Ännu en till sadel tråd!

M

Mahogny

Kommer nu när jag snart fyller år få tillgång till lite pengar och för dem tänkte jag köpa en hoppsadel. Budgeten ligger runt 5000 och köper helst beg.
Önske målen är en hoppsadel med stora stöd, helst klossar både till knäna och vaderna. Gärna passa LÅNG ryttare också med lååååånga ben :D
Få gärna vara i någon slags brun då jag är trött på svart läder.
Ska passa häst som är ca 105-110 grader skulle jag gissa, sadlar kasar gärna fram på henne:mad:

Bilderna är nya, dock är hon lite omusklad och ska musklas mer!
Foto1366.jpg

Foto1286.jpg

Foto1289.jpg

Har tänkt på prestige, globus, jacson, kieffer, wintec.
Har ni tips på modeller?

Fram tills nu har hon haft en Lewa, modell hopp, har funkat bra men den är lite för svängd (dock myyycket rakare än de andra lewa sadlarna man brukar se på annons)
Men letar alltså efter någon perfekt sadel som passar henne bra och som kanske passar mig bättre.

Väldigt tacksam för tips:laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en till sadel tråd!

Ingen som vet vad som kan sitta bra på en sådan rygg?

Kanske en Jacson.. Jag köpte mig en ny Legano igår, helt underbar! det kändes inte som att man hade någon sadel :) och det bästa är att man kan flytta stöden, den är i kalvskinn.
De kostar ca 10.000:- nya men de finns endel beg. :)

Jag har två st kieffer Donau till mina hästar. Helt underbara med stora utbytbara stöd till både knä och vader. Dock vet jag ej om den finns i brunt men det borde den göra:)

jag har en globus clic som jag är jättenöjd med! vet dock inte hur den ligger på din häst, men den ligger toppen på min..;)

Gillar ju kieffer så löjligt mycket:love: att det inte gör något om den är svart =D

Men tror du den kan passa hennes rygg? Hur vida går dem att få?

åhhh.. den som var så snygg! Sett en ute på annons i rätt bomvidd och allt.. men har inte pengarna än.. har jag tur är den kvar.. så kan jag iaf ta hem och testa den =D men tror du den kan passa då?

Den har jag faktiskt testat och den gled fram tyvärr =( annars är det ju den "populäraste" modellen verkar det som? fins en del ute på annons och ser en hel del som rider runt i sådana på tävlningar mm...

Hmm har sänkt kraven lite och kanske kan testa en celine igen (hon har ju ändrats mycket på 2 år)

Men vad passar den för rygg då? Hon har ju rätt rak rygg, men sluttande? Lite överbygg. Behöver plats för manken och ändå en sadel som är för breda ryggar.

hur vid är xx-vid i celine någon som vet?

jodå, den kan nog passa..
Din häst rygg sluttar liiite uppåt bak och Leganon är lite mer svängd än jacsons andra modeller.

okej.. men tror du xx-vid blir lagom? för det får gäärna vara så att hon kan växa i den lite då jag tror hon kommer både gå upp vikt och muskla sig nu under sommaren.

Kan du inte visa en bild på din häst rygg??

Senast ändrad av en moderator:

testa wintec eller bates caprilli (samma sadel fast i läder) då får man väldigt mkt för pengarna.

Sen gillar jag att det är luftstoppning och utbytbara koppjärn

Men tror du inte dem blir för svängda för henne? hon behöver ju vitt järn minst:crazy:

ingen aning jag tycker det är jätte svårt att veta vilken sadel som passar utifrån att bara titta på ryggen. man får prova lite olika. min isis har ganska rak rygg o han har rött järn i o den e utprovad av en duktig sadelutprovare.

Jo förvisso, fast gemfört med den hon har ni blir winte eller bates svängdare och den hon har är redan lite för svängd?.. men tror nog det får bli någon modell av globus??

clicen är väl för takformad för en rätt rund rygg? Leganon egentligen för dyr (om man inte lyckas hitta en fynd)

Finns det någon mer hopp modell i globus som kan passa?

HAR EN PFIFF RAMIRO(17,5-2).den passar mej perfekt! har själv långa ben(framförallt överben) och har STORA klossar fram och bak. kolla på den. den är inte jätte dyr, (inte som equipesadlarna iaf, de är det nästan mode att ha här i nv skåne). jag köpte ny för ca 7500( i en ridsportsaffär i laholm, får väl inte skriva ut namn här?). kan vara värt att prova. har min sadel på ett halvblod som är ganska normal i bommen. älskar verkligen min sadel!:love:

Låter ju jätte underbart.. men den måste passa min runda, överbyggda dam också. Tycker det är viktigast att den sitter 100% på henne.

jo globusen tror jag mycket på.. fick även några bilder på en celine som såg lovande ut. Men ska bara hitta en inom rimligt avstånd, lagom pris och rätt storlek så :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 880
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Miljon
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 473
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka