Ännu en tråd om ihopsläpp

pannis

Trådstartare
Jag flyttade min häst till ett nytt stall förra fredagen. Han delar stall med en "knäpp" travmärr.
I grannstallet finns en tinkervallack som brukade gå i hagen med travaren. Travaren är inte jättesnäll mot tinkern men inte extremdum heller, men det fungerar iallafall.

På lördagen släppte vi hästarna i en mindre delad hage, min på ena sidan och de andra på andra sidan. Det tog tio minuter sen var tråden av.

På söndagen släppte vi ihop tinkern och min häst i en större hage och det funkade bra. När de lugnat ner sig släppte vi in travaren som det första hon gjorde var att galoppera rakt mot min häst och vända baken till och sparka. Det var som att hon gick till anfall direkt:crazy: hälsade inte ens.

Efter ett tag lugnade det ner sig ganska bra, tinkern och travaren höll ihop och min häst stod en bit bort och tittade.

Men rätt som det var hade min häst blivit trängd i ett hörn, av tinkern tror jag, så han hoppade över staketet och bröt några stolpar och alla hästarna sprang omkring ute i byn. Som tar var skadade sig ingen.

Nu i veckan har travaren fått gå ensam och min vallack och tinkern har gått ihop och det har funkar jättebra.

I morgon ska vi prova att släppa ihop alla hästarna igen och jag undar om någon har något tips.

Sv: Ännu en tråd om ihopsläpp

Släpp ALDRIG okända hästar i hagar med en tråd emellan!! De flesta hästar vill ju lära känna varandra genom pustningar och "frambenssprattel", då är det farligt att ha eltråd/staket mellan dem!!!! Låt i stället hästen bekanta sig med de okända hästarna en i taget.
Sen måste du se till att det inte finns skarpa "hörn" i hagen som hästen kan bli inträngd i.
Ni kan nog lugnt släppa ihop travaren med de övriga hästarna, kanske blir lite "fight", men har ni spärrat av "hörnen" ska det nog lösa sig!

Släpp ihop travaren med din häst först. Låt dom gå ett tag så travaren hinner lära känna din häst. Därefter kan ni släppa in den andra. Se till att dom har tillräckligt stora ytor, så din häst kan komma undan. Det kan bli så att din häst får stå en bit ifrån under en period, för att sedan släppas in i "flocken".

Jag förstår om du är nervös. Jag hade lite trassel i hagarna i sommras. En hingst som spårade ur, kastrerades och skulle sen släppas ihop med dom andra igen. Du kan lova att jag var nervös:crazy: Men det gick jätte bra. Nu är dom bästa kompisar i hagen igen:laugh:

Lycka till

MVH Russin8

Släpp ALDRIG okända hästar i hagar med en tråd emellan!! De flesta hästar vill ju lära känna varandra genom pustningar och "frambenssprattel", då är det farligt att ha eltråd/staket mellan dem!!!! Låt i stället hästen bekanta sig med de okända hästarna en i taget.
Sen måste du se till att det inte finns skarpa "hörn" i hagen som hästen kan bli inträngd i.
Ni kan nog lugnt släppa ihop travaren med de övriga hästarna, kanske blir lite "fight", men har ni spärrat av "hörnen" ska det nog lösa sig!

Fast travaren var ju inte helt okänd iom att de stått brevid varandra i boxarna. Jag hade gärna haft dubbla staket emellan men det är fruset och svårt att slå ner stolparna.

Vilket är bäst, att låta min häst gå i hagen med bara travaren? Men när ska man släppa på tinkern i så fall?

Vilket är bäst, att låta min häst gå i hagen med bara travaren? Men när ska man släppa på tinkern i så fall?

Jag tycker det är bäst att låta ny häst gå med den som är ranghögst och mest noga med flocken. Accepterar dom varandra så löser sig det mesta sen har jag erfarenhet av iallafall.

Ofta vill dom ju försvara sin lilla flock mot nykomlingar och släppa in dom först när det gått ett litet tag.

Däremot så är det ju inte helt bra om hästen inte ens vill hälsa utan kör bort direkt men jag tror det löser sig bättra om travaren får gå med bara din ett tag tills dom känner varandra och sen släppa ihop den andra.

Ju mer man stör desto större är risken för såna här situationer. Travmärren är med största sannolikhet osäker och för att hon ska tagga ner krävs i så fall att hon känner sig trygg med sin "flock". Dvs tinkern.

Jag skulle aldrig bryta upp en fllock för att introducera en ny häst om inte flocken var harmonisk oh trygg med att en medlem vistades i en annan hage tillfälligt. Vilket inte verkar vara fallet för era hästar.

Med andra ord ska travmärren och tinkern gå ihop och din häst ska komma som en nykomling - prcis som i naturen. Om hagen är stor nog kommer din häst med största sannolikhet att hållas på avstånd en tid för att med tiden få komma flocken närmre. Är hagen för liten dock, är risken att hon inte kan gå undan flocken långt nog och därmed spränger ett staket eller hamnar i slagsmål.

Hagen är stor, men vad hjälper det att min häst håller sig på avstånd om travaren rätt som det är bara går till "anfall"?
Inne i stallet bryr sig inte travaren så mycket om min häst, hon skrek och högg lite efter honom första kvällen men annars bryr de sig inte så mycket om varandra.

Det är möjligt att travaren är osäker av sig, men i så fall visar det sig genom att vara elak mot andra hästar.

Hoppas det funkar i morgon, annars har jag ju söndagen på mig att komma på en lösning.

Ur ett hästperspektiv attakerar inte stoet din häst (troligen, givetvis är det omöjligt att helt säkert bedömma en situation utan att se den). Att en häst avvisar en nykomling är fullständigt naturligt och syftet är inte att slåss utan att nykomlingen ger sig av. Budskapet är: Håll dig på avstånd. Nykomlingen delar sen området på flocken/flockledarens villkor och blir mer och mer accepterad ju mer den samarbetar och ju tryggare den är.

Om hästarna har för lite utrymme kan nykomlingen inte ta sig undan så långt som flockledaren signalerar och efter som att hästar inte tar hänsyn till staket eller dylikt signalerar detta att nykomlingen inte respekterar avvisningen och utmanar. Har man otur antar flockledaren utmaningen och det blir slagsmål - alt flykt genom staketet.

Så en stor hage hjälper absolut, men det är svårt att avgöra HUR stor hage som är stort nog. Det är indviduellt.

Återigen skulle jag dock INTE ta bort travmärren från flocken och hagen för att sen återförena henne när den nya ästen redan är där. Det gör att hon hamnar i en ännu mer utsatt situation och därmed blir ännu mer osäker. Och ju mer osäker, desto mer desperat, desto större risker tar hon för att återta sin flockmedlem.

Jag tror tyvärr att ni bäddat för problem. Men det återsår att se. Om hagen inte är stor nog för travmärren och nykomlingen hade jag låtit den nya gå i egen hage intill under en längre tid. Genom att hästarna lär känna varandras lukter och kommunicerar på avstånd lär de sig också att acceptera varandra (precis som när nykomlingen i naturen hålls på avstånd). Att rida ihop ökar också acceptansen och med tiden kanske travmärren och nykomlingen kan stå tillsammans.

Alternativet hade kunnat vara att ni tar bort tinkern så att märren inte har något att slåss för. Men om hon är osäker är det inte säkert att det är en lämplig lösning. Alltid svårt att veta utan att se hästarna och förstå problemet.

Ur ett hästperspektiv attakerar inte stoet din häst (troligen, givetvis är det omöjligt att helt säkert bedömma en situation utan att se den). Att en häst avvisar en nykomling är fullständigt naturligt och syftet är inte att slåss utan att nykomlingen ger sig av. Budskapet är: Håll dig på avstånd. Nykomlingen delar sen området på flocken/flockledarens villkor och blir mer och mer accepterad ju mer den samarbetar och ju tryggare den är.

Håller med i det mesta men det är faktiskt inte bra att hästen inte ens är intresserad av att nosa på den nya. Att den bara jagar bort utan någon som helst annan kontakt anser inte jag är något positivt.

Min häst gör annars alltid på det sättet fast han nosar alltid först, sen håller han isär flocken från den nya. Men han hälsar alltid på den nya. Det har bara varit en gång han inte har hälsat utan bara jagat iväg och då fick vi tillslut sätta min med den nya i en hage en vecka så att dom fick iallafall lära känna varandra lite. Sen gick det andra ihopsläppet bra även om min höll den nya på avstånd men på ett vettigt sätt, inget tokjagande. Dom hästarna gick iofs aldrig särskillt bra ihop efteråt heller, den nya kom aldrig riktigt in även om dom accepterade varandra tillslut.

Släpp ihop travaren med din häst först, eftersom det är denne som är högst i rang vad det verkar vara.

Har för vana att man släpper alltid ihop nya hästar med den som är högst i rang!

Håller med i det mesta men det är faktiskt inte bra att hästen inte ens är intresserad av att nosa på den nya. Att den bara jagar bort utan någon som helst annan kontakt anser inte jag är något positivt.

Min häst gör annars alltid på det sättet fast han nosar alltid först, sen håller han isär flocken från den nya. Men han hälsar alltid på den nya. Det har bara varit en gång han inte har hälsat utan bara jagat iväg och då fick vi tillslut sätta min med den nya i en hage en vecka så att dom fick iallafall lära känna varandra lite. Sen gick det andra ihopsläppet bra även om min höll den nya på avstånd men på ett vettigt sätt, inget tokjagande. Dom hästarna gick iofs aldrig särskillt bra ihop efteråt heller, den nya kom aldrig riktigt in även om dom accepterade varandra tillslut.
Du har säkert rätt, jag drar som sagt också slutsatsen att travstoet inte är i harmoni, osäker av någon anledning. Det kan bero på många saker varför en häst överreagerar sådär och både hästen själv, nykomlingen och omgivningen kan vara orsaken. Tyvärr är det omöjligt att säga utan att själv se verkligheten så därför måste jag råda utifrån stoets verkliga beteende. Visst låter hon osäker men jag tvivlar på att ägaren tänker gå till botten med det problemet inför ihopsläppet efter som att det kan ta tid och bero på många saker, och hennes beteende är inte sjukligt som jag upplever det men jag har förstås inte sett det själv. Har varit med om liknande extrembeteende som man kunnat jobba sig runt såsom jag beskriver. En väldigt osäker häst brukar kunna dela hage med en annan om hagen är stor nog så att hon kan jaga bort den tillräckligt långt - under förutsättning att hon inte blir utmanad förstås.

Senast ändrad:

Vill tillägga att jag dock inte anser att det är konstigt att jaga bort innan de nosat, det är individuellt hur försiktig en ledare är i början. Men jag tolkar travstoets beteende ändå överreagerande med då hon inte verkar kunna nöja sig med ett relativt stort avstånd så att nykomlingen spränger staketet när ägaren säger att hagen är stor. Under förutsättningen att det inte är nykomlingen so är en osäker individ?

Svårt att säga när man inte ser händelsen själv.

Min häst är väldigt godhjärtad om man kan säga att en häst är det. Har aldrig sett honom lägga öronen bakåt. Han är tre år, travaren är 14 tror jag.
Det har gått ganska bra i helgen, travaren har gjort utfall lite då och då men inte tokjagat, så det kommer nog gå bra att ha alla tre hästarna ihop i fortsättningen. Hagen är på ett par hektar så de har gott om utrymme.

Egentligen skulle man kanske ha släppt ihop min häst med travaren först, men de andra hästägarna tyckte det var bättre så som vi gjorde (och nej jag hade inte stake nog att säga emot).
Sen ville jag inte ha min häst med travaren på veckodagarna när jag är på jobbet innan jag visste att det fungerade. Men nu verkar det fungera iallafall:)

Vill tillägga att jag dock inte anser att det är konstigt att jaga bort innan de nosat, det är individuellt hur försiktig en ledare är i början. Men jag tolkar travstoets beteende ändå överreagerande med då hon inte verkar kunna nöja sig med ett relativt stort avstånd så att nykomlingen spränger staketet när ägaren säger att hagen är stor. Under förutsättningen att det inte är nykomlingen so är en osäker individ?

Svårt att säga när man inte ser händelsen själv.

Det var lite som att travaren och tinkern försökte försvara varandra första gången de gick ihop alla tre, tinkern höll sig ofta emellan travaren och min häst, förutom när travaren gjorde sina utfall. tinkern gjorde några lättare utfall också som han säkert inte gjort om inte travaren varit där.

Sedan gick min häst ungerfär 100 m från de andra, tinkern gick mot min häst men min häst gick undan, då gick tinkern tillbaka till travaren som då började springa och jaga min häst.
Men det var nog egentligen tinkerns fel att min häst hoppade över staketet.

Så det verkade lite som att varken travaren eller tinkern visste riktigt hur de skulle hantera situationen:crazy:
Travaren brukar visst vara ganska taskig mot andra hästar, även de hon kännt länge.

Okej, ja det är ju svårt det där. Det är inte alltid så lätt att veta vad beteendena beror på. Me va skönt att det gått bra nu iaf. :) Hoppas att din häst får komma in i flocken. En så ung häst brukar sällan upplevas som ett hot så det går säkert bra om han är så undergiven och bra med andra hästar som du säger. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?