Ännu en rastråd!

Celija

Trådstartare
Jag tror jag hittat 'min' ras, men vill ändå ha fler rasförslag och bolla med folk.

Det kommer bli min första egna hund, men jag är uppvuxen med schäfrar och en pappa som tävlat i spår och ställt ut. Jag är även hästtjej och har två katter, så jag vet vad det innebär att ha djur. Kommer även gå valpkurs, och andra kurser som verkar intressanta.

Rent fysiskt vill jag helst att hunden ska vara korthårig och medel mot stor.
Långhår går väl bra också, men jag tycker det är urtråkigt med pälsvård.

* Jag vill ha en intelligent och lättlärd hund som vill vara till lags och är arbetsvillig.

*Jag har inga problem med att vara konsekvent och att sätta gränser men jag tycker inte om att ryta eller att behöva bli fysisk.

*Jag har en ängels tålamod, men hundar som har en allmän f--kyou attityd är vedervärdiga.

*Det gör inget om det är en 'enmanshund' som inte älskar allt och alla, så länge den älskar mig :angel:

*Jag vill kunna ha den lös i skogen och stallet.

*Den ska inte ha några problem med katter (mycket viktigt), andra hundar, hästar eller barn.

*När vi är inomhus vill jag att hunden ska kunna slappna av och varva ner
och inte bli rastlös eller stressad, då jag är en riktig soffpotatis.

*Men ute vill jag att hunden ska vara trygg och stabil, modig, och med på allt.

*Jag badar, fiskar, cyklar, grillar, åker inlines, rider, är ute i skog och mark, åker buss, tåg, bil, färja, plockar bär, tar långa promenader, åker skidor, skridskor, spark, pulka, gör snöänglar, träffar vänner och familj etc etc. Hunden ska kunna vara med på allt, och tycka det är roligt.

*Jag vill inte ha någon arbetsnarkoman, men jag kan erbjuda mycket och varierande aktivering.

*Jag är intresserad av att träna mycket, för min egen skull, men jag är inte, och tror inte jag kommer bli, intresserad av varken tävling eller utställning. Jag har usla nerver.

*Agility och lydnad är de hundsportsgrenar som tilltalar mig som person mest.

Jag tror det täckte ganska detaljerat vad jag är ute efter. :angel:

Sv: Ännu en rastråd!

Rent allmänt känner jag mig negativt inställd till dvärgschnauzrar då min enda erfarenhet av dom har varit en rent ut hemsk hund som vad jag vet än idag är riktigt jobbig trots att ägarna lagt ner massvis med jobb och tid på honom.

Däremot tror jag inte att alla dvärgschnauzrar är så, men jag måste nog träffa några innan jag vill börja överväga det.

Sen måste jag säga att jag tycker hunden på din bild är gudomligt fin. :love:

Jag också! DP-labbe, jag har funderat på schäfer. Men när jag tänker på hur pappa brukade gå upp fem på morgonen för att gå 2 mil, vareviga dag, och det var bara morgonkissen, nja.. Däremot så hade våra schäfrar en himla tydlig av och på knapp. Inomhus låg de bara och vilade, och det var himla skönt

Jag också! DP-labbe, jag har funderat på schäfer. Men när jag tänker på hur pappa brukade gå upp fem på morgonen för att gå 2 mil, vareviga dag, och det var bara morgonkissen, nja.. Däremot så hade våra schäfrar en himla tydlig av och på knapp. Inomhus låg de bara och vilade, och det var himla skönt

Det berodde säkert på att de fick den aktivering de behövde.
En av och på knapp fungerar inte på en hund som är understimulerad.
Labbe eller retriever helt klart! Kanske spaniel?

Ja jag har väl i princip bestämt mig för en labbe, men jag är lite tvekande
och vill gärna höra från andra hur de är, sen gör ju knappast filmen Marley and Me så bra reklam för rasen..

Hur arbetsvilliga och framförallt följsamma är de? Hur mycket will to please?

Jag har en kelpie men de kräver rätt mycket aktivering. Passar dock utmärkt för lydnad och agillity.
Min är underbar med barn och fungerar att ha med sig när jag rider ut. Hon är lyhörd, smart och har humor.

Alltså det är ju en jakthund men en apporterande sådan, så en will to please tycker jag verkligen att de har! Deras jobb är att hämta saker åt oss :) Sen tycker jag du ska titta på jaktvarianten eller DP eftersom de avlas mer på prestation istället för utseende. Utställningsvarianten upplever jag ganska slöa och intetsägande.
Sen är de ju populära som hjälphundar (det heter något annat) till blinda, hörselskadade mm :) Tror du skulle ha väldigt roligt med en fin labbe!

Sen har jag ingen koll på dessa DP varianterna, ska vara ett mellanting mellan utställning o jakt.

Ja jag har väl i princip bestämt mig för en labbe, men jag är lite tvekande
och vill gärna höra från andra hur de är, sen gör ju knappast filmen Marley and Me så bra reklam för rasen..

Hur arbetsvilliga och framförallt följsamma är de? Hur mycket will to please?

Min kompis har en labbe av den "lättare" typen (kroppsmässigt). Helt underbar hund! Har en förmåga att snurra upp sig själv rätt rejält i stress men med rätt aktivering är han underbar. Rolig att arbeta med då han ger ALLT vare sig du har världens godaste godis eller bara belönar med en klapp.
Han har fått mig att ändra syn på rasen, har alltid tyckt att labbar är ganska tråkiga men efter att ha lärt känna honom så kan jag NÄSTAN tänka mig en själv, men bara nästan:D
Tidigare tråklabbar jag träffat har vart modell tyngre, så satsar du på labbe rekommenderar jag den lättare.

Ja precis, jag får också bara upp bilder på rultiga, loja labbar i huvet. Men pappa har envisats med att en labbe eller golden skulle passa mig, så jag kollade upp det och insåg att det nog kan vara hunden jag söker. Sen är de tunnare labbarna superfina och har ett utseende som tilltalar mig :love:

Det jag ändå tycker är viktigt är att jag inte måste få tag i kullens stjärna från en kennel med 2 års väntetid
för att få den hunden jag söker.

Puttputt! Jag har kollat mer på flatte nu också, men får uppfattningen att de kräver hemskt mycket mer aktivering
än en labrador samt att det är mer jakt i dem? Men får också uppfattningen att flattar är väldigt lika jaktlabbar och goldens?

Läser trådar och kollar hemsidor men kan inte få grepp om rasen då alla säger olika vilket är otroligt frustrerande.
Det enda folk verkar vara överens om är att flatten är mer tramsig? Men definera trams?

Senast ändrad:

Jag är ganska partisk eftersom jag bor tillsammans med 3½ (Killen på min avatar står för ½ ;) ) Flat, och jag är helt såld på rasen.
Det är en mycket aktiv, allsidig, smidig och lättförd hund som sällan är till besvär för sin ägare, så länge den får tillräckligt med aktivering.

Rasen har en stor jaktlust, och ett stort behov att att apportera. Det behöver dock inte vara så komplicerat, gömma några gosedjur i skogen som hunden får leta upp, gömma kottar bland andra kottar etc.

Kort sagt, en aktiv hund som ska få röra på sig mycket och använda huvudet - som är helt underbar när den får det :love:

Att Flatten beskrivs som flamsig eller tramsig är oftast för att många hundar är så himla glada att dom inte vet vart dom ska ta vägen när dom träffar folk. Mina hundar är det inte, men jag känner ganska många som är det. Mycket också på grund att att dom hundarna har fått växa upp med "Åååååååh vad du är glaaaaaaad, hihihihihihihi!" från folk dom möter. Då blir en glad hund ännu gladare ;)

296838_10150400367906413_685746412_10612392_44700819_n.jpg

Min älskade Devil, 15 månader gammal

Jag tycker en labbe är mycket mer krävande än en flatte. Jaktlabbarna har ofta mer skärpa och större arbetslust. Labbarna är mer intensiva och har en helt annan motor.

Men så svårt detta är. :(
Min första egna hund så man vill ju att det ska bli rätt.

Jag kommer och vill erbjuda mycket aktivering, men vill inte ha någon arbetsnarkoman som kräver timmar på timmar av fysisk motion och mental stimulans, varje dag för att inte vara helt sjövild inomhus.

Labbar kommer ju i hela spannet från slöa fläskstövare till arbetskrävande jaktlabbar, det behöver inte vara antingen eller.
Dock är det så att en del utställningsavlade kräver en del aktivering samtidigt som de inte riktigt har jaktlabbens will to please och motivation så man får se upp lite med vad man väljer för hund. Även om en jaktlabbe har mycket motor så brukar den ändå vara relativt lättstyrd, i alla fall om man jämför med de flesta bruksraser som har samma arbetskapacitet.
Väljer man labbe så tycker jag förstås att hunden skall få använda näsan och apportera men det behöver inte vara så krångligt.
En labbe från arbetande linjer men inte ren jaktlabbe kanske :)?

Ja men precis, något i mitten där. Har någon tips på uppfödare?

Jag kollar uppfödarlistor och så men jag tycker att det blir svårt att veta då de har skrivit otydligt, om ens alls, vad de föder upp för hundar. Visst kan man ibland gissa sig till att det nog handlar om jaktlabbar eller utställningslabbar, men för det mesta så är det ganska oklart. Sen har jag jättedålig koll på hur man väljer rätt linjer och så, tycker det verkar himla krångligt så jag har inte orkat sätta mig in ens. :o

Har du kollat på pinscher?
Jag brukar inte rekommendera pinscher eftersom det är en ras som verkligen inte passar alla, men det du listar upp känns väldigt pinschrigt ;)
Jag har två dvärgpinschrar (som är fantastiska och underbara) men tycker att pinschern verkar vara lite enklare och behändigare i allmänhet (om man bortser från dvärgpinscherns praktiska format). När jag blir stor vill jag ha en pinscher. :)

Något att tänka på:
De flesta pinschrar kräver en del aktivering och stimulans - men älskar att vila och slöa i soffan när tillfälle ges, de älskar sin flock - men de flesta andra kan kvitta, rasen är frisk, jag har träffat pinschrar som har varit superbra stall-/gårdshundar, de behöver tvättas ungefär 2-3 gånger om året och de hänger gladeligen med på allt.
Men:
De vaktar. Hur mycket beror på individ, arv och miljö. Många nöjer sig dock med att larma. Och de är ganska signalkänsliga, vilket jag ser som både positivt och negativt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 930
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V