Sv: Ännu en kommentar från en artikel....
kima skrev:
Jo, men det var inte att den fick för mycket mjölk utan att den var för fet. Kolla bara inom humansidan vilka nya sjukdomar som kommer på ungdomar pga barnfetma.
Nu handlar det ju inte om att folen ater pa McDonald's och sitter inne och spelar TV-spel, utan det handar om att de far en battre kvalitet pa den maten som ar gjord for dem. Ju battre kvalitet pa mjolken hos bade manniskor och djur ju friskare blir avkommorna.
Har man gjort nagon studie hos kvinnor och kvalitet pa mjolken??
Man har ju gjort studier pa barn som ammas och barn som inte ammas, och dar syns ju en skillnad, sa det borde ju finnas skillad pa kvinnor och kvinnor. Har tex vissa nationaliteter battre mjolk an andra?
I sydafrika är ju förutsättningarna lite annorlunda. Kanske behöver de fetare mjölk där pga lägre proteinvärden i höet. I de flesta rekommendationer om unghästar som jag läst skrivna i Europa rekommenderas att hålla föl/unghästar i normalt hull och definitivt inte göda upp dem som broilers pga att det minskar hållbarheten bla.
Fast det var val Sydamerika som hon menade? Finns det verkligen sa mycket polo i Afrika?
Sydamerika har ju bland de basta jordarna i varlden att odla pa, sa jag tror minsann inte att det ar nagonting fel pa deras ho.
Allting har en balans, och unghastar ska varken vara for smala eller for feta. Men som jag skrev ovan sa handlade det ju inte att fodra upp folen for kung och fosterland utan om att ge dem battre kvalitet pa det de redan ater.
Jag tror att kallblod ar sa tuffa och uthalliga som de ar, for att de far en bra start i livet. Och av samma anledning blir fullblod lite kansliga och inte lika taliga, da deras mammor inte har samma kvalitet pa mjolken.
Men sedan handlar det ju om vad vi vill gora med hastarna och varje ras har ju sitt arbete.
Fullblod (generellt satt) har inte ett langvarigt tavlings liv, och ar inte heller speciellt hallbara.
De nya moderna halvbloden har precis samma daliga kvaliteter som fullblodet. Det gar inte att ha fullblodshovar och fullblodsben pa halvblodskroppar, det ar sjalvklart att det inte haller i langden.
Jag tror heller inte pa att folet enbart praglas av sin mamma, utan av hela omgivningen. Dessutom sa arver vi mycket mer av vara gener an vad vi tror. Vissa hingstar har ju ett rykte som verkligen stammer - vissa hingstar far lata fol och vissa far lite skarpare....och eftersom 99% av alla folen inte traffar sin pappa under sin uppvaxt sa ar det omojligt att de praglas av det.
Alla veterinarer har olika asikter och saker och ting. Bara for att man ar politiker sa innebar inte det att man vill folkets basta. Samma med veterinarer, bara for att man ar veterinar innebar det inte att man faktiskt har ratt i allting man sager och gor.