Ännu en som önskar sadelhjälp/tips!

M

Molinima

Först o främst skulle jag vilja veta om det finns någon som är duktig på att prova ut westernsadlar i Göteborgsområdet/norr om GBG. Jag har försökt leta på nätet utan resultat.

I andra hand skulle jag vilja ha tips på vad för sadel jag skulle kunna tänkas prova på en arab med väldigt bred rygg (ca 125 grader, T4 haflinger/cob xxw ligger bra som engelsk sadel). Vill inte påstå att han har extremt kort rygg men han är arab som sagt så kort är den ju. Behöver bogfrihet och en bom som är relativt rak, inte spikrak men absolut inte böjd.

För egen del önskar jag en sadel med ganska djup sits (om man nu kan prata om det på westernsadlar?:o). Mycket stöd o gärna en mjuk sits.

Om jag nu inte kan finna någon kunnig som kan hjälpa mig prova ut sadeln så undrar jag om samma principer gäller som när man provar ut en engelsk sadel?
Dvs sadeln ska ligga i "våg", bommens form ska följa ryggens form, vidden ska följa hästens vidd och man önskar sig jämna avtryck om man rider med ett lakan tex underst. Hur ska sadeln ligga? På en engelsk sadel önskar man ju att ortspetsarna ska ligga 2-3 fingrars bredd bakom bogbladen. Finns det någon liknande riktpunkt på en westernsadel? Är det ytterligare saker att tänka på utöver det jag räknat upp eller är det ett helt annat utprovningssätt när det gäller westernsadel?

Om någon ville hjälpa en total novis som precis upptäckt hur skönt det var för denna onda kropp att rida i westernsadel så vore jag mycket tacksam.:bow:

Sv: Ännu en som önskar sadelhjälp/tips!

Kan tipsa om att Tre Hästar i Kungälv har en del sadlar, både nytt och begagnat. De kan säkert hjälpa dig med utprovning om du åker dit med hästen, och jag vet att de lämnar "öppet köp" även på begagnade sadlar så att du kan rida i den ett par gånger innan du bestämmer dig.

Jag har en arabkorsning som ligger på 130-135 grader (ryggen är platt:eek:) och har varit klurig att hitta sadel till. Har provat både T4 och T6 då jag ville haft en engelsk sadel att variera med, och Griffin har riktigt bra sadlar för breda ryggar, men de var alldeles för smala... Annars har han också en kort lätt svängd rygg, som blir spikrak under arbete. Jag har en Pool's Reiningsadel, Full Quarter, med roundskirt som ligger riktigt bra och är en mjuk och skön sadel att rida i. Säljs bl.a. av butiken jag nämnde ovan. Finns många olika modeller på Pool's sadlar, i prisklass från 8000 och upp över 20000 för de mer exklusiva modellerna. Är riktigt bra italienskt läder i sadlarna!Om jag inte minns fel är det "samma" sadlar som Garland, min ska motsvara en Garland Reiner.

Har även en äldre TexTan som han tyvärr växte ur innan inridningen kom igång på riktigt, men jag har tyvärr inte lyckats spåra vad det är för modell då den privatimporterades på 90-talet...

Har haft min tränares Crates reiningsadel som förvisso passade formmässigt, men var på gränsen till för smal...

Kanske något tips som kan vara till hjälp:)

Tack så mycket för tipsen!
Har tänkt åka ner till Tre Hästar och kika på deras utbud igen. Fördelen där är ju att man även får "låna" hem begagnat och prova. Tyvärr ger jag inte särskilt mycket för deras sadelutprovningshjälp, har fått så knepiga förslag när jag jagade engelsk sadel. Förslagen de kom med skulle möjligtvis passa på ett smäckert fullblod eller liknande :confused:.
Pool`s sadlar har jag kikat på och skall definitivt prova nu när du säger att det är en bomform som jag tror skulle kunna fungera. Andra sadlar som jag har kikat på är Simco´s draft horse sadel och 1/2 wheel sadeln. Någon som känner till hur dessa är i vidd, bomform o kvalite?
Kanske även Crates kan vara något för oss att prova då min pålle inte är lika vid som din. Hur är de att rida i? Pris? Kvalite?
Önskar gärna en kvalitetssadel men handlar gärna begagnat, dels för min stackars plånboks skull och dels för att jag avskyr nytt, stelt läder :o.

Huruvida de kan sadelutprovning har jag ingen susning om, men om man har med sig hästen och får prova många olika modeller är man en god bit på väg =) Ta med dig den modell du tycker ser ut att passa bäst, provrid hemma, och be gärna din tränare eller annan kunnig person kika på den. Jag tror inte på sadelutprovningar som tar en timme, man behöver längre tid på sig för att se att den verkligen passar hästen...

Simcos sadlar har jag klämt på någon gång ,men jag är varken imponerad över läderkvalitén eller hantverket. Vet dock ej hur de är i vidd/form på bommarna. Men de har ju arabsadlar/draft-horsesadlar.

Har ridit en del i min tränares Crates-sadel, och det är god kvalitet och passade som sagt min häst ganska bra i passfomen, men var för lång (ej roundskirt, så höfterna riskerade att slå i skirten när hästen sätter under sig ordentligt). Kan tycka att den är mycket hårdare i sitsen än mina sadlar. Går nog att hitta begagnat för 8000 och uppåt beroende på ålder/modell.

Lycka till!

har två cratessadel till mina två araber. Har inte ridit i en skönare westernsadel:love: Mina ena sadel passar väldigt många olika hästar vilket är en klar fördel:)

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Aifos
·
Western Hej! Rider en häst som är en okänd korsning, troligen arab i henne. Hon är gräns mellan D-ponny/häst. Rider hoppning, engelskt, WE...
Svar
8
· Visningar
2 956
Senast: Oh_really
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025