Ännu en brodd-tråd!

Tigertofflan

Trådstartare
Nu börjar det bli isigt även här i skåneland, och denna vintern har jag ingen som helst lust att halka omkring som Bambi en hel vinter. Nu ska det broddas!
Han kommer bara ha broddarna vid ridning, och gå med blindbrodd i hage och box. Men vilka brodd är värda att köpa? Finns det några som håller en hel vinter, eller slits de ner/rostar fort?
Hööks har ju broddar. Fungerar de?
Vad ska jag köpa för brodd? Isbrodd? Hur långa? Rider delvis på grus, delvis i mer eller mindre upptrampad lera, och dels på regelrätt stelnad mark.
Vad för blindbrodd? Sånna fyrkantiga som man skruvar i, eller sånna "svarta pluppar". Vilket är lättast, och vilket sitter kvar?
Några andra saker jag behöver? Gängrensare?
Något annat som är bra att tänka på?

Första vintern med broddar för både människa och häst, så jag vill veta allt :o :crazy: :D

Sv: Ännu en brodd-tråd!

Det är väl lite en smaksak, det finns bl.a. långa och korta isbrodd - runda och fyrkantiga. Gräsbrodd har man på gräs, det hörs på namnet!! Brodden brukar hålla (minst) en säsong, visst de slits men är användbara. Jag brukar normalt ha korta isbrodd och skulle det bli riktig isigt ute sätter jag i långa. Här i Skåne är det ju ofta en kombination av barmark - is, och det är ju en onödig påfrestning för hästen att sätta i megalånga brodd när man skall gå på barmark och brodden inte går ner i marken.

Jag brukar ha blindbrodd i hagen, fördelen är att de ger lite fäste. Där får man passa sig så de inte slits för mycket - då går de inte att ta bort.
Jag brukar använda en spik/söm att rensa hålen med och sedan en gängrensare om det behövs. Där får man tänka på att inte skruva i snett så att gängorna förstörs.
Sen behövs ju något att skruva i med så klart - jag använder en hederlig skiftnyckel.
Och till sist - det är bra att ha några brodd i reserv - om man skulle tappa någon.

Glömde säga att jag har de "fyrkantiga" blindbroddarna. "Plupparna" har jag inte provat. Och jag har köpt på Hööks och det fungerade bra.

Jag har broddar på min fram bara, två i varje eftersom det bara är där det finns möjlighet att brodda just nu :p

Köpte några som de hade inne på Till häst sist bara, minns ej namnet på dessa eller riktigt hur de såg ut, då de bara hade en variant inne då. Men förra året hade jag sk Elitbroddarna, dom var riktigt bra tycker jag :)

Men som krypto redan skrivit är det ju lite beroende på väderförhållanden, och hur marken ser ut osv. sen är det ju en smaksak också.

Jag brukar ibland använda en gängrensare eller vad dom heter :o , annars så går det rätt bra med en vanlig spik. Sen har jag en hovkrats med broddnyckel som jag brukar dra åt dom med.

jag brukar köra med vanliga 3/8 som är väl ca 1 cm höga. Har ridit på rejäl blåis och alla möjliga underlag o ser nog ingen egentlig anledning till större o vassare broddar till vanlig ridning..

Jag bor dock i norrland så brodden är på från november till april. Tack vare detta så slits dom ganska mycket så man får byta ut dom efter behov.
Det man inte kan vara utan är just gängtapp och min underbara brodddragare = mycket bekvämt.

//k

polaren kör på vanliga broddar, tror att det sitter korta i nu.. ponnyn har dom dygnet runt, finns ingen anledning i att ta i och ur dem vareviga dag..

och ponnyn har 4 broddar på varje så det blir inte ojämt om det skulle vara barmark.. det borde vara förbjudet att bara ha 2 broddar i varje, stackars senor..

4 brodd/sko under november-april dygnet runt
Använder 3/8" Strömsholmsbrodd som är ca 1 cm hög.

HAr en liten förfrågan :)
Känner mej lite dum men jag har ingen aning om vad en blindbrodd är :confused: någon som kan förklara samt vad fördelarna är jämfört med att sko med broddar?

Vad tycker ni är bäst brodda bara när ni rider eller att hovslagarn sätter i broddar när han skor? Kan inte bestämma mig för vad jag vill göra så tips någon?? :bump:

Blindbrodd är en brodd som du sätter i skon ISTÄLLETFÖR en isbrodd för att skydda så att inte gångorna förstörs och att det blir en massa smuts i broddhålet.
Jag använder broddar hela tiden pga att det kan vara ganska halt i hagen också.
Att skruva i och ur brodd vid behov tycker jag tar tid, bara för att man har satt i en blindbrodd så är det inte säkert att det BARA är att skruva ur den och skruva i isbrodden, oftast måste man rengöra ganska noggrant också så att gängorna funkar. Om det blir fel på gängen så är det bara att ta av skon för att gänga nytt hål eller ev. byta sko.

jag tycker att guldskorna är bra och ha enm sula så att man slipper isklumpar och styltor!:bow: :D

Känner mig helt jättelat som inte satt i broddar än, men nu är ju snön påväg bort... Sätter i dem vid nästa snöstorm ;) Det jag finner jobbigast just nu är dock snöstyltorna som växer sig meterhöga under min stackars lilla killes små hovar, nästa gång han skos ska han få snösulor i alla fall :D

Liknande trådar

Hästvård Låt mig börja med att be er att inte dumförklara mig. Jag har erfarenhet av hästar, jag kan rida, jag klarar av att sköta min häst, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 420
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar