Ännu en rasfrågetråd... Tacksam för tips!

Sv: Ännu en rasfrågetråd... Tacksam för tips!

Visst är de underbara:love:. Har min irländare bredvid mig här i sängen nu:love:

Låter som du hade en underbar vän :( :love:
Dock är jag lite osäker på om det är just hunden jag söker, fler än du som berättat om just ifrågasättandet och envisheten. Det tillsammans med att de är så stora vet jag inte om det är så lämpligt. Jag bor ju som sagt hemma, och önskemålet om storlek kommer från min mamma. Hon är reumatiker och har stora problem att hålla emot om en större hund drar. Visserligen är det en uppfostransfråga också, men det blir mycket lättare för henne över lag att hantera en mindre hund. Ex. en sån enkel sak som att vår golden då och då omedvetet trampar henne på fötterna, något som gör ont även på oss friska, men tio resor värre på henne. Ännu en stor hund är alltså inte aktuellt. Med en lite mindre hund är hon dessutom lite intressrad av att delta mer i träning etc.
Jag skulle gärna ha en riktig bamsehund haha :D Tycker det är härligt när man har "mycket hund att ta i" ;) haha

Dom är envisa och mycket hund, även fast dom är så fruktansvärt söta och lurviga :grin: Man ska absolut inte låta sig luras av den mysiga pälsen :devil:

Jag tänker som Mysgrisen, dvärgpudel! Alt mellan. Pudlar kan man nog göra tamigfan allt med!

Tack så mycket för alla svar, vi kikar vidare! Som det är nu står det nog mellan Pumi och Pudel :D

Om jag skulle beskriva en hund som vass eller skarp i mentaliteten, då menar jag att dom har mycket åsikter och bestämda sådana ;)
Dom blir lätt "uppkäftiga" och vill gärna tala om att deras egna åsikter är bäst. En mycket positiv egenskap hos t ex hundar som jagar vildsvin, då det ger lite "jävlar anamma". En inte alltid lika efterfrågad egenskap vad gäller tränings- och tävlingshundar, eftersom jag ofta upplever dom som "kan mest vet bäst", och inte alltid behöver ägaren. En typisk 'vass hund' för mig är dom hundar som används som grythundar - tysk jaktterrier till exempel. Ofta hundar med stor bytesmedvetenhet och kamplust.

Jag tycker inte det har något med aggressivitet att göra.

jag tänker på ett helt annat sätt och säger jag att en hund är skarp/vass, då menar jag det som tidigare kallades skärpa på MT, dvs hundens förmåga att bli arg/aggressiv, och hur snabbt den blir det. min äldsta hund anser jag t ex vara skarp/vass, för hon blir väldigt arg väldigt snabbt. hela registret från en liten varning, via en större, till full attack går på ett par sekunder, och det på minimal retning. men hon är väääldigt mjuk mot mig som förare. så jag tror inte riktigt att det hänger ihop.

en självständig hund med jävlaranamma kan lika gärna vara en labrador, och de kan vara helt utan skärpa. min andra hund är precis så, han kan och vet allt bäst och behöver bara någon annan när han är hungrig. tar det emot så trycker han bara på ännu mer, att ge upp är inte ett begrepp han är bekant med. men aldrig att han skulle kunna kallas vass. han är liksom alldeles för fånig. det finns knappt något allvar alls i den hunden.

Man känner sig alldeles vilsen i denna rasdjungel! Men på måndag är planen att vi ska ringa runt till lite olika kennlar och prata med dom angående olika raser, och klickar det åker vi nog ut och träffar olika hundar också :) Samma sak gjorde vi när vi skulle skaffa vår golden också, då åkte vi och tittade på det mesta från irländsk setter till chowchow ;) :D Men jag är säker på att vi hittar ännu en guldklimp där ute som bara väntar på oss :D Det ska bli spännande att se i vilken förpackning den döljer sig!
Angående begreppen vass/skarp så tyckte jag cillamuffins förklaring lät väldigt logisk :) Men ordens innebörd varierar nog som sagt från person till person.
Tack än en gång för alla tips och svar, om ni har något mer att bidra med, hojta till!

Dom raser jag ofta upplever som vassa i mentaliteten har ofta just stor skärpa, TJT till exempel. Så jag tror vi pratar om samma beteende, fast jag tänkte inte längre än näsan räcker med att begreppet skulle innefatta andra raser ;) Men, en hund med stor skärpa tycker jag är precis som du beskriver. En hund med "kort stubin" helt enkelt.

Men min betydelse av "vass" för mig kan nog bara taxar samt gris- och grythundar, så angående skärpa håller jag med dig.

Jag har också en DSG, tik 3 år.

Hon är en så otroligt lätt hund att ha, hänger med på allt, älskar alla och är älskad av alla, kan jobba hur mycket som helst utan att bli trött (springer gärna brevid både cykel och häst) men tar det gärna lugnt i soffan vissa dagar också (framför allt om det regnar...)

Hon går bra ihop med alla andra hundar och älskar barn. Lätt att ha lös. Hon är väldigt anpassningsbar, jag gick från att bo på landet och jobba på ridskola och ha henne med hela dagarna till att flytta till lägenhet och börja plugga, vilket innebar mer ensamtid, mer koppelpromenader och hon bara gillar läget :love:

Pålsvården är lika med noll, MEN hon fäller ganska mycket i perioder, så det får man vara beredd på. Är ganska frusen, så vill man att hon ska vara lika positiv till att hänga med på allt även på vintern så bör man investera i ett varmt täcke.

Lite bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id486369_page0.html

Jag var länge inne på pudel och är det egentligen fortfarande. Husse sa dock strikt nej till pudel så vi skaffade dvärgschnauzer istället, är kanonnöjd!

Jag upplever dock dvärgschnauzern som att den behöver mer pälsvård, och att pudeln är lite lättare att jobba med.
Jag jobbar rätt mycket med min hund och visst är det kul, och går oftast bra. MEN det gäller att hålla honom motiverad, vilket ibland är hur lätt som helst och ibland snudd på omöjligt.

Lancashire Heeler!:idea: Liten behändig gårdshund som inte sticker, lättlärd och bra tilll agility och minimalt med pälsvård. Det är en hund som gärna vill jobba men som gärna latar sig i knät eller i sängen och är lycklig bara den får vara med matte/husse

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 418
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 360
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 875
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 539
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka