Ännu en rasfrågetråd... Tacksam för tips!

Sv: Ännu en rasfrågetråd... Tacksam för tips!

Ok, ja de är ju inte så stora. :)

Heelern är främst en vallhund och således förarbunden. De är alltså inte att jämföra med en jakthund. De har även använts till att jaga smådjur hemma på gården = inte sticker så lättvindligt. :)

De är lite längre i ryggen men inget som jag uppfattar som något hinder i agility tex. Rasen sägs lämpa sig utmärkt till just agility.

jag trodde att heelern var en vallhund? ordet "heeler" brukar användas om nötvallare som biter kossorna i hasorna. de fäller nog som de flesta hundar, dvs 2 gånger om året. vill du inte att de ska fälla alls blir rasurvalet mycket mer begränsat, då är det i princip bara "klippraser" som gäller. och då röstar jag på pudel, som i mitt tycke är den mest användbara av klippraserna. wheatenterriers som du har fått tips om kan vara trevliga i rätt händer, men det är MYCKET terrier! tikarna brukar dock vara mycket mildare i sinnet än vad hanarna är. pumis är vassa på så sätt att där finns en del skärpa, dvs de kan bli ganska förbannade ganska fort. men även där tror jag att tikarna är enklare än hanarna, de "bråkiga" pumis som jag har träffat har alla varit hanar.

jag har inte hört att kortbenta hundar (antar att det är det du menar med lång rygg?) ska undvika att hoppa. taxar t ex är ju jakthundar, de måste kunna ta sig fram i skog och mark utan att ryggen går av.

kom på en ras till om du inte har något emot det kortbenta och normal fällning: västgötaspets. de gör som de vill när de vill det, men det är hundar med mycket personlighet!

Enligt den infon jag fick fram är heelern en gårdshund eller vad det heter, de har alltså använts till de uppgifter som finns på en gård: vallning, jakt på skadedjur,vakt etc. Är inte vgs lite av samma stuk? Rätta mig gärna om jag har fel :)
Jag har alltid hört och läst att långryggade hundar, ex. tax som du tog som exempel, ska undvika trappor och agility i högre klasser, just för ryggens skull. Pappa har tidigare haft taxar i omgångar, och de råden fick han också.
Västgötaspetsar känns som att de har lite väl mycket egna idéer och äventyrslust för min smak. Det är iaf intrycket jag fått av det jag läst och de jag mött :)

Dansk-svensk gårdshund? Dom kan ha en hel del jakt, men är relativt mjuka och brukar vara lättränade.

Tål att tittas vidare på :)
En del beskrivervissa rasersom skarpa eller vassa, kan ni utveckla det lite mer? Vad menar du när du skriver skarp? När jag frågat innan kan det handla om allt från aggressivitet till smarthet och snabbhet i både skalle och ben. Så jag käner att jag inte riktigt får en klar bild av er åsikt när ni skriver just skarp eller vass. Vore skönt att reda ut det lite.

Om jag skulle beskriva en hund som vass eller skarp i mentaliteten, då menar jag att dom har mycket åsikter och bestämda sådana ;)
Dom blir lätt "uppkäftiga" och vill gärna tala om att deras egna åsikter är bäst. En mycket positiv egenskap hos t ex hundar som jagar vildsvin, då det ger lite "jävlar anamma". En inte alltid lika efterfrågad egenskap vad gäller tränings- och tävlingshundar, eftersom jag ofta upplever dom som "kan mest vet bäst", och inte alltid behöver ägaren. En typisk 'vass hund' för mig är dom hundar som används som grythundar - tysk jaktterrier till exempel. Ofta hundar med stor bytesmedvetenhet och kamplust.

Jag tycker inte det har något med aggressivitet att göra.

Där ser man, ännu en förklaring till vad vass eller skarp kan inebära ;) Hahaha snart har jag ju fyllt ett litet lexikon med innebörder av "vass/skarp" i hundvärlden xD

Det är nog för många tolkar det olika :)

Det bästa är väl att åka förbi någon agilitytävling o se olika raser på riktigt?
Jag har en Dansk/Svensk Gårdshund och hon är en jäkle på agility och VÄLDIGT lättlärd. Snabb, liten men ganska tuff. Med tuff menar jag att hon dödar råttor och ormar på sin fritid ;)
Sen skulle jag vara noga med den mentala biten om du ska kika mer på DSG, int bra om de är rädda eller oroliga.

Jag har kollat på många agility- och freestyletävlingar under några år :) Det var då jag först stötte på rasen pumi, Emmas (W nånting i efternamn?) Csar. Pratar ofta med folk om raser, både på tävlingar, väner, bekanta och främlingar ;) Är riktigt nyfiken och inte blyg av mig ;) :angel: hahaha
Jag försöker vara oerhört noga med mentaliteten på alla raser, DSG är inget undantag :) Hehe vilka kontraster till min golden din vovve verkar vara, fragile ;) Jag har ett gäng kaniner och de hoppar, leker med och jagar min hund ;) Hahaha dom får man ju passa för en sån liten rackare som din :angel:

Jaha, dåså!
:D ja jag har ju DSG'n och sen en engelsk setter och han är bästa vän med allt o alla o skulle inte kunna döda något.

DSG'n skulle garanterat jaga kaninen men hoppas och tror inte hon skulle bita den...

Men golden tycker du är för stora?

Hahaha okej ;)
Jaa en till hund i Selmas (vår golden) storlek är inte aktuellt. Men det finns ju många mindre raser att välja på ;) (kanske är det som är problemet?? ;) )

Härligt att softisar inte fäller :) Där ser man, då kikar vi närmare på dem också. Hur stora är de? Känns som att de är över 40-45 cm? :)

Angående pinscher må jag ha mer fördomar än fakta, men är inte de rätt självständiga? Inte så kontaktsökande/förarbundna? Rätta mig gärna om jag har fel, fina vovvar i övrigt. Vilken storlek har de? Har du (mysgrisen) någon själv? :)

Nu märker man att jag inte kan så mkt som jag trodde! Just det här är så bra med er bukefaliste :love: :angel:

"Mankhöjden för hanhundar ska vara 46-48 cm, tikar något lägre. Vikten för hanhundar ska vara 16-18 kg, tikar något mindre."
Vår hane som va stor mätte 48 och vägde 20 kg, muskelpaket :p Det är en mycket smidig storlek, och otroligt kvicka jyckar! Passar utmärkt till det du vill göra, gör ALLT om du vill ;)
Tikarna är som sagt lättare och mjukare till sättet, medan hanarna oftare är av det tuffare slaget.

Nej jag har ingen pincher, och jag känner bara en. Han gillar att jobba, men man kan inte nöta för länge med honom.

Jag har en wheaten (softis) och en portugisisk vattenhund.

Terriern fäller som sagt inte. Min har ett otroligt bra huvud. Han har lätt för att lära, men tröttnar ganska fort. Har tyvärr inte så mycket arbetsmotor som jag skulle önska. Har sett andra exemplar som har mycket mer sånt än han.

Portugisen däremot är mer arbetssugen. Han gör allt för sin matte (mig) och har otroligt lätt för att lära. Väldigt positiv och glad hela tiden. Vill vara till lags och älskar att träna.

Okej, i största laget (storleken är mammas önskemål) men individen är ju ändå viktigast :) Hur upplever du att "terrierblodet" märks? Hur var din hanne i sättet? Hur kunde en vecka för honom se ut, motion- och stimulansmässigt? :)

Okej tack för svaret mysgrisen, får rota efter info i "pincherkretsar" då ;)

han hade mycket temperament, mycket energi, fruktansvärt tålig hund (man kunde tex trampa honom på svansen utan att han ens lyfte ett ögonbryn, han fick en gång en pinne i benet som jag märkte efter mååånga timmar) envis som fan - han ifragasatte ofta och mycket så man fick vara väldigt konsekvent :grin:
Rasen är avlad för grytjakt på ex grävling.

En normal vecka för honom: Minst 1 timmes långpromenad, ,utöver rastningar varje dag. Ca 2-3 tim långpromenad 2-3 dagar. Spår ca 2 dagar ( la ofta långa skogsspår som han älskade och var mycket duktig på) Lättare lydnadsträning nästan varje dag.
Han älskade varje sekund som man jobbade med honom, ville vara med så mycket han kunde. Rätt lättmotiverad till tex lydnadsträning, för honom räckte det med smarrig korv eller en kamptrasa.
Fysiskt så var han rätt krävande, han hade lätt kunnat promenera/springa hela dagarna om han fick.

En helt underbar hund som var pigg på allt, fruktansvärt snäll mot folk o fä ( la sig ner på sidan så att valpar fick sniffa på honom... :love:) En stor portion "humor", han "pratade" mycket och knarrade och hade sig. Älskade närhet och ville vara med överallt.

Shit vad jag saknar min hund...:cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 940
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 500
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka