Ännu en fråga om dessa maskar...

K

Kola

Har funderat lite på det där med maskarna, och skulle vilja veta:

*Om hästarna alltid går i gräshage, när avmaskar man helst första gången på året då?

*Om den där gräshagen även används på sommaren, är det någon skillnad i smitta då, och ska man då tänka på något särskilt?

*Om den där hagen är för stor för att mockas, är det tillräckligt att hacka sönder lortarna då?

*Ska man välja ett preparat, hålla sig till det hela säsongen och följa tillverkarens anvisningar, eller är det bättre att förkasta den metoden och helt övergå till träckprov för att sedan bestämma vad man ska ha beroende vad provet visade?

*Hur går det till att ta ett träckprov, var får man tag i påsarna, vart ska det skickas, och hur tolkar man resultatet?

Många frågor till alla maskare!

:p Kola

*Om hästarna alltid går i gräshage, när avmaskar man helst första gången på året då?
Kolla först med träckprov i ca slutet av mars/början på april och avgör därefter. Vill man absolut inte göra träckprov så är det läge att börja när det börjar komma upp nytt gräs, alltså i början/mitten av april.

*Om den där gräshagen även används på sommaren, är det någon skillnad i smitta då, och ska man då tänka på något särskilt?
Japp, det blir mer smitta...

*Om den där hagen är för stor för att mockas, är det tillräckligt att hacka sönder lortarna då?
Om man gör det när det är torrt så äggen och larverna torkar och dör. Inte sprida ut högar eftersom det bara sprider smittan över större område. Slå ner högt gräs där hästarna bajsar.

*Ska man välja ett preparat, hålla sig till det hela säsongen och följa tillverkarens anvisningar, eller är det bättre att förkasta den metoden och helt övergå till träckprov för att sedan bestämma vad man ska ha beroende vad provet visade?
Bäst för plånbok och natur är ju att ta träckprov och bara avmaska om det behövs. Är markerna tillräckligt stora är det inte alls säkert att man behöver avmaska alls, eller särskillt ofta. Vissa individer kan dock ha högre smitta "i sig själva" och behöver avmaskas oftare.

*Hur går det till att ta ett träckprov, var får man tag i påsarna, vart ska det skickas, och hur tolkar man resultatet?
Du tar några färska bajskottar från hästen ifråga och lägger i en plastpåse. Lägg en markering (t.ex namn på hästen) och sen en påse utanpå. Fodrat ytterkuvert hittar du t.ex på posten. Följesedel finns att skriva ut på t.ex www.vidilab.se och där finns även adress och priser angivna.

Stort tack, Magdalena! :bow: :) :bow:

Bara en fråga till:

Hur ofta ska man ta träckprov?

:p Kola

Det beror lite på hur det ser ut. Har man 0 EPG på våren och rena beten skulle jag skippa avmaskning och sen ta nytt prov nästa vår. Har man mycket däremot (mer än 1000-1500 EPG) skulle jag ta ett prov på hösten också för att se hur mycket smitta som finns kvar efter alla avmaskningar (alltså nytt prov då man skulle avmaskat med medlets intervall).

Liknande trådar

Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: Madick
·
E
Hästvård Så här såg det ut: Sto 22 år: 250 epg Valack 10 år: 650 epg Valack 6 år: 1850 epg :crazy: Våra hästar går på gammal mark som endast...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Egonson
·
C
Foder & Strö Osäker på om jag ska lägga denna fråga under Hästvård eller Foder, men börjar här. Har mina hästar på lösdrift i en mindre vinterhage...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Lopphög
·
Hästvård Har gjort träckprov på hästarna och det hittades 300 EPG blodmask. Ska nu avmaska och tänkte använda mig av ett Ivermectin-preparat. Om...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix