Ännu en härstamningstråd

Lady_D

Trådstartare
Skulle vilja höra er åsikt om mitt fullblods "ridhästhärstamning". Han är efter: Parios - Billion - Roi Soleil - Grey Sovereign :bump: :love:

Sv: Ännu en härstamningstråd

Jag kan :)

Bakom Parios xx finns hingsten Nearco flera gånger, Nearco xx är kanske mest känd som far till Nasrullah xx som varit ledande avelshingst i både Usa och England under ett flertal år. Nearco xx stammade i grund och botten från hingsten St Simon xx som även tex Cottage Son xx stammade från. Peter Erikssons Cardento kommer ju från Cottage Son xx blod.

Billion xx har ju några avkommor som gjort väl ifrån sig på fälttävlansbanan, även om hans stam kanske inte ger några direkta aha-upplevelser så har de avkommor jag stött på vart riktigt trevliga och duktiga hästar.

Roi Soleil undrar jag lite över vilken av dem det är? Det finns flera födda ungefär samtidigt,

Grey Sovereign xx hittar du bakom hopphingsten Silbersee. Silbersee själv vann ex. Aachens stora pris med Michael Rüping i sadeln. Han ( hästen alltså ) blev pappa till Silvester som sedermera blev far åt Silvano N som lyckats mer än väl på dressyrbanan.
Själv har jag avlat på Grey Sovereign blodet och fått fram en bra fälttävlanshäst med mycket gång och hopp i sig.

Jag tycker du ska vara mer än nöjd med din hästs stam.

Hästen på min användarbild hade Grey Sovereign xx som far morfar.

Det är den Roi Soleil som är e. Atlas u. Etoile Filante

Ja han verkar ha en riktigt hyfsad stam, dessutom så rör han sig som en gud och hoppar kanon, min älskling :love:

Bakom honom finns det bra blod, Aristophanes (efter Hyperion ) ligger tex, bakom fälttävlanshästen Son of a Bitch ( Anna Hassö ) morfar Sonnen Gold xx och även bakom Roman Guard som är pappa till Paula Törnkvists Monaghan.
Hyperion låg ju även bakom Stove Friend x som verkat i svensk avel. Två av Stove Friends söner har dessutom gått internationell fälttävlan nämligen Gould Friend ( Lasse Christenson? ) och Stubin x ( Hans Delling ).
Stubin x ( SM guld i fälttävlan 1992, Svår hoppning ) är ju sedan pappa till Business x ( Johan Lundin ) och JM Röd Kalle x ( Magnus Gällerdahl ) som båda har fälttävlan som sport.

Roi Soleils möderne innehåller hingsten Colombo, mormorsfar till den framgångsrike galoppören Romeo xx som efter avslutad karriär blev pappa till Flyinges legendariska stamsto Drama!
På Roi Soleils och Romeos möderne hittar man även annan gemensam nämnare i form av stoet Rose of England.

Jag skulle nog mest sörja över att din häst är en valack. :)

Det tycker jag att du ska vara, det är inte heller fy skam att ha en bra stammad valack. :banana:

Bara en parentes om min f.d häst som har samma pappa
Jag hade en valack e. Parios-Bal du Seigneur-Aragon. Verkligen jättetrevlig kille (f.2000) o en tryggare o lugnare häst får man nog leta efter. Blev "gamlingarna" rädda för nåt ute som de inte ville gå förbi så var det bara att skicka fram "lillen" att gå först som då var 3-3½ år o han blev minsann inte rädd för nåt :D Inget fbl-hispande där inte..

Det ligger kanske i stammen då för min snygging är också en cool rackare :D

Ja, det gör det säkert :)
Jag behövde aldrig vara orolig att han skulle hispa eller gå i taket ute, red mycket ensam o jag kände mig hur trygg som helst på honom.. Nästan tryggare än på 10-åringen :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 016
Senast: tanten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka