Ännu en kommentar från en artikel....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Här kommer ännu en kommentar fån samma artikel på internet som den förra tråden jag lade in här i forumet.

Samma internationella hästhandlare, hingsthållare och uppfödare säger även detta angående de gamla framgångsrika tävlingsstonas plats i aveln:
Citat " - I´m not sure why this happens but it seems to me that you can not use the animal´s body twice - to have it a showjumper until it is 14/15 and then into the breeding, it hardly ever works. Ratina didn´t work. It might just be that it is too much expect from he body. It´s funny but everybody has a certain age when you produce the best, with a milking cow, it is the third or the fifth calf that gives more milk. I cannot explain why it happens with horses but it does seem that you can´t use the body double, to be a good sporthorse and then to be a good mother " slut citat.

Kommer att lägga in länken till den här artikeln när diskussionen kommit igång lite ;)

Vad säger ni om hans påstående ? Vad har ni för erfarenheter av gamla tävlingsston som avelsmärrar ?

Hälsningar Helen

Sv: Ännu en kommentar från en artikel....

Största problemet är väl att få de gamla tävlingsstona dräktiga? TV försökte ju i flera år få sin GP-märr Caprice dräktig utan att lyckas. Det kanske är med stona som med många högpresterande kvinnor i sporten, de får hormonstörningar och svårare att bli gravida.
Om påståendet vore sant kan man inte bedriva prestationsavel fullt ut.

Nja, jag tror inte det stämmer. Däremot har man ju hört att de bästa tävlingshästarna föds från märrar som inte är vare sig för unga el för gamla, alltså att de släpper "bättre" ägg mellan 8-14 års ålder eller nåt (bara en siffra men ungefär). Jag tror det finns statistik och vetenskapliga undersökningar på detta, men man kan ju titta i sin omgivning och se att det iaf inte alltid stämmer ;). Flippan t ex.

Jag tror absolut att det ligger något i det.

Har sett ett toppsto på nära håll, som haft det väldigt krångligt i avelsboxen. Knappt några resultat alls faktiskt, med ett par undantag på många år...

Genetiskt så torde det ju inte spela någon roll om stoet haft tävlingskarriär eller inte, men att de kan vara svåra att få dräktiga trodde jag var en "regel".

Förr pratade man ju ofta om att ta föl vid 3-4 års ålder så de "kommit igång" innan tävlingskarriären med fölning.
Det var långt innan treårs testen fanns.

Just nu kan jag bara komma på Felicia, mamma till Feliciano, Marcos Lilla Lisa och Chess, som själv gick svår hoppning och sedan fått tre avkommor som också gjort det! Hon fick fyra föl, men det första dog som ung, och av de tre som blev vuxna gick alltså alla tre svår hoppning!

Problemstona är ju oftast ston som inte haft föl tidigare och är 12 år och uppåt, dom har ofta enligt veterinären dåliga slemhinnor som minskar deras möjlighet att bli dräktiga, ston med föl på 30:e dygnsbrunsten är ju de som funkar bäst även om vädret är si och så

Har själv haft (har) en del gamla tävlingsston i avelsboxen... I några fall har det fungerat superenkelt, men i två fall lyckades det aldrig... trots flera upprepade försök. Båda dessa ston var 16 år (det år vi började betäcka) De hade båda två tävlat många år i mkt höga klasser... vet inte om det är en tillfällighet?!?

Idag kom jag just från U-ljud med vårat 8åriga Cortezsto, i rejäl tävlingskondition, och hon var dräktig...

De ston vi ej fick dräktiga hade båda två problem med "svag aktivitet i livmodern..." dvs sperman låg kvar i äggstocken och skvalpade runt alldelles för länge...

Så man vet aldrig...det är ju det som är det härliga med djuraveln...

Har bestämt för mig att jag nyligen läst att just Ratina fått 2 hingstar godkända efter sig. (Embryotransfer, tror jag).

Ratina har ju avkommer som tävlar på högsta nivå, dock är ju dessa födda med embryotransfer kanske han menar när hon efter tävlingskarriären själv skulle bära fram fölen eller ....
Dessa avkommer borde ju vara födda när hon var relativt ung (kanske mellan de 8-14 år som nämns innan) med tanke på att de nu är tillräckligt gamla för de högsta klasserna.

Läser man här så valde jag ju rätt ålder att låta stoet få ett sabbatsår från tävling för att få föl (8år i år). Får väl börja planera in OS 2016 i planeringen....

Så här säger han om embryotransfer:

Everyone seems to have gone off using embryo transplants – once they were the big thing in Europe, now no-one very much is doing it?

“Because it cost a lot of money, and not enough comes out of it. It is not like a cow, with the horse it is very important in the first four or five months, which mare is next to the foal. They tried to use the cold blood mares – nothing – the cold blood mare just stands under the tree, and the foal just stands around too, and he is a dummy, he is ruined for life before he is one year old. We should have known it, because an orphan is a terrible animal, people treat orphan foals like dogs – bring them into the kitchen, oh he is so sweet – and they kill everybody. I have seen 3 or 4 like that in my practice and they were all shot, by the time they are three or four years old, they are dangerous, no education. That’s the trick with the mother, it is very important, who educates the foal. What they use now are Warmblood mares, maybe that is better.”

Hälsningar Helen

Har hört exakt samma om embryotransfer, reagerade direkt bla på kallblodsstoet de valt ut först till Flippans embryotransfer,.
Har ju själv vissa planer på embryotransfer sedan på tävlingsstoet som nu är dräktigt om avkomman blir riktigt bra. Det jag då tittar efter på stoet som skall föda det är att den är så lik som möjligt som stoet. Mitt andra sto (som tyvärr nu verkar vara svår att få dräktig så hon faller ju då bort, tom nu 2 omg) är mkt lik men mildare i humöret de funderingar jag då hade var att fortsätta låta dessa ston gå tillsammans så att den riktiga mamman är med och uppfostrar också (hon är ledaren), allt naturligtvis om det fungerar bra. Har även ett sto i bakfickan som är mkt lik stoet samma stentuffa mentalitet så det blir kanske hon i så fall då kan dock inte stona gå tillsammans hade aldrig gått att släppa ihop dessa stentuffa ledarindivider båda två.

Det finns säkerligen något i det. I många länder (tänker tex på Spanien och Portugal) använder man stona till avel och hingstar till arbete.
Skulle gärna vilja läsa artikeln, så jag väntar med spänning på att du lägger in den!

Ratina fölade som 3 och 4 åring före tävlingskariären och som treåring fick hon sonen Rex Z med helbrodern Rebel Z

They tried to use the cold blood mares – nothing – the cold blood mare just stands under the tree, and the foal just stands around too, and he is a dummy, he is ruined for life before he is one year old

Hur i hela friden kan det stämma när kallblodsstona används som mödrar till polohästar i Sydamerika??

Låter lite orealistiskt...så om man har flera kallblodsston med embryoföl vid sidan...menar han att de inte skulle leka då-skulle de bara stå där likt zombier då?

Jag menar...inte fasen gör mina hbl ston så många knop med föl vid sidan-de har bara ett intresse-MAT.Fölen leker ju för sej själva tom om man bara har ett enstaka föl utan jämnåriga fölkompisar.

Verkligen fundersam på den här artikeln.Sydamerika har väl hållit på med sina polohästar och embryotransfer bra mkt längre, än vad det gäller hbl avel i resten av världen.

Kommenterar båda dina inlägg i samma:

Angående stoets ålder. De polska statsstuterierna (ok, de är privatägda nuförtiden, men ändå...) har mycket framgångsrikt idkat programavel av arabiska fullblod i ca 200 år (ton av erfarenhet, alltså). De säljer ofta sina avelsston vidare när de är 15-16 år. Även de bästa. De räknar med att de har fått sina bästa avkommor då.

Angående surrogatmammor. Inte vet jag om just kallblod skulle vara "sämre" mammor, men visst har det enormt stor betydelse för fölets framtida psyke vilken mamma den har vid sin sida. Den prägling stoet ger på fölet under dess första månader är inte att förakta. Det kanske rentav har större betydelse än det genetiska arvet.

Carina på Silver Arabians

Jag haller med. The Irish National Stud som avlar galopphastar anvander kallblodsston som surrogat-mammor vid behov. De menar pa att kallblodsstona har battre fettrikare mjolk och folet egentligen far en battre chans i livet an de folen som vuxit upp brevid sin riktiga mamma.

Jag har ett exempel har hemma. Jag har ett sto som at mycket lat, ligger mycket och ater annu mer. Sedan har jag ett sto som ar mycket aktivt, galopperar runt och ror mycket pa sej. Dock blir deras fol mer eller mindre det samma. Det ar inte sa stor skillnad pa dem rent tempramentmassigt, och da ar det aktiva stoet inte speciellt enkel i temperamentet.
Kanske ar det sa att eftersom de vaxer upp i en sadan flock som det blir med ston och fol, samt nagra unghastar och nagon gamling sadar, kanske de far det basta ur bada varldar och blir ok.

Det jag reagerar pa ar vad denna mannen sager att folen som kommer ut kallblodsstona ar latare an de som kommit ur varmblodsstona. De vaxer val inte upp med enbart ett sto brevid sej, finns det inga andra fol att leka med.
Givetvis ar pragligen mycket viktigt, men jag tror verkligen inte att kallblodsstona skulle framkalla nagon passivitet hos folen!!

Kan inte alls förstå varför det skulle vara en nackdel med att ha en kallblodsmamma som "surregatsto"... Det viktiga måste ju ändå vara att det är ett sto som har lätta fölningar, bra mjölk och är en bra och lagom uppfostrande mamma...

Ungefär lite som med "fosterbarn" bland oss själva... ;) Du kan lära dom vad som är rätt och fel, men deras psyke och nedärvda gener kan du inte ändra på...
bara på deras tankebanor...

Stod ju i Avelsextra om detta med ET och mottagarston. Där menade de att man går från kallblod av två skäl, dels som artikelförfattaren ovan menar - de är för "lugna". Dels för att de ger för mkt mjölk och fölungarna växer för snabbt.

Beträffande Flippans surrogatston så tror jag nog att kallblodet passar henne ganska bra (fast hon har ju inte blivit mamma än, ingen ny chans förrän efter EM nu). Ägaren känner henne väldigt väl och har valt henne just pga av hennes "rätta" skalle. Kallblodstravare är ju inte som brukshästar utan rätt lika svenska halvblod faktiskt. Vore ju stor skillnad om hon hade valt en arbetshäst! Däremot valde hon bort alla "vanliga" travare, såna finns det ju en uppsjö av, men det ville hon inte ha just pga av stoets prägling. Känns inte som att det blir rätt skalle för hoppning.

De övriga båda stona som är aktuella för ET var båda 50% xx och utvalda mkt på psyke. Den ena är dessutom halvsyster till Flippan, men är nog inte aktuell längre, tror hon har seminerat henne som vanligt nu.

Senast ändrad:

Jag tror inte det stämmer i allafall.Det verkar inte logiskt.

En fölunge dricker mjölk tills den är mätt...ju större fölet blir ju mer mjölk i juvret om än att de äter mer sällan istället men större portioner.Det är fölet som påverkar HUR MKT mjölk som kommer ur juvret.(under förutsättning att mjölkproduktionen funkar som den ska).

I Sydamerika använder man dessa ston just för att mjölken är fetare och bättre.Det ger fölen en bättre start i livet.

Rent genetiskt är hästarna densamma.Kanske att hästarna blir lugnare mentalt i hagen osv och rent hanteringsmässigt.Men det påverkar ju knappast hur de skulle fungera senare under ryttare-jag menar-herrgud-behöver en häst vara mer kvick än i polo!?!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 559
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
974
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 063
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar