Ännu en kommentar från en artikel....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ännu en kommentar från en artikel....

Här kommer ytterligare en ledtråd till vem som intervjuas - Han är dessutom veterinär, ville inte skriva det i det första inlägget då det kanske skulle kunna ge för mkt tyngd åt hans påståenden, utan skriver det nu istället :D

Hur som helst så tror jag att många här inne redan nu förstår vem det är :idea: som intervjuas :D

Jag sätter in länken ikväll ;)

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men det var inte att den fick för mycket mjölk utan att den var för fet. Kolla bara inom humansidan vilka nya sjukdomar som kommer på ungdomar pga barnfetma. I sydafrika är ju förutsättningarna lite annorlunda. Kanske behöver de fetare mjölk där pga lägre proteinvärden i höet. I de flesta rekommendationer om unghästar som jag läst skrivna i Europa rekommenderas att hålla föl/unghästar i normalt hull och definitivt inte göda upp dem som broilers pga att det minskar hållbarheten bla.

Det med genetiken låter jag vara obesvarat men lunga, hjärta och muskelceller mm utvecklas bara till en viss ålder. Läs växer, om en individ tränas i tidig ålder kan tex musklernas celler öka i antal. Efter en viss ålder ökar de inte i antal längre. Då kan de bara öka i storlek men det bara till en viss del.
Exempel: En individ som är tidigt aktiverad kan få tex 200 muskelceller, de kan alla bli 3 ggr sin storlek senare vid träning.
En ung individ som är inaktiverad kanske får max 120 muskelceller som senare i livet genom träning kan bli max 3 ggr sin storlek.
Helt klart har den aktiverade unga individen en klar fördel resten av livet.
Detta gäller även för hjärtat och då hjärtats kapacitet att pumpa runt mängd blod för syresättning.
Att aktivera unga individer kallas inom humansidan för Kenyamodellen tror jag. Det är taget från Kenyanska långdistanslöpare som ju är överlägsna. Men de sprang redan i väldigt ung ålder.
Detta har även börjats anammas inom hästvärlden, bla inom travet.

Så visst har aktivering av föl i redan tidig ålder en stor betydelse. Men det gäller att hitta balansen och inte aktivera för mycket för det medför ju risker det med.

Sen tror jag kanske att just med kallblodsston så kan psyket spela in en stor roll. På tex en hopphäst vill man ju ha sk "vinnarskalle" med lite "j-a anamma" , det behövs vid en omhoppning. Kanske många kallblodsston är för godmodiga och lugna. Men som inom allt finns det säkert en del som är vassare och passar utmärkt även där.
Det finns ju halvblod som bara står och äter och sover med, fast det är kanske inte lika vanligt som hos kallbloden.
De är ju framavlade för att vara lugna, stabila dragdjur. Perfekta till det de är avlade för.

Intressant diskussion detta... ;)

Samma länk som jag plockade info angående OCD i en annan tråd. ;)

:o - det hade jag missat...

Helen

Det är så lätt hänt! Man kan inte hålla reda på allt som rör sej här på Buke-eller hur!?! ;) :D

Har du hunnit kika på länken som jag la in?(Angående fett i mjölk osv)

Väldigt intressant artikel!

Något jag funderat på sen jag läste i förra OCD-tråden är att det pratades om att friröntga stona, min fråga är då vad skulle ni sto-ägare göra om det visade sig att ert sto hade OCD? Hade ni tagit henne ur aveln? Sålt henne som tävlings- eller ridhäst (om hon är någorlunda ung) och köpt ett OCD-fritt sto. Fortsatt avla på henne?

Alla verkar förutsätta att stona är OCD-fria men jag vet flera i min omgivning som har hästar som är opererade eller har OCD, så problemet är nog tyvärr ganska vanligt. Undrar hur procenttalet skulle se ut om ALLA var röntgade???

(Mitt sto är inte röntgad och jag vet inte hur jag själv skulle handla om det visade sig att hon hade OCD)

Nej jag har inte kikat ännu men jag ska göra det och återkomma :D
lovar...

Hälsningar Helen

Jag avstod att köpa ett OCD sto, och köpte ett utan.
I efterhand har det visat sig att den jag avstod, har klarat flera års tävlande (msv h) , trots att hon har mycket OCD.
Har sett att hon har fått trevliga avkommor, trots att hon hade hemska plåtar.....
Men jag skulle aldrig vågat chansa, när jag visste... Jag visste att den hade blivit väl uppfödd, så jag har svårt att tro att det uppkom genom utfodringen. Hennes mamma var ganska OCD rik i tillägg. En snygg import, som lämnat flera exporter....

Kanske skall man göra som i hunderiet?
De har ju flera program för att bekämpa olika defekter/sjukdomar?
Där graderas ju avvikelserna, och de med grava avvikelser får man inta avla på.

mvh

kima skrev:
Jo, men det var inte att den fick för mycket mjölk utan att den var för fet. Kolla bara inom humansidan vilka nya sjukdomar som kommer på ungdomar pga barnfetma.
Nu handlar det ju inte om att folen ater pa McDonald's och sitter inne och spelar TV-spel, utan det handar om att de far en battre kvalitet pa den maten som ar gjord for dem. Ju battre kvalitet pa mjolken hos bade manniskor och djur ju friskare blir avkommorna.
Har man gjort nagon studie hos kvinnor och kvalitet pa mjolken??
Man har ju gjort studier pa barn som ammas och barn som inte ammas, och dar syns ju en skillnad, sa det borde ju finnas skillad pa kvinnor och kvinnor. Har tex vissa nationaliteter battre mjolk an andra?

I sydafrika är ju förutsättningarna lite annorlunda. Kanske behöver de fetare mjölk där pga lägre proteinvärden i höet. I de flesta rekommendationer om unghästar som jag läst skrivna i Europa rekommenderas att hålla föl/unghästar i normalt hull och definitivt inte göda upp dem som broilers pga att det minskar hållbarheten bla.
Fast det var val Sydamerika som hon menade? Finns det verkligen sa mycket polo i Afrika?
Sydamerika har ju bland de basta jordarna i varlden att odla pa, sa jag tror minsann inte att det ar nagonting fel pa deras ho.
Allting har en balans, och unghastar ska varken vara for smala eller for feta. Men som jag skrev ovan sa handlade det ju inte att fodra upp folen for kung och fosterland utan om att ge dem battre kvalitet pa det de redan ater.

Jag tror att kallblod ar sa tuffa och uthalliga som de ar, for att de far en bra start i livet. Och av samma anledning blir fullblod lite kansliga och inte lika taliga, da deras mammor inte har samma kvalitet pa mjolken.
Men sedan handlar det ju om vad vi vill gora med hastarna och varje ras har ju sitt arbete.
Fullblod (generellt satt) har inte ett langvarigt tavlings liv, och ar inte heller speciellt hallbara.
De nya moderna halvbloden har precis samma daliga kvaliteter som fullblodet. Det gar inte att ha fullblodshovar och fullblodsben pa halvblodskroppar, det ar sjalvklart att det inte haller i langden.

Jag tror heller inte pa att folet enbart praglas av sin mamma, utan av hela omgivningen. Dessutom sa arver vi mycket mer av vara gener an vad vi tror. Vissa hingstar har ju ett rykte som verkligen stammer - vissa hingstar far lata fol och vissa far lite skarpare....och eftersom 99% av alla folen inte traffar sin pappa under sin uppvaxt sa ar det omojligt att de praglas av det.

Alla veterinarer har olika asikter och saker och ting. Bara for att man ar politiker sa innebar inte det att man vill folkets basta. Samma med veterinarer, bara for att man ar veterinar innebar det inte att man faktiskt har ratt i allting man sager och gor.

Bara en liten kommentar om mjölkens fettinnehåll. Orkade inte läsa i länken, men vi hade ett Nordsvenskt brukssto som amma till ett halvblodsföl för några år sedan och jösses vilken liten kubik han blev. Han såg ut som en charolaiskalv efter kort tid med denna mamma, smällfet. Jag tror att kallblodsraser har fetare mjölk än de mer varmblodiga, iallafall om jag ser till mina erfarenheter (1 fall). Efter avvänjning återgick han till att bli mer normal i hullet.

OCD iom travet är ju ralativt vanligt( iofs kanske våra hästar röntgas i större utsträckning redan som 1 årigar) och jag ser det inte som nåt minus....många ggr klarar som sig utan op och om man har röntgat och märker att dom börjar krångla är det ju bara att operera.....OCD och HD/AD på hund tycker jag inte går att jämföra....

Föl präglas nog mycket på sin mamma , men både och naturligtvis...en bra mamma är guld värt

Så som man kan utläsa av länken så är det så här enligt analys 1993;

Nu vet inte jag om det är "Standardbred som står för halvblod?

Standardbred fett 0,31-2,35% protein 1,77-4,30% lactos 6,08-7,44%

Coldblood fett 1,27-2,10% protein 1,87-3,06% lactos 6,00-6,63%

För att ta ytterligare några andra raser;

Arabians fett 1,89-2,01 % protein 2,35-3,33% lactos 5,57-6,13%

Andalusier fett 2,32-2,43% protein 3,12-3,84 lactos 5,39-5,83%

Jag har sett ett hbl föl vid sidan om ett nordsvenskt sto.Fölet var i gott hull men inte som en "broiler".

Någon som får några funderingar gällande siffrorna?

Förnuftigt resonemang från din sida. ;)

Det beror helt på vilken grad av OCD som visar sej.

Nu har även jag läst artikeln som innehöll en heldel matnyttigt ;)

Nej jag får ingen fundering vad det gäller siffrorna...TÄnker du på något speciellt :confused:

Helen

Jag har en fundering över siffrorna!

Hur många stons mjölk testades? Före eller efter fölet diat? Tid på dygnet? Flera prov på varje sto (hur många?) vid olika tillfällen?

Mjölken kan variera oerhört i fetthalt hos samma sto beroende på flera faktorer. Och skillnaden mellan olika ston borde då kunna vara ännu större.

Intressanta frågor.

Jag hittar ingen info om hur många ston det gäller i den här artikeln.

Ska maila författaren och se om jag kan få fram fler uppgifter om detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 715
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
1 006
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 127
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna