Ännu en fölfråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Som säkerligen borde höra hemma på Hästvård, men jag anar att jag förmodligen får bättre svar här! Annars får väl "någon" flytta min tråd.

Ikväll, när vi tog in hästarna, upptäckte jag massor av mjäll i min två veckor gamla fölis man! Längs hela mankammen, uppifrån och ner till manken. Stora, vita flagor som banne mig inte fanns där igår! Vad tusan gör att ett litet föl får mjäll??? Hon har ju ingen man att tala om heller ju! Det verkar inte klia eller nåt i alla fall.

Någon som varit med om mjäll i mankammen på ett litet föl förut??? :confused:

Nya foto på fölis föresten:

Snygging!

Sidbild

Tyvärr, ingen aning om mjäll (flagor) på en fölis!

Hon kanske växer så snabbt så att hon måste ömsa skinn.. som min gröna leguan 'Svea' gör var 14:e dag :rofl:

Ursäkta, men jag såg en liten koppling där :o :)

Hon ser ju så pigg & frisk ut på bilderna, rätat upp benen också.. reslig, högställd.. *jättefin* :love:

Åh, tack för dina fina ord! Inte illa pinkat för en travarkorsning, eller hur? :love:

Låter inte helt omöjligt det där med att ömsa skinn? :D

Hennes mamma har aldrig haft mjäll, varken i mankammen eller nån annan stans. Och de är ju ute mycket i den friska luften!

Kan det vara nån slags reaktion på att mamma Francess nu får i sig nästan full digivnings-kraftfodergiva/dag? Eller på brunsten? Stoets hormoner kanske kan sätta fart på annat än magarna hos de små liven?

Mitt föl, som nu är 4 veckor idag!! Grattis till honom på månadsdagen!...

Ursäkta, tilbaka till frågan. Han hade "mjäll" i mankammen vid samma ålder men det har nu försvunnit nästan helt. Undrade också vad det kom ifrån och kom att tänka på att vissa bäbisar ju får något liknade i hårbotten, åtminnstonne hade jag det... Ingen bra förklaring kanske men det var det bästa jag kom på. Säkert inget farligt iallafall. Söt fölis förästen! Stort grattis!!

Hej! Och grattis till månadsdagen!

Jamen, då är det säkert inget farligt. Du har rätt i att bebisar får nån slags skorv, det är ju inte omöjligt om föl får nåt liknande.

Gjorde du nånting åt det? Eller lät det bara vara?

:)

Jag lät det vara, höll koll på det förståss men tyckte inte det var värt att stressa upp sig för så länge det inte blev värre. Försvann av sig självt efter någon vecka. Går det inte bort eller om fölet verkar besväras av det får du ju naturligtvis rådfråga veterinär och det har du säkert tänkt också, du verkar mån om dina djur. Lycka till!

Förresten... vi är ju nästan grannar... södra halland...

Måste flytta min hingst till vintern när han är helt avvand pga av brist på hagar för könsmogen unghingst samt brist på lekkompisar. Du råkar inte känna till något bra stall runt Laholm/Våxtorp? Det är ju över ett halvår kvar men passar på att fråga. Vill vara ute i tid så jag inte tvingas kastrera honom före ett års ålder enbart pga ovanstående problem. Du kan maila mig isåfall... Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka