Annorlunda öron -

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 925
X

Xeline

får en kisse "ha" såna här öron ?

evita4months.jpg

Väldigt gulligt - och påminner rätt mycket om katten i shrek 2

Sv: Annorlunda öron -

Palle här på forumet har en sån. Jag var lite inne på att para Abbie med hennes hane.
Rasen heter alltså Scottish Fold och är byggd på en missbildning som i dubbel dos är letal, dvs dödlig. Alltså parar man aldrig 2 foldar med varandra. Alla ungar efter en foldad katt blir inte foldade, tvärtom, många blir straight (vanliga öron) och dessa sparas såklart för att användas med dom foldade katterna. Rasen är inte godkänd i SVERAK och kommer aldrig bli eftersom det är en "dödlig missbildning". SVERAK har som regel att aldrig godkänna sådana raser och inte ens Manx borde vara det eftersom den är lika illa.
Dock är Scottarna godkända i IDP. Den påminner mycket om Britten i utseende, därför används gärna Britter här i Sverige sålänge avelsbasen för renrasiga foldar är för liten.
Missbildningen i sig med vikta öron, ska inte vara farlig eller jobbig för katten. Den ska vad jag har hört inte ha mer problem med hygienen i öronen än vilken katt som helst.

Tilläggas bör väl att den sällan blir könsmogen förrän runt 2 års ålder, och ingen vet om det har med foldningen att göra.

Senast ändrad:

Ahh. Intressant !

Katten på bilden är från uppfödare med just Britter !

Ja, en norsk va? Jag tycker dom är mycket söta och skulle gärna haft en själv om dom inte varit så dyra :smirk:
Som med alla missbildningar, speciellt dom letala måste man ju vara försiktigt, men det verkar som att om man parar foldade med straight eller britter så är det ingen fara.

Ja, den är norsk.

Jag tycker att det är lite vådligt att medvetet låta letala missbildningar fortsätta. Men det är klart om anlaget alltid är dominant så riskerar man ju ingenting med att para en foldad med en straight. Fast ändå...

Nej, det är därför dom inte kommer bli godkända i SVERAK. Men visst är det ett ansvar, det gäller att veta vad man gör. Få vet väl att Manx är likadan, med tanke på att manxanlaget är relativt vanligt på huskatter.

Blev så nyfiken att jag gick in på den norska sidan och kissen var ju bara för söt :love:

lillepus2.jpg

Lägger ut bilder på palles vackra scottar. Palle har du åsikter, säg till så tar jag bort dom !!

Denna vackra kille tänkte jag para Abbie med.
scf1.jpg

scf2.jpg

Detta är en Scottish Straight hona.
sfs1.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 803
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 992
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • chimera/chimär