Ännu en nybörjarfråga...formen....

S

super mario

Jag vill knyta an lite till min gamla tråd om skänkelläget i denna fråga/ diskussion. Jag funderar nämligen på det här med formen!
Jag red min första lektion på islandshäst i går och det var bland det roligaste jag gjort men också det svåraste! Min ridlärare sa att man strävar efter samlingen och att kunna ställa och böja hästen men jag tyckte att det kändes som att flytta hela hästen i kurvorna- svårt att förklara men hästen gick liksom inte att ställa och böja. Min fråga är; ska det kännas så eller ska hästen gå i form genom att böja på nacken och det ska gå att ställa och böja? Jag vet ju att hästarna höjer huvudet i tölten även om den är samlad och min häst gick jättefint i tölt och ridläraren sa att jag red den bra men jag tyckte inte alls att det kändes bra eftersom kontakten med munnen var så konstig ( för mig) jag var bara mjuk i handen men fick liksom ingen kontakt som man får på storhäst men det gick ju ändå bra. Ska det kännas så med islandshäst? Är det jag som bara är ovan? Ridlärarn sa i alla fall att sätet och skänkelläget var jättebra förutom att jag hade en tendens att ramla framåt, så tack bukefalister för tipsen i min gamla tråd!:bow:
MVH Super mario

Sv: Ännu en nybörjarfråga...formen....

Försöker förtydliga; det kändes helt enkelt som när man var nybörjare på häst och bara travade och galopperade utan en tanke på samling och form. Så¨ska det väl inte kännas? Hästen ska väl kännas välarbetad även i tölten? Men hur?:confused:
Ursäkta om det är vagt, det är så svårt att förklara....

En islandshäst ska man rida i form precis som hästar av alla andra raser. Man kan dock behöva tänka på att exteriöra förutsättningar varierar mycket bland islandshästarna och att deras grundutbildning inte alltid är den man är van vid från storhästvärlden. Jag tycker att när man börjar rida isis så får man verkligen tänka igenom vad äkta form verkligen är eftersom det inte alltid går att trycka in en raggsocka i "dressyr-halvblods-modellen".
Sedan är det tyvärr så att många isisar är "förstörda" i munnen genom felaktig/grov ridning. Då har man ett stort arbete framför sig för att återskapa kontakt och förtroende.
Generellt upplever jag att man ofta ska fokusera på aktiviteten bakifrån och rida fram hästen till en mjuk hand. Äkta samling och form kommer bakifrån och är en nödvändighet även på en islandshäst.
Hoppas du får någon hjälp av mina funderingar och lycka till med isisridningen!

Glömde nog svara på de flesta av dina frågor:)
Här kommer i alla fall några svar:
Ja, hästen ska gå att ställa och böja!
Ja, hästen ska kännas välarbetad även i tölten!
Angående att böja på nacken, så visst ska den göra det(efter sina exteriöra förutsättningar), men detta är ju något man kan tänka på senare när man har grepp om bakbenssteget och fått en mjuk kontakt med hästens mun.

Mitt tips är dock att inte känna dig stressad över att det inte känns helt följsamt, mjukt och samlat till en början. Du har ju precis börjat rida 5 växlat och har mycket nytt att lära och få in i kroppen innan det fungerar helt!

Försöker förtydliga; det kändes helt enkelt som när man var nybörjare på häst och bara travade och galopperade utan en tanke på samling och form. Så¨ska det väl inte kännas? Hästen ska väl kännas välarbetad även i tölten? Men hur?:confused:
Ursäkta om det är vagt, det är så svårt att förklara....

När man precis börjat rida tölt, så KAN det vara bra att "bara följa med" och känna in takten och rörelsen innan man försöker börja påverka - speciellt om man hamnat på en häst som töltar rent och bra! Och du är ju nybörjare på tölt, om än inte på häst generellt sett, och då är det kanske inte så konstigt om det känns så?

I övrigt har du redan fått bra svar, och ja, det skall gå att ställa och böja hästen i tölt, arbeta den på volt och även rida skänkelvikning och skolor - men kanske inte första gången!

Tack så mycket för svaren!!!

Något man inte får glömma när man rider islandshäst kontra storhäst, är att många islänningar har ju tre gångarter i samma tempo och storhästarna har en.. (tölt, trav å grisepass :crazy:)
Det kan på vissa hästar bli en riktig balansakt innan man hittar rätt takt.:smirk:
Självklart är målet för samling det samma som på storhäst men utmaningen att få till det känner jag e större på islänningarna. Antingen gillar man den utmaningen eller inte. jag ÄLSKAR den!:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 307
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur