och/eller får en magtarmstörning av ev febernedsättande och/eller att den inte vill äta när den har feber etc så kommer du antagligen tänkt 'om jag bara vaccinerat'.

Om du vacc och hästen får fång, skitsamma om det beror på vacc eller är en slump, så kommer du mest troligt tänka 'om jag bara inte vacc'.

Det är bara du kan välja. Fler hästar får dock influensa än fång av vaccinet, och många, många fånghästar vaccineras varje år utan minsta lilla problem. Många ovacc hästar får inte influensa. Men INGEN kan garantera dig att din häst INTE...

Men, du tycks ha bestämt dig för att inte vacc, så varför låter du inte bara bli då? =)

Nej har inte bestämd mig än. Det är svårt att avgöra vad som är bäst tycker jag.

Hur vanligt är det eg med influensa? Jag har aldrig i alla mina år som hästägare träffat på det varken på egna eller bekantas hästar.

Nej, jag är inte orolig. Vi har våra hästar inackorderade på en stor gård med många hästar (ett 60-tal kanske, kan aldrig hålla räkningen då det ändras hela tiden) och det brukar bara vara unghästarna som blir sjuka då och då. 1-åringarna får alltid nån förkylning och ibland blir någon 2 eller 3-åring smittad oxå. Men jag kan inte minnas att någon äldre häst blivit allvarligt sjuk i influensa eller någon förkylning någonsin. Kanske beror det på att de blir lite härdade i unga år...?

Visst, de hästar (unghästarna) som blir sjuka blir ju snoriga och hostiga, kanske tempar några dagar, men inte har någon dött av det. De kryar på sig igen.

De enda som jag oroar mig för är fölen, de är så känsliga. Äldre hästar klarar sig. (Finns säkert undantag förstås, det gör det väl alltid, men inte så att man ska behöva gå och oroa sig tycker jag)

Lycka till iallafall och hoppas att dina hästar håller sig friska, med eller utan vaccin! (Och som någon annan skrev, det finns ju aldrig några garantier oavsett hur du väljer att göra.)

Jag skulle kanske inte vaccinera 19 åringen. Kan inte hästar bli känsligare för vaccination av influensa desto äldre de är?

Nej har inte bestämd mig än. Det är svårt att avgöra vad som är bäst tycker jag.

Hur vanligt är det eg med influensa? Jag har aldrig i alla mina år som hästägare träffat på det varken på egna eller bekantas hästar.

Under de förutsättningar du har - ovanligt skulle jag vilja säga.

Däremot, jag ser det som så att just för att mina lever i 'skyddad verkstad' härhemma, så om/när de är på klinik etc, så borde de vara känsligare än en häst som står i ett stall med stor rotation på hästar etc.

Dessutom så kan ju t ex hovslagaren föra med sig 'diverse'. Och en vaccinationskostnad om några hundralappar kostar ändå mindre än ett besök av DV för att ta ner hög feber t ex. Jag vaccinerar ju ändå årligen mot botulism (trots att risken är jätteliten och jag i många år hade ovacc utan minsta problem)

Men, som sagt, risken för influensa är nog liten (inte heller jag har haft det under alla år, inte heller kvarka för den delen - som ju inte går vacc mot. Peppar peppar). Precis som risken för problem om du vaccinerar är liten. Det jag menar med att det är du som måste bestämma, risken finns i båda fall men är liten i båda. Och det kan bli rätt vs fel hur du än gör.

Någon annan skrev om äldre hästar känsligare mot vaccinet. Inget jag upplevt, jag har tom förstagångsvacvinerat och grundat en 30-årig ponny mot influensa utan problem. (Krav för ridlägerdeltagande).

Men, hur du än gör är risken liten för problem som jag ser det, och resten handlar nog om hur man viktar den lilla risken resp problemen, och hur mycket 'extra trygghet' man vill köpa sig - och till vilket pris.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 393
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Hästvård Jag har en snart 21 år gammalt sto som sedan ett år tillbaks är utlånad på foder som sällskapshäst. Hon har under en längre tid från och...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka