Ännu en rastråd - vallare

Lejonelle

Trådstartare
Jag funderar på om nästa hund ska bli en vallare av något slag. Men vilken?

* Jag vill inte valla. Anledningen till att jag tänker vallhund är att jag är ute efter de andra egenskaperna som vallhundsbakgrunden för med sig, förigheten t ex.

* Jag tycker om att träna men inte tävla. Vill ha en lydig och förarbunden hund med så lite jaktintresse som möjligt. Lagom lättlärd, intresserad av samarbete. Får gärna vara lite reserverad, inte älska allt och alla. Ska vakta men inte till överdrift.

* Tillräckligt stor för att se lite avskräckande ut men annars så liten som möjligt. Idealt 50-55 cm. Storleken är dock inte allt. Ingen lång och arbetskrävande päls.

* Måttligt arbetskrävande. Med det menar jag att den ska kunna fungera som sällskapshund, slappna av inne och inte kräva att jobba med hjärnan i timmar varje dag. Min hund kan räkna med hjärngympa, problemlösning och nosarbete dagligen men inte i flera timmar. Motion 2-3 timmar per dag.

Jag har funderat på korthårig collie eller groenendahl. Men senare tid har jag kommit att tänka allt mer på schäfer. Ser man bara på storleken är ju ingen av dessa raser rätt, men de vallhundsraser som passar mitt storlekskriterium (BC, kelpie, aussie.. ) är lite för mycket vallhund för mig. Och andra raser i samma storleksklass är för mycket jakt, för mycket päls eller för mycket sällskapshund.

Vad säger ni? Verkar jag fel ute som tänker vallhund? Vilken ras skulle du rekommendera?

Sv: Ännu en rastråd - vallare

Jag tycker du ska satsa på schäfer av den gamla typen. Den är mycket trevlig i mentaliteten och lagom krävande.

Jag är själv ingen collie människa, men en annan ras som jag tror skulle passa är faktiskt en setter av utställningslinjer, sällskapstyp eller en springerspaniel. Pälsen är lättskött och har inte så mycket underull. Visserligen kommer lite underhållstrimning, men det är lätt att lära sig.

Även tollare poppar upp i min hjärna. En mycket trevlig ras som jag själv hade införskaffat om inte jag hade varit känslig mot deras päls. Den har inte lika mycket päls som golden och har mjukare päls än labben.. och så är jag svag för röda hundar..

Tack för tipset om schäfer. Det måste ju finnas en anledning till att de behållit sin plats som en av västvärldens mest populära hundraser i alla dessa år.

Både setter, springer och tollare är väldigt vackra hundar, springer och tollare dessutom perfekta i storlek, men har inte alls den mentalitet som jag vill ha. Jag uppfattar springer och tollare som hundar med rätt stark jaktinstinkt. Setter är ju också ursprungligen en fågelhund, även om de avlas på exteriör i vissa linjer. De settrar jag har träffat är dessutom som yra höns men de kanske inte är representativa för rasen som helhet.

Min ras passar mkt bra in på din beskrivning. Alltså briard ,för visso har den lång päls men bara den fällt valppälsen så kräver den inte mkt pälsvård eller dammsugning:D.
Min Tea kammas nästan aldrig ser jag en tova så tar jag bara bort den ,hon badas kanske 2-3ggr/ år klipper lite runt tassarna 2-3ggr/år och rycker pälsen i öronen vid behov. Mycket mindre jobb än golden retrivern jag hade innan som fällde kopiösa mängder periodvis.

P3160033.jpg

Settern är en arbetsvillig glad hund. Visst, vissa hundar är yra som höns, men mina hunda är lugna, stabila och sansade. Förutom Arthur då som förmodligen varit en kombination mellan bc och rhodesian ridgeback i sitt förra liv,
Dom är lättlärda, följsamma, viltsäkra, Dom går inte ut mer än max200m från hundföraren och dom vill ha en visuell kontakt. Tikarna jag har här hemma kan jag lugnt ha lösa på gården utan att dom drar iväg. Valparna ser jag till att ha uppbundna fortfarande, men dom drar inte heller om inte vår omplaceringshane får nåt ryck och drar iväg med dom.
Jag brukar säga som så. En gång setter. alltid setter.

Efter 12 år med pälsras hade jag ju tänkt mig slippa den biten... det är ju inte bara kamningen utan framför allt grus och lera som följer med pälsen in. Men visst är briarderna vackra. Läste på rasklubbens sida att de stannar hemma och inte drar iväg, det är ytterligare en viktig egenskap för mig eftersom vi har stor tomt och inget staket.

Ju mer hunden i sig själv passar för våra förhållanden desto mer frihet kan den få.

Settern är en arbetsvillig glad hund.

Jag har väl haft otur med de settrar jag träffat - de har jagat och inte varit särskilt föriga. Men glada har de verkligen varit :) och de är enormt vackra.

Tills vidare ligger jag kvar på vallhundsspåret, "to each his own" som man säger :) Men tack för dina tips.

Men är det inte så att Vallare HAR ett rätt stort jaktintresse, vall är ju faktiskt en form av jakt-aktivitet...!
Schäfer tycker jag också låter bra, men leta ordentligt så du hittar en BRA Schäfer!
Lycka till! :-)

Schäfern är riktigt trevlig, men välj en av brukslinjer och ingen exteriörvariant. Undvik också de mest tävlingsinriktade uppfödarna för där hittar du bara ferraris och även om de är väldigt föriga så är de också högt tempererade och arbetskrävande. Själv ser jag ju gärna att man arbetar med sin Schäfer för att behålla rasen som brukshund, men du måste inte tävla. Regelbundet nosarbete i form av spår, sök eller liknande duger gott. Bara du inte tänker ha den som ren sällskapshund för då ryser jag.

Vi hade en Bouvier des Flandres när jag var liten och den hunden hade stora A i allt.....mycket päls visserligen.

Själv ser jag ju gärna att man arbetar med sin Schäfer för att behålla rasen som brukshund, men du måste inte tävla. Regelbundet nosarbete i form av spår, sök eller liknande duger gott. Bara du inte tänker ha den som ren sällskapshund för då ryser jag.

Att arbeta med hunden är en förutsättning för att den ska fungera som jag vill i vardagen. Man får inget gratis.. speciellt inte med hundar. Så mina hundar får problem att lösa, och de får träna på sånt jag vill att de ska kunna, vilket inte alltid är samma saker som ingår i de olika tävlingsklasserna. För hunden är det ju sak samma vilka uppgifter de får, så länge träningen är rolig och omväxlande och leder till belöning.

Jag vill däremot inte lägga ned ett helt hundliv på att arbeta bort sånt som är rasens naturliga sätt att fungera. Jag är nämligen en lat hundägare som inte vill ha problem :D Därför försöker jag hitta den ras som ligger så nära mina önskemål som möjligt, då får jag nämligen draghjälp av avelsarbetet som en massa duktiga människor bedrivit i generationer och behöver inte göra allt jobbet själv med just min individ.

Vi hade en Bouvier des Flandres när jag var liten och den hunden hade stora A i allt.....mycket päls visserligen.

Nja, kanske inte rätt för mig? Klipp från rasklubbens hemsida: ".. intelligens tillsammans med deras självständighet.. gör det lite till en utmaning att träna med hunden." Jag söker ju framför allt en förig hund.

Man får den hund man förtjänar oavsett ras, men en schäfer av gamla brukslinjer eller en setter tror jag fortfarande helt absolut.

Fördelen med settern är att den släpper inte lika mycket hår som schäfern.

Man får den hund man förtjänar oavsett ras, .

Givetvis har man som ägare en påverkan, men det innebär lite olika mängd jobb med att få en jaktavlad hund att skita i viltet, jämfört med en hund som besitter noll jaktlust.

Som det är diskuterat i andra trådar finns anlaget olika mycket i olika individer. Just setterraserna ingår i gruppen stående fågelhundar och då driver dom inte vilt om dom inte lärt sig att det är ok. Mycket beror på uppfostran också naturligtvis.

Och skogstrollet tolkar mig rätt..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 517
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 855
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad... 15 16 17
Svar
332
· Visningar
22 077
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka