Ännu en avmaskningsfråga!

F

Francess

Avmaskade mitt nyfölade sto i måndags med Bimectin. Men jag misstänker att hon har betydligt mer mask!

Hur länge måste jag vänta innan jag kan ta ett rättvisande träckprov och skicka in för analys? :confused:

Menar du att du misstänker att Bimectin inte tog alla maskarna eller vad? Om du misstänker det är det ju bara skicka in ett träckprov nu.

Annars tar det ju 8 veckor innan du har nya maskar, dvs när det är dags att avmaska igen (mamma, föl och de andra).

Men misstänker du alltså Bimectinresistenta maskar eller vad? *inte riktigt med* Eller att hon har masksorter som Bimectin inte tar? Eller att medlet inte tog alla maskar utan bara en del?

Du får nog förtydliga lite =)

Håller med Alex, vad tror du hon mer har för mask? Bimectin tar ju blodmaskar 8v och spolmask har knappast din häst, återstår då bandmask och i så fall kan du ju göra träckprov redan nu. Dock syns inte bandmasken mer än på 25-40% av träckproven där hästen har den.

Är det blodmasken du undrar över så har hästarna ALLTID en viss mängd.

Jag misstänker att avmaskningen inte tog "allt"! Att det kan finnas mer, i större mängd. Hon har kliat rumpan/svansroten ganska mycket från ca ett par veckor före fölningen till ja framtill nu ungefär. Har faktiskt inte sett henne klia rumpan mot nåt idag när jag tänker efter (har ju ständigt på TVn med övervakningskameran!).

Det jag tänker på är att jag läste nåt Magdalena skrev om att ifall de har långa strån under magen så tyder det på en kraftigare maskinvasion och det var det stoet fällde av sist, före fölningen! Plus att jag inte är hundra på att hon fick i sig hela dosen avmaskningsmedel...jag TROR hon fick i sig allt, men det var ju lite genomskinligt (och luktade äpple!) så om hon lyckades pilla ut lite har jag inte sett det i alla fall.

Jag tänkte att det kanske blir missvisande om man gör ett träckprov så här nära inpå avmaskningen?

Det är ju ett ivomec-år i år och fölisarna ska ju avmaskas när de är 8 veckor så det passar ju dessutom bra in inför betessläppet i början av juni.

Jag tänkte att det kanske blir missvisande om man gör ett träckprov så här nära inpå avmaskningen?

Nja, tror du hon har mer mask av typen som ivermektin tar så ser du ju det på ett träckprov.

Dock är det som jag förstått det högst osannolikt att avmaskningsmedlet bara ska ta 'en del' av maskarna. Jag forskade lite i det ang Kele (som inte har eller hade några tecken på mask men som hade rejält med blodmask på träckprov) och det enhälliga svaret var att det är högst otroligt, endera är maskarna resistenta (ovanligt) eller så tar avmaskningsmedlet alla. Det som däremot kan hända om de är kraftigt angripna är att de blir dåliga när maskmedlet gör att det dör en massa maskar på en gång.

Du behöver nog inte bekymra dig. Blodmasken (som du verkar vara orolig för) gör inte att hästen kliar sig i rumpan, det har nog med fölningen och sånt att göra. Långa strån på magen KAN vara tecken på proteinbrist och/eller kraftig parasitbörda, men behöver ju inte alls vara det.

Magdalena

Hur menar du med långa strån under magen och maskbörda eller proteinbrist ? Alltså...varför denna effekt av ovanstående saker ? Raggig hårrem vet jag ju har en del i detta, men då ser väl i princip hela hästen raggig och lite trist ut. Varför just på magen ? Är det inte lätt att blanda i hop pälsfällning och det andra ? När dom fäller som värst tycker då jag att magen alltid släpper sist...är alltid långa strån kvar där sist av alla...

Re: Magdalena

Jag vet faktiskt inte varför det blir så, men de fall jag sett så har de haft gemensamt just LÅNGA strån som inte släpper under magen, alltså inte vanlig vinterpäls som till slut släpper.

Aha, då förstår jag! Och dålig har ju varken hon eller fölet blivit (som gladeligen smaskar i sig av mammas bajs då och då!). :)

Du har nog rätt ang fölningen och kliande rumpa. Hon har ju slutat med det nu, sen några dagar tillbaka!

De långa stråna har hon ju dessutom fällt av, men de var nog de sista som åkte, om jag minns rätt? Å andra sidan hade hon fällt av ALL vinterpäls i lagom tid före fölningen för en vecka sen. Så jag kan nog fortsätta avmaska med 8 v intervall! :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V