Annorlunda rysk sele

snigelfarmor

Trådstartare
13099_b.jpg

Sv: Annorlunda rysk sele

Det ser ut som en modern fin-trojka sele.
Titta på hur anspänningen ser ut.

:crazy:

hemskt med bjällrorna så nära öronen...

jättesnygg, tycker jag!.. skulle vilja ha en sådan..fast en MINDRE till min shettis :D...bjällror o allt skulle göra honom mera "trafikvan" hehe!

fast...kanske jag borde göra en semstertripp till ryssland och vem vet....? jag kanske hittar såna i ponnystorlek o köper hem en :)

Men det är väl själva f-n att det alltid ska finnas någon som ska klaga på någonting då det gäller utrustning!

rat_and_cat skrev:
Men det är väl själva f-n att det alltid ska finnas någon som ska klaga på någonting då det gäller utrustning!

Reagerade oxå på bjällrorna. Tog inte Majjijann's inlägg som ett klagomål utan en synpunkt sett utifrån hennes perspektiv.

rat_and_cat skrev:

ta inte allt så hårt! ;)

dessutom tänkte jag på bettet mer...Själva bettet såg inte starkt ut men handen. Bettet sticker ju ut en ca 2-3 cm! :eek:
Hur mcyket stciker det ut/in på andra sidan...?

Annars var selen väldigt häftig! Men jag skulle vilja se den mer i helbild med vagnen också. Skulle vara kul att se hur allt är spännt.
Den närmsta hästen och den andra har dom olika selar? Den närmsta verkar ju inte ha nån gjord men det har den andra, Hur funkar det?

Gjorden syns nog bara inte på bilden, här är några fler så att man kan se helheten:
7876.jpg

13098_b.jpg

13093_b.jpg

13092_b.jpg

13091_b.jpg

Tre hästar framför en vagn, den ryska varianten kallas för TROJKA där mellanhästen travar medan de två andra får galoppera.

Bilder på fler ekipage!

Vilket ekipage. Vad okontrollertat det ser ut. Vad är tanken med tre hästar när bara en drar?

13097_b.jpg

Hör kör man gramaninspänning. Ett plus för de smala betten, men minus till ryssland för de antingen väldigt hetsiga hästarna, eller hårda händerna och Långa bett. Man kan ju inte påstå att full
harmoni lyder :smirk:

Kul vagn, ser ut som en myra.
13096_b.jpg

Hästarna är Orlovtravare.

Senast ändrad:

jaha! anade att gjorden satt längre bak men när den satt så långt fram på den ena hästen blev jag fundersam.
Va konstigt att en drar och två springerbredvid untan att dra... :confused: Men det är väl en sån sak jag aldrig kommer förstå mig på...

*Christine* skrev:
Va konstigt att en drar och två springerbredvid untan att dra...
Har hör för länge sedan att det var en säkerhetsåtgärd, om ekipaget blev jagat av vargar när de var ute och körde skulle de två yttersta hästarna enkelt kunna skäras loss för att distrahera vargarna medans kusken kunde fortsätta med den kvarvarande mittersta hästen.

Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om...

Häftigt, tänk att människan har levt så nära vargar. Men Huu, tänk om det var vardag här i skogarna, då hade jag haft skrämselbössan med mig.

Undrar varför två ska galoppera..hur lyckas man med det då? Då är det bara travare som kan gå i trojka, för de travar lika fort som i galopp?

/jenny

I en trojka drar faktiskt alla 3 hästarna även om det bara är mittenhästen som är förspänd med skaklar. Dessa bilder ser ut att vara tagna i samband med race och då är det ju inte alltid så att det ser så kontrollerat ut :) Hur man lyckas få ytterhästarna att galoppera och mittenhästen att trava? I Ryssland används oftast orlovtravaren till körning så den snabba traven finns där, sen går ytterhästarna alltid utåtställda och hålls i en sådan galopp att alla hänger med.

hahaha...nu när man vart inne på deras hemsida, TROTS ryska språket...så då fick man ju se hur dom styr hästarna...
ser faktiskt ganska kul ut!! :D
men ryssar är lite speciella, de....;) dom har sitt sätt att hantera sina hästar på.....;)

Vore kul att se i praktiken hur det fungerar med en rankbåge, har bara sett dom hängandes på väggar som prydnader och så på bilder då.

CrazyAngel skrev:
I en trojka drar faktiskt alla 3 hästarna även om det bara är mittenhästen som är förspänd med skaklar. Dessa bilder ser ut att vara tagna i samband med race och då är det ju inte alltid så att det ser så kontrollerat ut :) Hur man lyckas få ytterhästarna att galoppera och mittenhästen att trava? I Ryssland används oftast orlovtravaren till körning så den snabba traven finns där, sen går ytterhästarna alltid utåtställda och hålls i en sådan galopp att alla hänger med.

Ytterhästarna är utåtspända för att de lättare ska galoppera :idea:

Äh..jag ville fråga hur du såg det, men jag antar att Gramaninspänningen är utåtställningen?

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
622
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: CaisaCax
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka