Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

M

Madeleine Nilsson

Jag lägger den här på Islandshäst och hoppas att den inte är för oseriös för det här forumet... Kanske skulle lagt den på Gnägg, men jag vill ju ha svar från islandshästmänniskor. Det handlar ju i alla fall lite om tävling, poäng och dylikt.

Här är i alla fall några bilder på min häst, som är ett sto på 12 år. Jag sitter som en kratta, det vet jag och jag jobbar på det för fullt. Är egentligen lite tveksam till att lägga ut ridbilder, men jag hoppas ni struntar i mig och fokuserar på hästen istället! (Har fått många bra råd om sitsen på annan tråd!)

Tölt:
(På dessa bilder går hon inte så bra som hon egentligen kan. Det händer att hon får ett ryck och töltar med jättelyft, men det har aldrig kommit på bild tyvärr...)

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-sommaren200518.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-sommaren200523.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-sommaren200519.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-sommaren200524.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Nellyslaugochspindel025.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Nellyslaugochspindel040.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Nellyslaugochspindel043.jpg

Trav:

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-sommaren200544.jpg

Galopp:

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-vren2005061.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-vren2005062.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Ridbilder-vren2005063.jpg

Exteriör:

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/slaug2005074.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/slaug2005090.jpg

Ja, det var väl de bilderna det. Hon är framtung, jag vet, men jag jobbar även på det, att hon ska sätta under sig mer och komma upp med framdelen!
Ska också nämnas att hon är väldigt passtaktig och vi har massor kvar att jobba med innan vi kan tävla, men jag skulle hemskt gärna vilja göra det nån gång! Troligtvis femgång i så fall.

Det är säkert inga bra bilder och jag antar att det är väldigt svårt att bedömma, när det inte finns en film, men vad tror ni hon skulle få för poäng på de olika gångarterna som de ser ut här? Och vad skulle hon kunna få om hon blir av med framtungheten, samlar sig och får större lyft i tölten (som jag vet att hon kan få, då hon visat det) och om jag får bättre sits naturligtvis?
Och så ja, lite allmänt, hur är exteriören mm.?
Är det helt omöjligt att bedömma, så strunta i det då, men det kanske går att säga nåt litet...?

Själv vet jag ju att hon kan bli rätt fin med mer träning (vi rider för tränare nu, som också säger det), då hon har ganska fina gångarter-även om de sitter lite långt inne. Men vad som menas med rätt fin sen är ju en annan sak. Skulle vilja tävla på mindre klubbtävlingar och sånt sen. Så det är ju mest poäng jag vill veta ifall nån kan bedömma det! Därför la jag tråden här.

För övrigt har jag full förståelse om folk skriver mindre positiva saker om henne. Det är ju som sagt bara några bilder att bedömma utifrån och de är inget vidare bra heller. Jag vet ju vad jag tycker om henne, men vill gärna höra utomståendes åsikter också!

Oj, nu blev det väldigt långt! Hoppas nån orkar läsa... Har stora problem med att fatta mig kort!

Sv: Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

jag är absolut ingen expert och ska över huvudtaget inte uttala mig om exteriören...

I ridningen tycker jag att galoppen ser fin ut, det ser ut som att du riktigt rider (även om jag tror att du kan komma tillbaka lite ytterligare i sätet)

Att ha något på ryggen påverkar ju naturligtvis hästen, ju bättre vi anpassar oss desto större förutsättningar har hästen att göra bra ifrån sig. Så jag tror att du får börja tänka om lite, börja med dig själv och din sits och se om det inte blir nån förändring. Hästen kanske orkar bära sig bättre när du får en bättre sits och ni kanske kommer bort från passtakten (marijaa spekulerar...)

Jag sitter gärna med pisken på bogen för att försöka få den häst jag rider just nu att lätta, naturligtvis kommer detta bakifrån och jag har fått tänka om med pisken och skänkeln, och det tar ju en stund att lära om men det funkar, nu får vi med oss bakdelen och gisses vilken uppförsbacke vi hamnat i... ;)

Börja också med takt och form innan du börjar tänka på lyft... lyften är ju bara en bonus, har du en häst som tickar på som en klocka i tölt kommer du faktiskt långt med det :)

Lycka till.

Tack för svaret!

Jo, jag vet att mycket har med sitsen att göra, orkade bara inte skriva så mycket om det! När jag säger att "när hästen blir bättre" och sånt, så menar jag när jag har lärt mig rida henne bättre!
Och självklart går takt och form före lyft. De kommer ju sen när takt och form blir bättre.
Idag vet jag inte vad som hände, men vid flera tillfällen bara reste hon på framdelen och töltade på hur bra som helst! Det var en otrolig känsla. Hon har inte gjort det så ofta på samma ridtillfälle innan. Så visst går det framåt. Även min sits har förbättrats sen dessa bilder togs!

Men i alla fall så menade jag mest med tråden vilka poäng skulle hon få om man bara tittar på hur hon går på bilderna, med klantig ryttare, framtunghet och allt sånt inkluderat!

Men tack ändå för att du svarade. Alltid kul med råd och tips ändå! Det behövs ju...

Hejsan..
Man kan inte bedöma från stillbilder men jag kan ge dig ett lite humm hur poängen sätts.
Först tittar man på takten, är hästen helt ren i takten och har någorlunda korrekt tempo, gärna formen i trav,prioriteras ganska mycket får man i snitt 5. Har hästen aktion i steget så ökar poängen. Är det taktmissar, alldeles för högt tempo tex ökad tölt i arbetstempot så drar det ner poängen. Det var väldigt kortfattat.

//Ultrabeat

Det gör inget att det var kortfattat, alltid roligt när folk svarar!
OK, förstår att det inte går att bedömma från stillbilder, jag tänkte bara OM... Har faktiskt gått domarsekreterarkurs... Det kan man väl aldrig tro när jag frågar så dumt! Men jag har glömt så mycket och även om jag kollar i papprena som vi fick där det står allt sånt som du skrev, så är det så svårt att bedömma sin egen häst! Man blir liksom hemmablind på nåt sätt. Och så vill man liksom bara se det positiva med henne eftersom man tycker så mycket om henne! Tyvärr blir jag dock bara deprimerad av att se mig själv på film/kort, så där finns det i alla fall gott om självkritik! Det får mig att träna ännu mer på sitsen för att slippa se mer såna bilder...!

Men tack för att du tog dig tid att svara!

Nu vet jag väl ganska säkert att det inte går att bedömma poäng från stillbilder, så då ska jag inte tjata mer om det! Undrar istället om nån vill ge sig in på att kommentera exteriören? Ifall det passar in här på forumet vill säga. Kraven på exteriören skiljer ju sig lite mellan islandshäst och vanlig häst/ponny ändå.

Du har redan fått många och bra svar.
Men jag ville bara säga att det ser mycket trevligt och harmoniskt ut på bilderna!

Självklart (om jag får säga så) finns det saker att påpeka, men hos vem gör det inte det :smirk:

Fint!

Tack! Vad roligt att du tycker det! Trodde att de flesta skulle säga att det ser stelt och framtungt ut på de flesta bilderna... I och för sig känner jag ju själv hur hon slappnar av när tölten väl kommer och hon blir mindre spänd, men det är alltid skoj när nån annan säger det, så man får lite bekräftelse!
Visst finns det massor att påpeka! Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om alla mina brister! Men så länge det går framåt får man vara nöjd.

Madeleine Nilsson skrev:
Visst finns det massor att påpeka! Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om alla mina brister! Men så länge det går framåt får man vara nöjd.
Hurrudu, vad är det för självförtroende?? :confused:
Du har ju en fin häst att vara stolt över. Så, bort med de negativa tankarna, de får iallafall inte bort passtakten... Kom igen, gör nu en lista på vad du är bra på istället!!!! :devil:

Du har rätt, mitt självförtroende är väl inte världens bästa, men det är inget jag lider av i alla fall! Men hjälp, jag vet faktiskt en sak som jag är bra på! Jag har bra känsla för takten! Det har många sagt så det tror jag på! Sen måste man ju vara lite kritisk mot sig själv, annars står man ju kvar och stampar på samma ställe hela tiden.
Stolt över hästen är jag! Hon är underbar, trodde aldrig jag skulle kunna få henne att gå såhär, hon som bara grisepassade i nästan alla gångarter! Visst har det tagit tid och en bättre ryttare hade det gått snabbare för, men nu är jag inte duktigare än jag är, så jag är så nöjd så! Är egentligen förvånad över att jag vågade lägga ut bilder här (vill ju inte höra annat än positivt om lilla damen!), men jag kunde bara inte låta bli!
Oj! En sak till är jag bra på: skriva alldeles för långa svar!

hmmm, varför kan jag inte se bilderna när jag klickar på länken ? :confused:

Ingen aning faktiskt. Jag kan se dem... Prova igen senare så kanske det går!

Jag tycker att det såg fint ut! har varit å tittat på lätta tävlingar två helger i rad nu och det kan absolut se mycket sämre ut än vad ni ser ut... Tror att ni skulle få bra poäng!!! Lycka till!

roligt med en sån här tråd till se om den oxå blir sågad=P

jag tycker det ser jättebra ut speciellt i galoppen ser hon ut att bära sig bra och inte så mkt på framdelen...där kan du slappna av lite och luta dig lite mer bakåt/sätta dej ner i sadeln.

i tölten skulle hon kunna få mer lyft om hon blev mer satt på bakdelen...träna mkt halt-tölt-halt osv där hon snabbt ska komma igång från halt till tölt med bakdelen under sig.

traven ser hon ut att söka sig bra neråt utan att bli för framtung driv på ennu mer och fånga upp. och även där räta på dig bak med axlarna upp med blicken, lyft upp händerna lite mer och vinkla dom så tummen är högst. ner med tårna och slappna av=) men det viktigaste försök att inte falla fram för ja tror hästen då blir framtung av det oxå när det blir extra tungt framme...jag har EXAKT samma problem som du....men bara man inte glömmer det o tänker på felen så fixar man dom....lycka till

på exteriörbilden har hon hyffsat högt ansatt hals och ser INTE ut att bli framtung av halsens läge att dömma. men det syns ju i tölten..möjligen om du rätar upp dig ev lutar dig lite bakåt(obs det får inte bli stolsits) så hästen måste belsata bakdelen mer och får det lättare för framdelen. sadeln skulle du kunna lägga lite längre bak(glider den fram så ta en svanskappa) för så blir det på min pålle me....ska nog börja me svanskappan.(vi har ju samma sadel om du minns hehe)

har du tävlat me henne nåt? hur länge har du haft henne? jag tycker det ser jättebra ut och fortsätt jobba på så kommer de bli ennu bättre...rider du för nån?

Tack för svaret!
Äsch, jag tror nog jag vet om alla våra brister så jag oroar mig inte för vad folk ska säga. Man vet ju att alla menar väl ändå!

Ang. framtungheten! Jag tror det beror mycket på att hon har grisepassat i tre år innan jag började rida henne (hon gick som handikapp/blindhäst, kan man aldrig tro nu!) Då verkligen hängde hon på framdelen, var spänd i ryggen och överallt och ja, som passiga hästar är! Hon har blivit bättre, men det handlar naturligtvis om mig också. Jag sitter uruselt, men det har blivit lite bättre. Igår var det riktigt bra, ingen stolsits alls, hurra! Men som sagt det är bara träning som hjälper!

Att sadeln åker fram tänker jag inte åtgärda med svanskappa för det går inte! Finns ingenstans att sätta den i sadeln... Jag gör nu så att jag hoppar av och drar bak den titt som tätt. Sen är jag inte jätteförtjust i svanskappor heller, men det är ju olika vad man tycker!

Nix, har inte tävlat nåt. Ska göra det när tölten sitter som den ska. Det kommer att ta tid, men jag har tålamod, så det ska nog gå till sist! Jag köpte henne från gymnasiet hösten 2004. Innan dess hade jag ridit henne mer än trekvarts år på lektionerna där, så jag visste vad jag fick så att säga!
Det är en islänning som kommer ut ca en gång/månad och håller lektioner eller kurser och det är jättebra. Han är väldigt bra! Man rider på ett lite annorlundare sätt som fungerar perfekt på min häst! Innan var jag med på en två dagars kurs för Alexandra Montan och hon är ju jätteduktig, men för oss hjälpte det ingenting! Jag antar att det gäller att hitta sin egen tränare som passar för både häst och ryttare. De behöver ju inte vara VM-ryttare för att vara bra!

Till Mósi: Tack för ditt svar också! Kul att du tyckte det såg fint ut! Ja, det finns ju alltid folk som är sämre än en själv. Vill man stärka självförtroendet är det bara att åka till nån mindre tävling så hittar man alltid någon man är bättre än!

det om svanskappa jag har ju samma sadeln och Nej det finns ingen sån sak att fästa den i men jag köpte på börjes en grejamoh som man fäster i kanalen längst bak funkar jättebra. sen fäster man svanskappan i den.
och varför skulle inte svanskappa va bra? du kan ju ha den ett tag så hon får chans att fixa muskler framför sadeln(nu ligger den o trycker på dom musklerna så de inte kan utvecklas) så när du sen slutar me svanskappan kommer sadeln antagligen inte glida fram lika lätt.

jo om du säger man måste verkligen passa ihop med tränaren för att överhuvudtaget fatta och ta till sig va de säger och att det måste stämma mellan dig-hästen-tränaren.
nej gud nej de kan ju va en tränare som kanske inte har värsta utbildningen heller bara den kan nåt vettigt.

Sen kan det ju vara så att anledningen till att sadeln glider fram är att den är för trång. Om man då sätter på en svanskappa så hindrar man ju musklerna från att ökas också...

Eller för vid...

Jag skulle hellre prova ut en ny sadel till hästen som verkligen passade än att kludda med massa "hjälp-grejer" som svanskappa, antiglidpad och allt vad det är.

ska du säja hehe=) nejvars...men nu har du ju en bra passande sadel...när jag köpte min sadel(likadan som trådskrivaren) så gled den fram...nu sitter den bra men kan ibland glida lite...ju mer muskler han får destå bättre ligger den.

Antagligen lär du få köpa en ny sadel längre fram ändå eftersom du har just en unghäst som kommer förhoppningsvis växa på bredden.

Jag har aldrig hållt på med några hjälp-grejer? Däremot har jag i ca ett halvår haft en sadel som inte passade min häst så bra, men som sagt så har jag nu en ny sadel som passar min häst perfekt.
Och som Jenny säger så kommer du nog också få byta sadel till din häst några gånger. Kurts förra sadel passade ju honom när den provades ut, men sen ändrade han sig i kroppen och jag fick skaffa en ny sadel. That's life ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 869
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 537
Senast: Stina12
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 955
Senast: Nielaa
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka