Ännu en "hitta hundras-tråd"

GardenAngel

Trådstartare
Jag ÄLSKAR dessa trådar och har länge funderat på att göra en egen! Enda sen jag skaffade Alice har planen varit att ha (minst) två hundar, men vad ska man ha?!
Alice är ju, som många vet, ett smärre problembarn med mycket medfödda rädslor från oseriös avel. Det misstaget gör jag inte om! Här vänds och vrids det på allt!
"Egentligen" vill jag ha en ren aussie men jag måste sansa mig där, är rädd att de är för mycket hund. Alice är ju sheltie/mini aussie men har en enorm av/på-knapp som inte känns representativ för varken sheltien eller aussien.

Så, vad letar jag efter?

- Trygg, social och stabil hund. Även om jag kommer vara noga med kennel och MH så vill jag ha en erkänt stabil ras.
- Intelligens! Vill ha ett rappt huvud och will to please.
- Av och på-knapp. Ska inte behöva jobba varje dag utan nöja sig med vanliga promenader och lite mental träning i vardagen.
- 40-55 cm ungefär.
- Helst inte fälla monstermycket. Klippning inte ett problem.
- Frisk ras. (Förutom typ HD/AD och liknande ärftliga drag som kan undvikas med bra avel)
- Inte jakthund.
- Allround sportmässigt. Vill främst köra spår/sök och lydnad. Men vill gärna prova drag och frisbee.

Finns ens denna rasen? Älskar Golden, men dom är lite stora och fäller ofta satan! Varit inne på Cocker men är dom lite för envisa för lydnad..? Haft springer spaniel, och dom är fantastiska. Men har jag andra val? :D

Inte envisa, men inte så intelligenta heller.
Pudel? En större mellanpudel eller en storpudeltik?

Vad har du för mål i träningen? Träna flr att det är kul aktivering eller siktar du på att avancera i klasserna?

Haha, kanske är där skon klämmer med cockern. :p

Jag vill inte tävla i dagsläget, är ingen tävlingsmänniska men skulle kunna tänka mig att prova lägre klasser. Men det är som sagt inget mål för mig.

Pudel har jag funderat lite löst på. Kanske får titta vidare på dom då!

Tillägg: vill dock träna lydnad på högre nivå än vardagslydnad. Men ej tävla. Tränar en del specialsök med Alice och vill träna det på ganska hög nivå (går iofs att göra med de flesta raser). Spår är jag inte jätteduktig på, har testat några gånger med Alice, men skulle gärna gå kurs i det med en hund som inte blir lika störd av miljön som Alice.

Tillägg: vill dock träna lydnad på högre nivå än vardagslydnad. Men ej tävla. Tränar en del specialsök med Alice och vill träna det på ganska hög nivå (går iofs att göra med de flesta raser). Spår är jag inte jätteduktig på, har testat några gånger med Alice, men skulle gärna gå kurs i det med en hund som inte blir lika störd av miljön som Alice.

Är Papillon för små?
Annars tycker jag verkarpassa dig..

Tycker det låter som min Golden, Vera.
Hon är en "jaktgolden". Liten och smäcker (20kg), älskar att jobba, otroligt mycket "will to please" men har en bra på/av knapp och de dagar de bara blir promenad nöjer hon sig lika fint med det.
Men när de kommer till arbete ger hon alltid 100% i alla lägen, hon älskar att jobba.

Så kanske en Golden, men avlad åt jakt, kan vara något för dej? De är oftast betydligt lättare i kroppen, smidiga, lättjobbad och älskar att arbeta och hänger med på allt. :)

Tycker det låter som min Golden, Vera.
Hon är en "jaktgolden". Liten och smäcker (20kg), älskar att jobba, otroligt mycket "will to please" men har en bra på/av knapp och de dagar de bara blir promenad nöjer hon sig lika fint med det.
Men när de kommer till arbete ger hon alltid 100% i alla lägen, hon älskar att jobba.

Så kanske en Golden, men avlad åt jakt, kan vara något för dej? De är oftast betydligt lättare i kroppen, smidiga, lättjobbad och älskar att arbeta och hänger med på allt. :)

Ååh :love:
Jag ÄLSKAR jaktgoldens! Tycker dom är så underbart fina! Har strukit dom från listan för kennlarna jag tittat på har vänt sig till jägare..
Hur hög är hon?

Ååh :love:
Jag ÄLSKAR jaktgoldens! Tycker dom är så underbart fina! Har strukit dom från listan för kennlarna jag tittat på har vänt sig till jägare..
Hur hög är hon?
Hmm, ca 55-56 cm skulle jag gissa. :)
De flesta kennlar jag vet om/ varit i kontakt med har inte sålt till specifikt jägare utan till folk som har ett intresse att arbeta med hunden, i jakt, apportering, lydnads spår eller så :)

Kanske en Perro? Lite ojämna dock. Har träffat ett par portugiser också, det har varit överraskande mycket fart i dem! Men de är nog svårare att få tag på gissar jag.

Annars får jag ju säga att efter att ha sett några labbar på BPH så är jag väldigt imponerad av hur jäkla trevliga de är! Totalt orädda, sociala och lekfulla. Det har varit mestadels utställningslabbar och jag har haft rätt mycket fördomar mot dem... Dock är de väl inte raketsnabba i huvudet, inte jämfört med en vallhund i alla fall.

Inte envisa, men inte så intelligenta heller.
Pudel? En större mellanpudel eller en storpudeltik?

Vad har du för mål i träningen? Träna flr att det är kul aktivering eller siktar du på att avancera i klasserna?
Dom cockrar jag har träffat har funkat finfint för tävling i lägre klasser.

Kanske en Perro? Lite ojämna dock. Har träffat ett par portugiser också, det har varit överraskande mycket fart i dem! Men de är nog svårare att få tag på gissar jag.

Annars får jag ju säga att efter att ha sett några labbar på BPH så är jag väldigt imponerad av hur jäkla trevliga de är! Totalt orädda, sociala och lekfulla. Det har varit mestadels utställningslabbar och jag har haft rätt mycket fördomar mot dem... Dock är de väl inte raketsnabba i huvudet, inte jämfört med en vallhund i alla fall.

Har en del fördomar mot vattenhundarna. Träffat en del lagottos och dom är väldigt ojämna. Vissa är jättefina, andra är instabila. Pappa har en jättefin lagotto men skulle inte ta risken riktigt.

Labbar gillar jag, mest träffat "grislabbar" men dom är himla trevliga. Dock i största laget och fäller rätt rejält! (Iaf dom jag träffat) Och lite för "buffliga" på något vis, inte dom smidigaste :p men dom finns med på listan, bara inte så högt upp!

Corgi kanske? Relativt små men rejäla. De har ju intelligensen och drivet från vallsidan, har för mig att de är framgångsrika på lydnad, agility osv :)

Labbar gillar jag, mest träffat "grislabbar" men dom är himla trevliga. Dock i största laget och fäller rätt rejält! (Iaf dom jag träffat) Och lite för "buffliga" på något vis, inte dom smidigaste :p men dom finns med på listan, bara inte så högt upp!
Det fins jaktlabradorer också, de är lite mindre och smidigare. Förvisso var du inte ute efter jakthundar, men jag vet en som har en jaktlabrador som vanlig sällskapshund, funkar fin fint, men det är väl det med att hitta rätt kennel. :up:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 482
Senast: Krumben
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka